Čo je úlohou lektora v korporátoch?
Moje posledné skúsenosti z "in hause tréningov" v korporátoch ma postavili pred otázku: „čo je v skutočnosti úlohou lektora pri realizácii tréningov?“ Určite tomu dopomohli aj otázky personalistov a manažérov vzdelávania, ale pekne po poriadku.
Ako lektor sa riadim citátom od pána s menom W.A. Ward:
,,Priemerný učiteľ vypráva. Dobrý učiteľ vysvetľuje.
Výborný učiteľ ukazuje. Najlepší učiteľ inšpiruje.“
Úlohou lektora pri soft skills tréningoch je inšpirovať. Ak teda chcú manažéri vzdelávania a personalisti merať výsledky takýchto tréningov, riešením by bolo nahradiť lektorov strojmi. Arthur C. Clarke to povedal celkom presne:
“Každý učiteľ, ktorý môže byť nahradený strojom, by mal byť nahradený strojom!”
Na to už máme e-learning. Dajú sa do neho napísať krásne motivačné meta vety, správna firemná demagógia založená na strachu o miesto, za ktoré ste aktuálne zodpovedný a podobné chuťovky. Určite to funguje, má to však svoje hranice. Najväčšou bariérou v tomto prípade je neznalosť potreby niečo zmeniť. Ľudia ovládaní strachom, závisťou, prípadne mobujúcim šéfom sú ako žaba v hrnci so stále teplejšou vodou. Ich vlastná komfortná zóna im nedovoľuje pozrieť sa na svoj skutočný potenciál a už vôbec nie vyskočiť.
Otvárajte potenciál tých, ktorí chcú na sebe naozaj pracovať.
Na to však treba, aby si aj manažéri dokázali udržať jednotný meter u svojich spolupracovníkov a to je v korporátoch ťažké. Prečo je to tak? Veď to poznáte: z najlepšieho obchodníka spravíte teamleadra, hoci na to vôbec nemá osobnostné predpoklady – hold, má ale výsledky. Z najšikovnejšieho IT-čkára spravíte vedúceho oddelenia, čo na tom, že jeho emocionálna inteligencia je na úrovni veku, keď prvý krát ťukol do klávesnice? Z najlepšej pracovníčky na linke spravíte predáčku, nevadí, že je to egoistka bez akejkoľvek štipky tímového ducha? Do tímu dostanete dcéru vedúceho oddelenia (doplňte si podľa svojich skúseností...)
Už som o tom v mojich predchádzajúcich blogoch písal - každý manažér má takých spolupracovníkov, akých si zaslúži! Aj manažéri vzdelávania dosahujú také výsledky, akých ľudí posielajú na soft skills tréningy.
Pár tipov na základe mojich posledných skúseností z veľkých korporátov:
Podporujte tých, ktorí chcú ísť v sebarozvoji skutočne hlbšie. V takom prípade je dôležitým komponentom aj samoštúdium každého vášho spolupracovníka. Lektor je a aj naďalej by mal byť hlavne facilitátorom a inšpirátorom.
Ak potrebujete nejakému vzdelávaniu robiť reklamu interne, tak je zase niečo nesprávne. Chcete výsledky zo soft školení? Začnite otvorenou komunikáciou s jednotlivými vedúcimi, alebo akcionármi, ktorí robili hodnotiace pohovory so svojimi spolupracovníkmi. Priamo im povedzte, aby podporovali silné stránky svojich ľudí. Je dokázané, že v činnostiach, pri ktorých využívame svoje silné stránky sa aj rýchlejšie učíme - až o 450% rýchlejšie a efektívnejšie.
Bojíte sa povedať to vašim nadriadeným? Ovláda Vás strach? Čo najhoršie sa môže stať? Budete nútený ísť s nimi do konfrontácie? Sú v tom obavy? Privolajte si na takúto konfrontáciu lektora, ale skutočného! Nie robota, po ktorom chcete aby hladkal Vaše ego, prípadne Vám pomohol hladkať ego Vášho nadriadeného.
Výsledky sú zmena a zmena znamená opustiť zónu komfortu a bezpečia.
Tak už konečne skočte, je to teraz na Vás!
My sme už skočili :-) a teraz otvárame potenciál pre tých, ktorí chcú skočiť tiež.