Jediný zásadný rozdiel oproti pravidlám používaným v rokoch 2011 – 2014 spočíva najmä v zdanlivo markantnom zvýhodnení víťazov rovinatých etáp. Tí si totiž namiesto 45 bodov v cieli pripísali až 50, pričom zároveň kleslo ohodnotenie za nižšie umiestnenia nasledovne:
Poradie v cieli | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. | 15. |
Body podľa nového systému | 50 | 30 | 20 | 18 | 16 | 14 | 12 | 10 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 |
Body podľa starého systému (2011 – 2014) | 45 | 35 | 30 | 26 | 22 | 20 | 18 | 16 | 14 | 12 | 10 | 8 | 6 | 4 | 2 |
Cieľom riaditeľa pretekov bolo predovšetkým zvýšiť konkurencieschopnosť v súbojoch o maillot vert. Nové bodovanie nebolo priamo namierené proti slovenskému Tourminátorovi, jeho hlavnou úlohou bolo dostať do hry špecialistov na etapové vavríny so slabšími výsledkami v kopcoch a na šprintérskych prémiách. Situácia z predošlých dvoch sezón, keď Marcel Kittel v hromadných špurtoch zbieral triumfy ako na bežiacom páse, no do poradia bodovacej súťaže výraznejšie neprehovoril, sa tak nemala opakovať.
Spočiatku sa naozaj zdalo, že Petrovi nový systém príliš nevyhovuje, keďže v priebehu prvého týždňa sa o prvú priečku striedavo preťahoval so svojím najväčším konkurentom Andrém Greipelom, víťazom troch etáp. S príchodom náročnejších kopcovitých a horských etáp však bolo zrazu všetko inak. Rodák spod Dubňa opäť dokázal, že nie je čistokrvným špurtérom, ale maximálne univerzálnym jazdcom. Štyri etapy po sebe bol súčasťou kľúčového úniku, čím zasadil svojím prenasledovateľom rozhodujúci úder. Po včerajšej etape s poradovým číslom 19 vyzeralo čelo bodovacej klasifikácie takto:
body z cieľov etáp | body z prémií | body celkom | ||
1. | Peter Sagan | 236 | 184 | 420 |
2. | André Greipel | 180 | 136 | 316 |
3. | John Degenkolb | 124 | 157 | 281 |
4. | Mark Cavendish | 93 | 99 | 192 |
5. | Christopher Froome | 125 | 3 | 128 |
V hre je ešte dohromady 110 bodov.
Slovenský reprezentant má vďaka drvivému náskoku zelený dres takmer vo vrecku, keď súperov prevalcoval na prémiách i v dojazdoch. Ak Nemec v dnešnej etape s cieľom na legendárnom kopci Alpe d'Huez nebude finišovať v prvej desiatke (opak by sa rovnal zázraku), postačí mu dokončiť svoju štvrtú Tour v kariére.
Menej bodov pre víťazov, Greipelova smrť
Systém prideľovania bodov v predošlých troch ročníkoch by dominanciu 25-ročného Slováka iba zvýraznil. Po prepočítaní by v poradí nedošlo k väčším zmenám:
body z cieľov etáp | body z prémií | body celkom | ||
1. | Peter Sagan | 269 | 184 | 453 |
2. | John Degenkolb | 151 | 157 | 308 |
3. | André Greipel | 170 | 136 | 306 |
4. | Mark Cavendish | 106 | 99 | 205 |
5. | Christopher Froome | 131 | 3 | 134 |
Pretekári by mohli svoje konto ešte navýšiť o najviac 105 bodov, čiže náskok Sagana na prvej priečke by už Greipel nezmazal ani teoreticky. Lídra belgického celku Lotto-Soudal by dokonca najmä vďaka bodom získaným na rýchlostných prémiách predstihol John Degenkolb. Ten sa na rozdiel od svojho krajana nešpecializuje na rovinaté etapy a dokázal sa presadiť aj v menej strmých kopcoch.
Devalvácia prémií pre Tourminátora (takmer) nič neznamená
Zaujímavo vyznieva porovnanie oboch zmienených bodovaní so spôsobom udeľovania bodov používaným v rokoch 2009 – 2010 (teda akýmsi „predsaganovským“ systémom), ktorý zachováva nižšie bodové rozostupy medzi prvými cyklistami v cieli (prví traja v rovinatých etapách zaknihovali 35, 30, resp. 26 bodov) a umožňuje bodovať väčšiemu počtu jazdcov (v etapách s rovinatým profilom až 25).
Zároveň však výrazne klesal význam šprintérskych prémií, keďže svoje bodové konto na nich rozširovala len trojica vyvolených o 6, 4 a 2 body. Z tohto dôvodu sa stávali takmer výlučne korisťou únikov. Uvedené pravidlá by v bojoch o druhé najcennejšie tričko na Tour zamiešali karty nasledovne:
body z cieľov etáp | body z prémií | body celkom | ||
1. | Peter Sagan | 238 | 30 | 268 |
2. | André Greipel | 135 | 20 | 155 |
3. | John Degenkolb | 138 | 14 | 152 |
4 | Christopher Froome | 136 | 0 | 136 |
5. | Mark Cavendish | 94 | 2 | 96 |
Hoci by všetci členovia prvej päťky (s výnimkou Frooma) zaznamenali značné straty, Peťov náskok by oproti súčasnému systému mierne narástol (zo 104 na 113 bodov). Takýto odstup by bol opäť nedostihnuteľný, počas posledných dvoch etáp by totiž bolo možné získať už len pomerne malú porciu 67 bodov.
Za zmienku taktiež stojí významný prepad Marka Cavendisha, ktorý by prišiel o takmer všetky body z prémií, a vzostup Chrisa Frooma, ktorý by sa v počte bodov získaných na základe umiestnenia v cieli mohol poľahky rovnať s Greipelom či Degenkolbom. Lídra celkovej klasifikácie by posunuli vpred predovšetkým hojné umiestnenia v prvej dvadsaťpätke kopcovitých a rovinatých finišov.
Saganova najväčšia devíza? Všestrannosť!
Člen zoskupenia Tinkoff-Saxo podáva (podobne ako pri svojich predošlých troch štartoch) na francúzskych cestách priam fenomenálne výkony. V pelotóne možno len ťažko nájsť všestrannejšieho pretekára, ktorý dokáže popreháňať šprintérov, byť vyrovnaným súperom skvelým puncherom a v menej náročnejších stúpaniach dokonca držať krok i s najlepšími vrchármi.
Petrovi možno vyčítať azda iba chýbajúcu čerešničku na torte v podobe etapového triumfu. Všetko sa však ešte môže zmeniť zajtra v Paríži, aj keď Champs-Élysée držiteľom zeleného dresu veľmi nepraje. Ale o tom azda niekedy nabudúce.