Filmové klišé

Film je skvelá zábava. Všetci si raz za čas radi nejaký pozrieme. Niekto častejšie, niekto doslova iba raz za čas. Pri tom sa ochotne chceme nechať uviesť do polohy diváka, ktorý nevie, čo ho čaká. Filmy masovej produkcie majú ale svoje pravidlá a šablóny, z ktorých sa im nechce príliš odkláňať. Tvorca radšej bezpečne napodobní niečo, čo už stokrát videl, než by experimentoval v detailoch s rizikom, že ho navyknutý divák nepochopí. Vo výsledku napokon niekedy aj úplne čerstvý film neponúkne nič, čím by prekvapil a v duchu vyslovené "to som tak vedel" sa počas sledovania snímku opakuje až príliš veľa krát. Človek ale často chce napokon v zábere vidieť to, čo sám očakáva, aby sa nenarušil jeho komfort vnímania. A tak vzniká klišé. Tentokrát sa zabavme na klišé z akčných filmov prevažne americkej produkcie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Záporní hrdinovia:

  • Hlavný záporný hrdina je buď priekupník z Ázie, afroameričan ovešaný zlatom, hispánec s lámanou angličtinou, bradatý typ z Blízkeho východu alebo mafián s ruským prízvukom. Nikdy to nie je bežný a uhladený občan z kultivovanej krajiny a ak áno, tak je to bývalý agent tajnej služby, ktorý sa chce pomstiť za nejakú krivdu spáchanú v minulosti.

  • Hlavný záporný hrdina má vždy verného pomocníka. Je to jeho pravá ruka a telesná stráž. Keď je hlavný záporný hrdina v zábere, tento chlapík je vždy niekde v pozadí a má prekrížené ruky. Má nekompromisný pohľad, často jazvu na tvári alebo zlatý zub a je sakra dobrý v bojových umeniach.

  • Okrem neho môže mať ešte jedného pomocníka. Je to jeho ľavá ruka. Keď je hlavný záporný hrdina v zábere, tento chlapík sa vždy niekde v pozadí usmieva, je väčšinou obézny a nešikovný, má hlúpe poznámky, pre ktoré je terčom posmeškov. Tesne pred záverom ho čaká ponižujúca smrť.

  • Okrem nich má hlavný záporný hrdina k dispozícií v priemere približne 20 ďalších chlapov. Tí nie sú až takí šikovní, aby neboli príliš veľkou prekážkou pre kladného hrdinu, no neváhajú pre svojho šéfa položiť život.

  • Ak hlavný záporný hrdina pošle svojich poskokov niečo vybaviť, väčšinou sa o pár minút vracajú a opatrne oznámia svojmu šéfovi, že sa im to nepodarilo. Šéf nemá problém demonštratívne jedného z nich zastreliť a ostatných pošle splniť úlohu znovu, tentokrát poriadne.

Kladný hrdina:

  • Je buď bývalý policajt, ktorý sa utápa v alkohole a vráti sa do služby, pretože ho potrebujú alebo policajt, ktorého počas filmu šéf suspenduje, no on prípad vyrieši na vlastnú päsť a odznak získa späť.

  • Má exmanželku alebo bývalú priateľku, ktorá sa nejakým spôsobom zapletie do deja, unesú ju, on ju zachráni, ona mu do konca filmu nebojácne pomáha a na záver sa k nemu vráti.

  • Ak je hlavný hrdina člen nejakej elitnej jednotky, na konci filmu často svojmu šéfovi oznámi, že končí „pretože má už toho zabíjania plné zuby“.

  • Ak má hlavný hrdina deti, má ich preto, aby ich neskôr mohol záporný hrdina použiť ako rukojemníkov.

  • Deti hlavého hrdinu sa vôbec neboja, sú drzé a do tváre záporných postáv pľujú. Môžu si to dovoliť, pretože vedia, že ich ocko zachráni.

  • Ak má hlavný hrdina psa, aspoň raz ho vo filme pohladká za ušami.

  • Auto hlavného hrdinu je buď lacné, staré a výnimočne zanedbané alebo je to naopak drahý, luxusný, nablýskaný kabriolet. Nikdy to nie je obyčajné osobné auto s priemernými vlastnosťami.

Priateľ hlavného hrdinu:

  • Ak má hlavný hrdina priateľa, ktorý okolo neho v akčných scénach poskakuje, väčšinou je tam preto, aby mu v poslednej chvíli zachránil život a sám bol pri tom smrteľne ranený.

  • Obľúbená reakcia hrdinu skláňajúceho sa nad smrteľne zraneným priateľom je ľubovoľná obmena výroku: „Len vydrž, bude to dobré.“ Táto veta zranenia prudko zhorší a ranená postava do pár sekúnd umiera.

  • Najlepší priateľ hlavného hrdinu nie je nikdy mŕtvy na mieste, vždy má nejaké posledné slová.

  • Nech je akčná sekvencia v akomkoľvek štádiu, zakaždým je kopu času si posledné slová vypočuť, pretože guľky zrazu v okolí prestanú svišťať.

  • V posledných slovách sa vždy niečo hlavnému hrdinovi odpustí, alebo mu priateľ stihne prezradiť nejaké tajomstvo, ktoré mu nemal čas povedať za života.

  • Posledné slová sú vždy významné a súvislé. Umierajúci je absolútne zmierený s vlastným osudom, ikeď sa počas celého filmu panicky bál akéhokoľvek nebezpečenstva.

  • Hlavný hrdina zavrie oči, vypustí slzu a tri sekundy trúchli. Potom nasadí naspäť akčnú grimasu s nádychom túžby po pomste a ide bojovať ďalej. Na svojho kamaráta si už v zbytku filmu nespomenie.

  • V prípade, že si predsa len spomenie, tak na záver, keď už je po všetkom utrúsi ľubovoľnú obmenu repliky: „Frank bol dobrý chlap.“ Prípadne: „Jeho smrť nebola zbytočná."

  • Ak niekto hovorí o plánoch do budúcna, o pár minút zrejme zomrie.

  • Ak niekto ukazuje fotky svojej rodiny, o pár minút zrejme zomrie.

  • Ak má nejaký policajt jeden deň do dôchodku, zrejme v ešte ten deň stihne zomrieť.

  • Ak priateľ hlavného hrdinu v priebehu filmu nezomrie, zrejme je tak preto, aby sa mohol v závere nechať aspoň postreliť a tým zachrániť hlavného hrdinu.

  • Posledný rozhovor hlavného hrdinu so svojím priateľom sa väčšinou odohráva v sanitke. Ak je zranený priateľ hlavného hrdinu, leží na nosítkach a nad ním visí infúzia. Ak je tým zraneným hlavný hrdina, sedí väčšinou na zadnej časti sanitky a niekto mu počas dialógu obväzuje biceps.

Súboj dobra a zla:

  • Kladný hrdina záporné postavy odstraňuje postupne, podľa ich dôležitosti v deji. Pravá ruka, najšikovnejší poskok hlavného záporného hrdinu vždy prvú konfrontáciu s hlavným hrdinom absolvuje bez ujmy, aby mohol rukou dobra napokon umrieť morbídnou smrťou tesne pred koncom ako predposledný v poradí v napínavom súboji.

  • Brutálnosť úmrtí ku koncu filmu graduje. Záporného hrdinu, ale často krát aj jeho pravú ruku čaká vždy najhoršia smrť. Napríklad pád z vysokej budovy alebo z lietadla, napichnutie na tupý ale dostatočne smrteľný predmet, rozsekanie vrtuľou, výbuch vo vozidle, ktoré padne z mosta, rozpustenie v kyseline, zrazenie vlakom, autobusom alebo nákladným autom, prípadne ho v niektorých prípadoch roztrhá alebo priamo zožerie nejaké divoké a hladné zviera.

  • Sila hlavného hrdinu postupne klesá, bežných poskokov dokáže najskôr odrovnať jedným úderom, ktorým ich pošle do bezvedomia. No záverečná bitka trvá minimálne tri minúty.

  • Na začiatku záverečnej bitky sa niekedy záporná postava nechá udrieť do tváre bez snahy sa brániť. Po tomto údere sa iba zasmeje.

  • V záverečnom súboji si obe postavy o hlavu rozbíjajú predmety rôznej váhy (stoličky, flaše, bytové doplnky), no nikdy nezrania protivníka tak, aby nemohol v súboji pokračovať.

  • Záverečný súboj dobra a zla má svoje fázy. Dobro má spočiatku prevahu, no ukáže sa, že iba platonickú, pretože zlo je odolnejšie ako sa čakalo. Zlo preberie iniciatívu a hádže dobro z jednej strany bojového poľa na druhú, často si neférovo pomáha nejakým nástrojom, ktorým sa dobro pokúša zraniť. Zlo svoju prevahu nadšene komentuje a vychutnáva. Zlo sa nikam neponáhľa, oznamuje dobru ako to s ním hrozne skoncuje. V tejto fáze dobro pôsobí odovzdane, vyčerpane, porazene. Leží na zemi, prípadne sa plazí a čaká na moment, v ktorom sa mu zlo rozhodne uštedriť definitívny úder. Vtedy si dobro spomenie na svoje deti, domov, manželku, či psa, z posledných síl sa vzchopí a využije moment prekvapenia. Nájde na zemi nejaký predmet, ktorý použije ako zbraň a zlo zraní do dolnej končatiny, oslepí alebo dezorientuje. Získanú prevahu dobro zúžitkuje a zasadí zlu definitívny úder.

  • Ak má kladný hrdina zbraň, no jeho protivník je neozbrojený, bez váhania ju odhodí a dá tak spravodlivo obom rovnaké šance.

  • Keď kladného hrdinu napadne skupina záporných postáv, bijú sa s ním postupne, takže ich všetkých bez problémov odrovná po jednom.

  • Kladného hrdinu vždy aspoň raz zajmú. Záporný hrdina mu potom prezradí svoj geniálny plán, nechá svojho poskoka, aby to sním skoncoval a odíde. Poskok potom váha tak dlho, až kým sa hlavný hrdina nevyslobodí.

Strelné zbrane, prestrelky a naháňačky:

  • Štandardný filmový revolver ma 11 nábojov.

  • Každý materiál, za ktorý sa hlavný hrdina schová získa nepriestrelné vlastnosti.

  • Guľky, ktoré hlavného hrdinu zasiahnu spôsobujú iba povrchové zranenia, s ktorými sa dá bez problémov ďalej bojovať.

  • Keď dojde zbrani munícia, hrdina ju zahodí a nájde si inú.

  • Ak má kladná postava nepriestrelnú vestu, o ktorej divák nevie, po zásahu guľky najskôr ostane pol minúty nehybne ležať na zemi.

  • Ak kladná postava uteká, nie je možné ju trafiť.

  • Záporné postavy po výbuchu granátu vylietavajú do vzduchu a robia saltá.

  • Ak sa na kladného hrdinu rúti auto so zloduchom, hrdina sa nesnaží uhnúť, vytiahne zbraň a trafí zloducha na prvý výstrel, auto okamžite zabočí, hrdinu tesne minie a pri náraze v bezpečnej vzdialenosti exploduje.

  • Ak hlavný hrdina strieľa na auto, ktoré pred ním so záporným hrdinom na palube uniká, zasiahne buď pneumatiku alebo nádrž auta a oba zásahy vedú k explózií, či už priamo alebo po náraze.

  • Ak záporný hrdina strieľa na auto, ktoré pred ním s kladným hrdinom na palube uniká, zasiahne vždy najskôr zadné sklo, ktoré sa celé rozsype na zadné sedadlá. Guľka sa záhadne stratí a žiadne ďalšie škody v aute nespôsobí.

  • Ak sa hrdina pozerá do spätného zrkadla, zloduch ho v zápätí výstrelom trafí.

  • Automobilová naháňačka nikdy nekončí v zácpe.

  • Automobilová naháňačka sa vždy presunie do protismeru, v ktorom ostatné autá reflexívne uhýbajú.

  • Lietajúce autá, ktoré dopadnú kolesami na vozovku z akejkoľvek výšky mierne zaiskria a pokračujú v jazde.

  • Lietajúce autá s kladným hrdinom na palube dopadajú na zem kolesami.

  • Lietajúce autá so záporným hrdinom sa vo vzduchu vždy otočia okolo vlastnej osi a dopadnú na zem strechou. Ak je na palube nepodstatná záporná postava, auto exloduje. Ak je na palube záporná postava, ktorú bude ešte dej potrebovať, z auta mimo záber vylieza a ujde skôr ako pribehne kladný hrdina.

  • Ak sa naháňajú postavy po vlastných a jedna z nich ujde za roh, prenasledovateľ vždy vie, ktorým smerom uprchlík utekal a na prvý pohľad ho nemá problém spozorovať v dave.

Záverečné scény:

  • Hlavný hrdina je na konci vždy zakrvavený, má roztrhnuté tričko, alebo kríva.

  • Policajné posily prichádzajú vždy neskoro. Zväčša tesne po tom, čo bolo postarané o poslednú zápornú postavu.

  • V záverečnej scéne pred miestom, kde sa odohrala posledná akčná sekvencia, je na ulici vždy kopa policajtov, sanitka, kameramani, v pozadí húkajú sirény, horí oheň a hlavný hrdina dá niekomu do zubov (otravnému kolegovi, ktorý ho vyprovokuje hlúpou poznámkou).

  • Hlavnému hrdinovi na konci všetci gratulujú, ďakujú za záchranu života, alebo sa s ním obíjma jeho partnerka. Nikto nerieši, koľko za sebou nechal obetí, nikto ho nevypočúva. Policajný šéf mu vráti odznak aj s revolverom a povie: “Vitaj späť.” Alebo polovážne precedí medzi zuby: “Joe, zase si po sebe musel nechať takú spúšť?”

  • Tesne pred koncom sa ukáže, že ešte niekto zo záporných postáv nie je naozaj mŕtvy a prvé, čo ho napadne urobiť, je zastreliť už neozbrojeného hlavného hrdinu. V poslednej chvíli hlavného hrdinu zachráni niekto, kto predtým nikdy nedržal v ruke zbraň a zápornú postavú zastrelí.

  • Záporná postava ožije s väčšou pravdepodobnosťou, keď má na dosah ruky nabitú zbraň.

Počitač, telefón a TV:

  • Vo filme neexistujú vypnuté počitače a netreba čakať, kým sa zapnú.

  • V cudzom počitači nie je treba nič pracne hľadať, dôležité dokumenty sa nachádzajú vždy už priamo na obrazovke.

  • Aj úplný nováčik sa v každej databáze alebo programe okamžite zorientuje ako keby v ňom pracoval každý deň.

  • Ak je tajná databáza zaheslovaná, hrdinovi, ktorý sa do nej chce nabúrať, stačí sústredený pohľad po miestnosti, aby zistil, aké je heslo.

  • Nech sa robí na počitači čokoľvek, pri každom stlačení klávesy počitač pípa a vydáva zvuky ako tlačiareň, aby bolo jasné, že sa na ňom pracuje.

  • Kopírovanie akokoľvek veľkých súborov na nosič trvá 10 sekund a stihne sa to tesne pred tým, ako do miestnosti vstúpi zloduch.

  • Všetky príkazy sa dajú naklikať na klávesnici, myš nie je potrebná.

  • Na dvihnutie telefónu netreba čakať, osoba na druhom konci čaká neustále pri telefóne a dvihne ho okamžite po vytočení čísla.

  • Ak niekto nedvihne po dvoch zazvoneniach, nie je doma

  • Batéria telefónu dochádza vo chvíli, keď je to životne dôležité.

  • Signál telefónu sa stráca v momente, keď je to životne dôležité.

  • Keď sa niekoho snažia cez telefón vystopovať, presne vie, kedy má zložiť, aby im to znemožnil-

  • Každý má telefón pri posteli a keď hrdina volá svojmu šéfovi, je to zásadne v noci, keď už spí a musí zobudiť ako jeho, tak aj jeho manželku.

  • TV sa zapína presne v momente, keď začína v správach dôležitá reportáž o udalosti, ktorá určuje ďalší dej.

  • Táto reportáž je väčšinou mimoriadne vysielanie, ktoré prerušilo bežný program.

Bomby, explózie:

  • Pred každým výbuchom sa dá na poslednú chvíľu ujsť.

  • Výbuch hrdinu odhodí, ale inak nie je nebezpečný. Je úplne jedno z akej vzdialenosti prichádza.

  • Ak je akčná scéna na pumpe, určite sa rozleje benzín.

  • Všade, kde sa rozleje benzín sa o malú chviľu objaví iskra.

  • Ak sa rozliaty benzín od iskry chytí, záber šíriaceho sa ohňa je spomalený, aby mal hrdina viac času na únik.

  • Na každú bombu terorista nainštaluje displej.

  • Každá bomba má farebné dráty. Jeden z nich je vždy „ten správny“.

  • Bomba sa dá zneškodniť iba tesne pred výbuchom, nikdy nie hodinu pred.

  • Bomba je vždy ukrytá na mieste, ktoré hlavného hrdinu po chvíľke úvah napadne.

  • Ak záber trvá súvisle po celú dobu ako postava prichádza k vozidlu, nastupuje doňho a chystá sa ho naštarovať, auto zrejme exploduje.

pokračovanie nabudúce...

Maťo Petro

Maťo Petro

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Temný rytier s perom v rukách, ktorého si prázdna strana nezaslúži, no potrebuje. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu