Cestná infraštruktúra z pohľadu investora
Čo by Vás zaujímalo, keby ste mali často prevážať materiál, tovar alebo akýkoľvek náklad z miesta A do miesta B, povedzme z Prievidze do Rožňavy? Zrejme by ste sa zaoberali časom, ktorý si cesta vyžaduje a cenou, ktorú by ste za každý takýto prevoz museli zaplatiť. Následne by Vás pravdepodobne zaujímalo ako spoľahlivo viete plánovať trvanie prepravy, t.z. či na danom úseku dochádza k častým zápcham a zdržaniam (kvôli kvalite cesty, poveternostným podmienkam, či hustote premávky). Celkom iste by ste privítali, keby Vaša preprava trvala každý krát rovnako dlho s odchylkou povedzme 30 min. Pri pohľade na cenu by ste skôr či neskôr zistili, že sú pre Vás lepšie trasy, kde stúpanie, či klesanie je mierne, pretože na takých trasách máte nižšiu spotrebu. Zároveň by ste videli, že Vaša spotreba stúpa, keď počas prepravy musíte často spomaľovať a zrýchľovať. A spotreba paliva by sa Vám opäť premietla do vyššej ceny.
Po čase by ste došli k záveru, že akonáhle sa viete vyhnúť dedinám a mestám, a za každým keď využijete cesty s miernym stúpaním a klesaním je Vaša spotreba paliva nižšia. Tým by ste sa dostali k lepšej cene prepravy. Diaľnica by teda z tohto pohľadu bola pre Vás ideálna. Diaľnica však má svoje prísne technické parametre, ktoré sú premietnuté v náročnosti, a teda aj cene výstavby. To spôsobuje časovú náročnosť vybudovania siete diaľníc po celej krajine. Čo teda urobiť, ak na výstavbu takéhoto rozsahu diaľníc v krátkom čase nie sú peniaze?
Štvorpruhové diaľnice na západe Vs. dvojpruhové rýchlostné cesty po celej krajine
Ak by ste boli na čele vlády a Vašim cieľom by bolo stavať infraštruktúru potrebnú pre investorov vytvárajúcich pracovné miesta, ako by ste sa rozhodli? Pripomeniem, že máte obmedzené množstvo peňazí. Stavali by ste štvorpruhové diaľnice, a to aj v kompllikovaných úsekoch? Alebo by ste skúšali hľadať alternatívy, ktoré by najefektívnejšie pokryli potreby investorov?
Nie som odborník na cestnú dopravu, takže tento vstup prosím berte ako snahu otvoriť diskusiu na tabuizovanú tému. Ja by som sa zamýšľal nad dvojpruhovými rýchlostnými cestami s pravidelným trojpruhovým úsekom pre možnosť bezpečne obehnúť pomalšie vozidlá. Raz v jednom smere, raz v opačnom smere. Dôležité by bolo, aby neprechádzali obcami, a aby stúpanie a klesanie bolo mierné.
Verím však, že existujú ešte iné, efektívnejšie možnosti cestnej infraštruktúry, ktoré by boli adresnejšie k potrebám pre investorov. Neviem posúdiť, aký rozsah ciest by sa takouto alternatívou dal vybudovať. No myslím si, že namiesto komplikovaných mostov a tunelov na západe by to prinieslo potrebnú infraštruktúru na Horehronie, do Podpoľania, na Gemer, Zemplín a možno aj Abov.
Žiaľ, diskusiu na túto tému som zatiaľ nezachytil.