Východ Slovenska nutne potrebuje rýchlostnú cestu R4

V uplynulom období som intenzívne komunikoval potrebu zrýchlenia výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku. Pripomínal som, že ako východniar si viem predstaviť, aby sa diaľnice stavali z východu na západ. Teda zo zaostalejších časti Slovenska k rozvinutejším. Bol by to silný impulz pre rozvoj Východného Slovenska.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (33)

Minister Figeľ predstavil po roku pôsobenia vo funkcii ministra dopravy svoj Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011-2014. Po jeho preštudovaní som opäť nadobudol dojem, že záujmy Východného Slovenska ostali na okraji záujmu ministerstva. Nemôžem vyjadriť spokojnosť s predloženým dokumentom.

Pre východ Slovenska je rýchlostná cesta R4 tiahnuca sa od štátnej hranice s Poľskom cez Svidník, Prešov, Košice, Milhosť na štátnu hranicu s Maďarskom v dĺžke takmer 160 km životne dôležitá. Táto tranzitná cesta má v budúcnosti spájať sever a juh východnej časti Európskej únie. Kopíruje jednu z trás slávnej Jantárovej cesty . Zo 160 km rýchlostnej cesty R4 je ku koncu roka 2010 v prevádzke 22,7 km a vo výstavbe 15,8 km. Čiže keď z celkového počtu kilometrov odrátame ešte plánovaný severný obchvat Prešova v dĺžke 14,7 km a krátky úsek Kapušany – Lipníky v dĺžke 6,0 km, tak zistíme, že výstavba 100,1 km rýchlostnej cesty R4 je v nedohľadne.

Pre rozvoj nášho regiónu je dôležité čo najskoršie prepojenie poľského Rzseszówa s maďarským Miškovcom. Dovolím si tvrdiť, že pre Východ Slovenska je táto cestná komunikácia oveľa dôležitejšia ako diaľnica Košice-Bratislava. Prepojením týchto miest a regiónov umožníme zintenzívnenie obchodných vzťahov, teda pomôžeme mobilite pracovných síl, kapitálu a tovarov.

Teší ma, že medzi prioritné úseky plánovaných rýchlostných ciest sa dostal severný obchvat Prešova ako súčasť rýchlostnej cesty R4 so začiatkom výstavby v roku 2014. Pre Prešovčanov je to dobrá správa. Severným obchvatom sa umožní odkloniť tranzitnú dopravu na trase západ-východ a západ-sever, ktorá dnes vstupuje priamo do centra mesta. Ale nemôžem súhlasiť s tým, že medzi prioritnými úsekmi nie sú ďalšie časti rýchlostnej cesty R4 na trase medzi Lipnikmi a Svidníkom a predovšetkým jej napojenie na Poľsko. Práve tento úsek je charakteristický veľkou využiteľnosťou s vysokým podielom nákladnej dopravy smerujúcej na sever (do Poľska a ďalej) a po zimnom období je v zlom, takmer havarijnom stave (aj napriek opravám). Paradoxné je, že štátna cesta I/73/E371 je cesta európskeho významu a akákoľvek požiadavka o jej komplexnejšiu rekonštrukciu sa stretáva zo strany Slovenskej správy ciest s odmietnutím a poukázaním na plánovanú výstavbu rýchlostnej cesty R4.

A ešte niečo. Bez výstavby diaľničného obchvatu mesta Prešov nemôžeme hovoriť o diaľničnom spojení medzi Bratislavou a Košicami. Je mi veľmi ľúto, že pri diskusiách o diaľnici spájajúcej východ zo západom našej vlasti sa zabúda na tretie najväčšie mesto na Slovensku. V dokumente predstavenom ministerstvom dopravy chýba medzi prioritami diaľničný obchvat Prešova. Pokiaľ nedôjde k zaradeniu tohto diaľničného úseku medzi prioritné a k urýchleniu prípravných prác pred výstavbou nebude spojená diaľnicou Bratislava s Košicami ani do roku 2020. Preto je už dnes jasné, že v roku 2017 môže byť reálne diaľnicou spojená Bratislava s Prešovom. Zo samotného Prešova sa stane lievik. Nastane rovnaký dopravný problém ako to bolo donedávna v Považskej Bystrici.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Ondrej Matej
poslanec NR SR
poradca predsedníčky vlády SR

Ondrej Matej

Ondrej Matej

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Predseda politickej strany Hlas pravice Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

284 článkov
SkryťZatvoriť reklamu