Otázka prvá: Existuje vo svete vôbec niekde MHD „zadarmo“?
Odpoveď: Áno, a predstavte si, že ani nie tak ďaleko. Napríklad v Českom Frýdku –Místku, ale aj v Estónskom Talline, o ktorom sa u nás celkom dosť popísalo. Tých miest je na svete celkom dosť a podrobný prehľad si viete pozrieť na wikipedii.
Otázka druhá: Je to skutočne „zadarmo“?
Odpoveď: Nooo, tak odpoveď na túto otázku nebude až tak jednoznačná. To, že neplatím za cestovný lístok, ešte totiž neznamená, že tie peniaze nezaplatím niekde inde.
Čísla nepustia a podľa ročných uzávierok mesta Žilina a taktiež dopravného podniku mesta Žilina za rok 2013 to vyzerá nasledujúco:
MHD:
Výnosy spoločnosti 9 262 103 €
Z toho: výnosy tržby z predaja cestovných lístkov 3 566 684 €
prevádzkový príspevok zriaďovateľa 3 086 000 € + 1 080 000 €
Náklady spoločnosti 9 624 571 €
Hospodársky výsledok -362 468 € (tú sekeru tiež niekto musí zaplatiť )
Mesto Žilina:
Rozpočtové príjmy 51 720 846,95 €
Rozpočtové výdavky 50 039 748,37 €
Hospodársky výsledok 1 681 098,58 €
Celková suma dlhu Mesta Žilina k 31.12.2013
Spolu : 37 687 922 €
Z toho: Komerčné úvery : 20 114 796 €
Návratná finančná pomoc: 17 573 126 €
No a teraz si to zhrňme a doplňme. Mesto na chod MHD už vo významnej miere prispieva a to tak, že v roku 2013 vyčlenilo na MHD prostriedky vo výške 4 166 000 € čo je 43,29% z celkových nákladov. Ak by tomu tak nebolo predpokladajme, že cestovné by bolo približne o túto sumu vyššie 5-zástavkový by teda stál cca 0,79 €, základný dvojpásmový cca 0,93 €!
Ak budeme uvažovať o MHD „zadarmo“ a budeme vychádzať z toho ako to vychádza v prípade mesta Frýdek –Místek. Bude to vyzerať asi takto:
Výnosy tržby z predaja cestovných lístkov činili v Žiline 3 566 684 €. V prípade Frýdku Místku vypadol príjem z tržieb v hodnote 80%. V našej MHD by to teda bolo 2 853 347 €, ktoré by muselo dofinancovať mesto.
Ďalej sa museli posilniť spoje. Zvýšenie výkonov predstavovalo v prípade Frýdku- Místku, a to takmer okamžite, 20%. Takže by sme museli o 20% viac platiť za naftu a elektriku, o 20% mať viac šoférov s tým spojené náklady na mzdy, odvody. O 20% by sa zvýšili náklady na opravy a servis.
Tieto náklady teraz podľa uzávierky činia 6 891 371 €. Prišlo by teda k navýšeniu rozpočtu o 1 378 274 €
No a teraz bonbónik: samozrejme by sme museli mať o 20% viac autobusov a trolejbusov. Jeden autobus stojí cca 200 000 € (hovorím o novej Karose, koľko stoja nízkopodlažné autobusy sa mi nepodarilo zistiť ale isto to bude viac), 5 nových trolejbusov sme v roku 2013 kúpili v priemere za cca 400 000 € za kus. Nech som gavalier, dajme tomu, že v priemere by sme nakúpili autobusy a trolejbusy za 300 000 € kus. Museli by sme v krátkom čase nakúpiť 17 nových vozov. To by činilo spolu 5 100 000 €. Predpokladajme, že by sme si ich úverovali na 4 roky, tak by nás to vyšlo 1 275 000 € ročne bez započítania úrokov! A to som zatvoril všetky oči a samozrejme nehovorím o nejakej ďalšej obnove vozového parku.
Suma sumárum MHD „zadarmo“ by mesto stálo navyše 5 506 621 € ročne bez započítania úrokov na lízing autobusov a trolejbusov. (Odpustite mi prosím jednoduché prepočty, ale myslím, že na základe dostupných údajov, nie som až tak ďaleko od skutočnej pravdy.)
Otázka tretia: Odkiaľ na to vziať?
Odpoveď: Ja osobne neviem, preto aj tá známa veta z reklamy. Mesto, ktoré je najzadlženejším na Slovensku a jeho dlh bol k 31.12.2013 na úrovni vyše 37 mil. Eur ( V poriadku, beriem - Krasňany sa idú predávať a ak sa nájde láskavý dobrodinec, ktorý to kúpi za 17,5 mil. Eur tak náš dlh bude IBA jemne cez 20 mil.), mesto, ktoré zápasí s mnohými ďalšími problémami v školstve, sociálnej a bytovej politike sa ide púšťať do projektu za 5,5mil. Eur ročne? V poriadku, beriem- mesto hospodárilo s prebytkom 1,5 mil. Eur, ale potom tu ešte stále máme 4 000 000 € ročne(v naturáliach hovorme o 10 až 12 nových autobusoch ročne, ktoré mať nebudeme), ktoré treba niekde získať. Ak sa pýtate ako to spravili iné mestá, kde jazdí MHD „zadarmo“, tak odpoveď je- zvyšovali sa miestne dane a ostatné poplatky, napríklad za parkovanie (Všetci šoféri v Žiline dobre vieme, ako je to už teraz s parkovaním v centre). Pre predstavu- ak by sme šli na to len zvyšovaním daní tak pri 83 855 obyvateľoch Žiliny dôjdeme k číslu 47,7 € na hlavu! Takže, aby priemerná štvorčlenná rodina mohla jazdiť v MHD „zadarmo“, na daniach bude musieť zaplatiť navyše 190,8 €.
Ak sa ma spýtate či som za MHD „zadarmo“ tak odpoveď je- Áno, samozrejme Som ZA, veď kto by nebol, ale musela by byť skutočne zadarmo (preto tie úvodzovky:-).
Otázka štvrtá: Dá sa to aj inak?
Odpoveď: Povedzme si otvorene- MHD „zadarmo“ bude vždy niečo stáť. Veď základná logika nepustí: Ak niekde chcem dať, niekde inde na to potrebujem získať. A ako sa hovorí, kde nič nie je, tam ani smrť neberie. Dobrý hospodár by mal hospodáriť tak, aby aj s tým málom čo má, dokázal veľké veci.
Som ZA kvalitnejšiu MHD. Ak bude logickejšia, kvalitnejšia, pohodlnejšia, bezpečnejšia a cesta v nej príjemnejšia tak verím, že aj prepravených cestujúcich bude viac. A práve kvalitnejšej MHD sa chcem venovať v najbližšom príspevku.
Som ZA lepšie sídlisko Hájik, Som ZA lepšiu Žilinu.
Váš Mgr. Matej Madar
FB: https://www.facebook.com/Matej.Madar.Som.ZA
P.S.: Dnes som si prečítal o MHD „zadarmo“ článok v jednom žilinskom týždenníku, no na základe toho čo som si pozeral ako to vyzerá inde na svete, ma ten článok veľmi nepresvedčil. A akosi podvedome veľmi neverím ani spôsobu realizácie, hoci to na prvý pohľad vyzerá sľubne.