Na základe rozhovorov s mojimi klientami a okolím som sa rozhodol trochu blogovať. Veď teraz je to moderné, či? Písať budem moje poznatky z tréningov a obchodných prípadov, ktoré riešime. Dnes o tomto:
Vedia ľudia z nákupných oddelení naozaj nakupovať?
Odkiaľ by to aj vedeli? Podnikový nákup sa ešte donedávna v ucelenej a komplexnej podobe v celom Česko-Slovensku vôbec nedal študovať. Boli tu pokusy o zostavenie tréningov zameraných na nákup, ale ak si prezriete osnovy tréningov, tak veľmi ľahko prekuknete čo za tým vlastne je. Je to otočený tréning pre obchodníkov.

Z mojej skúsenosti už ale dokážem zodpovedne povedať, že nákupca potrebuje niečo úplne iné ako len vyjednávanie. Prvá lastovička s cieľom zostavenie kompletného štúdijného programu vo formálnom vzdelávaní je ako inak v Čechách (VŠB-TU). Ak ste už počuli mená z oblasti ponikového nákupu ako Zrník, Kaplan, Lenárt, Vašek, Babarík, Olejník, tak to znamená, že už možno niečo viete aj o metodikách a stratégiách nákupu. Ak sú vo vašom slovníku výrazy ako Porterov model 5 síl, Krajličov model, MRO, Parettovo pravidlo, TCO, A-B-C/X-Y-Z analýza, matica BCG, či SWOT analýza tak ste už na dobrej ceste. Ak k tomu využívate ešte aj nástroje ako e-procurement, hodnotenie dodávateľov a silné zmluvné podmienky, tak ste na Slovensku silne nad priemer.

A kde sme sa to naučili my? My sme mali a máme najlepších učiteľov na svete, to ste vy naši klienti. A z pozorných žiakov sme už analytici, metodici a riešitelia investičných procesov...
Celé to zhrniem príbehom, ktorý sa udial nedávno. Zostavoval som so zadávateľom osnovu vzdelávania pre nákupné oddelenie. Zadanie znelo - Dvojdňový tréning pre strategický nákup. Osnovu som navrhol, so zadávateľom odkomunikoval a už počas prvého dňa som si nechal zavolať vedúceho oddelenia (zadávateľa). Vysvetlil som mu, že účastníci určite nie sú strategickí nákupcovia, max. tak taktickí. Pochopil, zrazu si našiel čas na to, aby bol celý druhý deň workshopu prítomný on aj jeho zástupca - obaja neplánovane. Určite som to uvítal. Som dosť flexibilný a viem workshop operatívne upravovať. Ale upravovať až tak, že treba začať v nákupe úplne od začiatku... Pre mňa to bolo opäť raz veľké poučenie, že nie všetko, čo sa strategickým nákupom nazýva skutočne aj strategickým nákupom je. Takže vedia slovenskí nákupcovia naozaj nakupovať? Moje skúsenosti hovoria, že je tu obrovský potenciál na zlepšovanie.
A to je len jeden z dôvodov, prečo vznikol tento blog. Postupne budem popisovať jednotlivé nástroje nákupu na konkrétnych obchodných prípadoch. Ak by ste chceli nejakú tému (riešenie pre aktuálnu situáciu) uprednostniť, tak sa ozvite mailom. Zatiaľ dávam do pozornosti moje odporúčania na úvod:
Premýšľajte TCO! Najnižšia cena je cesta do...
Popíšte si interne nákup ako ucelený proces.
Nákup je aktuálne jeden zo štyroch najvyužívanejších nástrojov na maximalizáciu zisku spoločnosti. Berte ho preto vážne!
Konzultujte veľké nákupy a investície s metodikmi a analytikmi z oblasti podnikového nákupu a verejného obstarávania - viem veľa ich nie je. Kontakt na jedného už máte
Obyčajne sa v tejto poradenskej činnosti uplatňuje success fee. Skúsenosť z podnikového nákupu nám ukazuje, že zhruba 93% procesov, ktorých sa dotkneme aj zlepšíme. V ostatných 7% vám potvrdíme, že to robíte naozaj výborne. Win-win situácia - vy profesionálne nastavené procesy - my o lekciu od najlepších učiteľov naviac.
Zlepšujeme sa spolu.