Kapitola 1.: Ako som prestal cestovať žilinskou MHD.
Ktorí cestujete našou milou MHD niečo z toho poznáte: Idem na zastávku. Zrazu zistím, že nemám v peňaženke žiaden lístok. Aj by som si ho kúpil, ale stánok je zatvorený a automat buď nefunguje, alebo v tom horšom prípade na zastávke vôbec nie je. Čiže buď si kúpim už drahší lístok cez SMS, alebo u šoféra. Z mojej zastávky môžem ísť len jedným spojom, ktorý tadiaľ chodí, no koniec koncov sa s ním nedokážem dostať kam potrebujem. Mne by sa totiž bodlo odviezť ešte iným spojom o jednu, dve zastávky vedľa, ale ďalší lístok sa mi už „štiknúť“ nechce, lebo to považujem za vyhodené peniaze. A tak radšej volím chôdzu pešo a teda sa nevozím, ale polo vozím, polo chodím. A ak mi to vôbec nevyhovuje, tak to radšej idem celé pešo, alebo rovno autom. Neviem ako Vás, ale mňa na žilinskej MHD najviac odrádza práve toto- za svoje peniaze nedostanem adekvátnu službu. Povedané slovami klasika: „No celé zle.“
Poviem pravdu, nechcem teraz vyberať „chytré“ riešenia z klobúka. Nemám to veľmi rád. Od toho sú tu predsa iní, kompetentní ľudia, dopravní inžinieri... Chcem Vám však povedať čo by som od svojej MHD, za ktorú si platím, na ktorú prispieva mesto aj z mojich daní očakával. Samozrejme aj ja sa budem snažiť o nich oboznámiť zodpovedných a verím, že sa tieto moje očakávania pretavia aj do reality.
Kapitola 2.: Cestovné lístky
Neviem ako vy, ale ja som ich logiku doteraz nepochopil. Do 5 zastávok, základný na jeden spoj, prestupný...
Bol som študent keď v Košiciach zavádzali prestupné časové cestovné lístky. Pamätám sa, že ľudia sa ich obávali- bol to strach z neznámeho. No napokon ich prijali, veď im cestovanie MHDčkou zjednodušili. Ich logika je jednoduchá - pri časovo kratšom lístku, by ste sa mali za daný časový interval vedieť jedným spojom dostať do centra mesta. Za ten dlhší by ste sa v rámci mesta mali vedieť dostať z ľubovoľného bodu A do ľubovoľného bodu B a to v rámci max. 2 prestupov. Bodka. Nič viac. Kto toto pochopí môže si cestovanie MHD doslova užívať. (Prosím Vás, nebojte sa slovíčka prestup. V každej trochu väčšej MHD je prestup samozrejmosť a žiaden problém, samozrejme ak čakáte na spoj max. 5 – 6 min.) A ja si myslím, že takto by to malo fungovať aj v žilinskej MHD. Stručne, jasne, výstižne – nebudem si kupovať cestu autobusom resp. trolejbusom, ale časový interval používania služby.
Kapitola 3.: Trasovanie
Pár rokov dozadu som bol spolu s manželkou na potulkách Francúzskom a pár dní sme strávili v aj meste Bordeaux. Okrem toho, že táto oblasť je známa vynikajúcimi vínami, má toto mesto, ktoré má takmer 240 000 obyvateľov, aj jednu z najzaujímavejších MHD. Jazdia tam totiž električky.
Poviete si: „Objavil Ameriku.“ Viete však koľko liniek električiek majú v tak veľkom meste? Len 3 linky! Áno, počujete dobre len 3 linky a to je takmer celá MHD v tak veľkom meste. Pre porovnanie v Bratislave jazdí liniek 7 a v Košiciach až 13.
Poviete si: „Načo to hovorí, veď predsa my v Žiline električky nemáme.“ Hej, to je pravda a asi ani tak skoro mať nebudeme, ale ide o princíp.
Pri časových lístkoch odpadá jedná dôležitá úloha MHD, spojiť všetko so všetkým, aby boli všetci šťastní.
Hypoteticky si predstavme situáciu, že by sme porovnávali spojenie jednotlivých sídlisk s nákupným centrom na Košickej ulici. My na Hájiku sme istým spôsobom diskriminovaní, pretože nie len že nemáme priamy spoj s týmto nákupným centrom, ale ak by som sa tam chcel dostať budem potrebovať na jazdu tam dva cestovné lístky. Jeden 0,65€ a jeden 0,55€. Cestou naspäť ďalšie dva. Pýtam sa za obyvateľov Hájika: Je toto fér? Samozrejme ide iba o hypotetický problém, ktorý nie je nejako zásadný, ale verím, že keby sme dobre hľadali, tak takýchto nepomerov nájdeme v Žiline viacero.
Poviete si: „Veď to tak fungovalo ešte za súdruhov.“ A aj v tom je problém- čo fungovalo niekedy, dnes už nestačí. A zmena? Nikde. Možno na to musí mať človek gu...ráž a to riadnu, aby sa do toho pustil. Možno na to treba aj trochu fantázie. Podstatné však je, ako som spomínal, že pri časových lístkoch nebude musieť byť spojené všetko so všetkým. Som tak možno paradoxne za menej liniek MHD, ale ZA zvýšenie intervalov časov odchodov liniek, ktoré by ostali. Opäť prízvukujem, že prestup nie je problém, ale v Žiline predsa len akési tabu. Uvedomme si však, že už dnes platí, že minimálne cez jeden z hlavných prestupných uzlov- zastávku: Polícia, Hurbanová, alebo Železničná stanica prechádza skoro každý jeden spoj. Každý tak bude môcť bez problémov ísť odkiaľ chce, kam chce a čuduj sa svete na jeden cestovný lístok.
Záver, alebo ako som začal znovu cestovať svojou žilinskou MHD: Idem na zastávku. Zrazu zistím, že nemám v peňaženke žiaden lístok. Samozrejme to nie je žiaden problém, pretože aj na mojej zastávke funguje predajný automat. Kúpim si jeden hodinový cestovný lístok a cez aplikáciu vo svojom smartphone si len naťukám východziu a cieľovú zastávku. Mobilná aplikácia mi presne určí kde mám vystúpiť, koľko budem čakať na prestup a kedy budem vo svojom cieli. Uuuups, veď nemám v mobile predplatené žiadne dáta. Len sa usmejem. Veď v mojej žilinskej MHD to nie je žiaden problém. Každý spoj je predsa vybavený bezplatným Wi-fi pripojením a apku môžem spustiť priamo v trolejbuse. Nastupujem do trolejbusu z upraveného nástupišťa, vďaka čomu je nástupište aj nizkopodlažný autobus v jednej rovine a tak sa do spoja nemá problém dostať ani mamička s kočíkom, či pán na vozíčku. V trolejbuse sú interaktívne tabuľe, ktoré ponúkajú možnosť vhodného prestupu aj pre turistov či technicky menej zdatných ľudí. Príjemná vôňa a tichá jemná hudba je v mojej žilinskej MHD tiež samozrejmosťou. A prestup? Na ten samozrejme nečakám viac než pár minút. Odviezli by ste sa? Ja áno. A asi by som si na to aj rýchlo zvykol. Napokon by som hádam za to aj vymenil cestovanie v aute po meste a to by tá MHD ani nemusela byť „zadarmo“.
Som ZA lepšie sídlisko Hájik, Som ZA lepšiu Žilinu.
Váš Mgr. Matej Madar
FB: https://www.facebook.com/Matej.Madar.Som.ZA