TEN-T 17 - moderná železnica v Bratislave – fakty a mýty

O projekte TEN-T v Bratislave sa už veľa hovorilo, no málo povedalo. Ako zvyknú hovoriť na západe, diabol tkvie v detailoch. Ja si nemyslím, že napríklad chýbajúca protihluková stena môže byť považovaná za detail. Určite nie pre obyvateľov dotknutej zóny. Ale poďme pekne poporiadku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)
Obrázok blogu

Megaprojekt TEN-T 17

Ohlásenie prvej etapy projektu TEN-T 17 nemohlo nezaujať. Veď v Bratislave sa chystá tunel pod centrom mesta v dĺžke 6,43 km (zdroj: http://www.stavebne-forum.sk/sk/article/14436/rychla-elektricka-a-ten-t-zvedu-boj-ako-partneri-ci-rivali/)

Koho sa to v Bratislave týka? (podľa informácii MDPT SR k 29.6.2010)

MČ Nové Mesto

2011-2015 Nový úsek trate Bratislava Predmestie - Bratislava filiálka vrátane objektu podpovrchovej železničnej stanice Bratislava filiálka

Vyvolané úpravy v železničných staniciach Bratislava Predmestie a Bratislava Nové Mesto a výstavba nového premostenia na trati Bratislava Nové Mesto - Bratislava Hlavná stanica.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2014-2018 Výstavba razeného tunela v úseku Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka, vrátane dvoch nových železničných zastávok, Bratislava Nivy a Bratislava Centrum v susedstve nového Národného divadla.

2014-2018 Ukončenie prestavby železničnej stanice Bratislava Predmestie, stavba prepojenia Bratislava filiálka - Bratislava Nové Mesto (odbočka Slovany) vrátane zastávky Slovany a ostatné technické úpravy na tratiach križujúcich novú infraštruktúru.

2018 - 2020 Zdvojkoľajnenie trate Bratislava hlavná stanica - Bratislava Nové Mesto, modernizácia trate Bratislava predmestie - odbočka Vinohrady.

SkryťVypnúť reklamu

MČ Ružinov

2011-2015 Nová trať v úseku Bratislava Ústredná nákladná stanica (ÚNS) - Letisko Milana Rastislava Štefánika (vrátane objektu novej podpovrchovej železničnej stanice).

2014-2018 Napojenie letiska Milana Rastislava Štefánika zo smeru od železničnej stanice Bratislava Nové Mesto a zároveň predlžená trať popod pristávaciu dráhu letiska smerom do Galanty.

2018 - 2020 Napojenie letiska na trať do Galanty

MČ Staré Mesto

2014-2018 Výstavba razeného tunela v úseku Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka, vrátane dvoch nových železničných zastávok, Bratislava Nivy a Bratislava Centrum v susedstve nového Národného divadla.

SkryťVypnúť reklamu

MČ Petržalka

2014-2018 Úsek trate vedený pod Dunajom sa napojí na existujúcu trať do stanice Bratislava Petržalka a pripravovanú trať nosného dopravného systému Janíkov Dvor - Bosákova ulica.

2018 - 2020 Zdvojkoľajnenie trate Bratislava Petržalka - štátna hranica Rakúska (Kittsee),

Informácie sú dostupné, len ktoré sú tie platné?

Napriek tomu, že projekt ma ambíciu byť spolufinancovaní z fondov EÚ, úverov od EIB a štátneho rozpočtu, je pomerne zložité dopracovať sa k aktuálnym informáciám, a pritom by to mohlo byť take jednoduché.

Projekt TEN-T sa spomína na týchto oficiálnych stránkach orgánov štátnej správy a verejnej správy:

SkryťVypnúť reklamu

http://eia.enviroportal.sk/detail/studia-prepojenia-zeleznicneho-koridoru-ten-t-s-letiskom-zeleznicnou-s-2

http://eia.enviroportal.sk/detail/studia-prepojenia-zeleznicneho-koridoru-ten-t-s-letiskom-zeleznicnou-s-3

http://www.ruzinov.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=342&Itemid=193

Ako občan si myslím, že projekt, ktorý zasahuje mestskú časť, v ktorej bývam musí byť známy v danej mestskej časti a mal by byť na jej webstránke. V mojom prípade MČ Ružinov. Nenájdete ho na stránkach MČ Ružinov v sekcii Projekty, ani v Územnom plánovaní ako separátny projekt.

Nenájdete ho ani na stránkach Bratislava.sk.

Nie je ani na spečiálnom portáli MDPT SR - Operačný program doprava, ktorý je tak vehementne propagovaný v médiách. (www.mdpt-opd.sk)

O projekte sa dozviete len zmienkou na stránkach ŽSR.

http://www.zsr.sk/buxus/generate_page.php?page_id=1628

Ako projekt vidí MDPT SR

Poslal som teda žiadosť o informácie na MDPT SR a musím povedať, že ministerstvo na moju žiadosť promptne reagovalo (odpoveď zo dňa 29.06.2010 uverejňujem celú).

Tri časové etapy:

1. časová etapa realizácie:

Etapa1
Etapa1 


Stavebné práce na prvej etape projektu by sa mali začať v roku 2011 a ukončené do konca júna 2015. Z technického hľadiska obsahuje výstavbu nového úseku trate Bratislava Predmestie - Bratislava filiálka vrátane objektu podpovrchovej železničnej stanice Bratislava filiálka. V rámci tejto etapy by mala byť zároveň postavená nová trať v úseku Bratislava Ústredná nákladná stanica (ÚNS) - Letisko Milana Rastislava Štefánika (vrátane objektu novej podpovrchovej železničnej stanice). Poslednou časťou tejto etapy projektu sú vyvolané úpravy v železničných staniciach Bratislava Predmestie a Bratislava Nové Mesto a výstavba nového premostenia na trati Bratislava Nové Mesto - Bratislava Hlavná stanica. V rámci tejto časti projektu bude modernizované aj traťové a staničné zabezpečovacie zariadenie a implementovaný systém ERTMS.

Financovanie prvej etapy projektu je zabezpečené z kohézneho fondu EÚ (OPD 2007 -2013) a štátneho rozpočtu.

2. časová etapa realizácie:

Etapa2
Etapa2 


Realizácia druhej etapy projektu je plánovaná na roky 2014 - 2018 a zahŕňa technicky najnáročnejšiu časť projektu - výstavbu razeného tunela v úseku Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka. Súčasťou tejto novej trasy sú zároveň dve nové železničné zastávky. Bratislava Nivy bude integrovaná do priestoru bizniscentier a priamo prepojená aj s centrálnou autobusovou stanicou a zastávka Bratislava Centrum bude dislokovaná v bezprostrednom susedstve nového Národného divadla a novovznikajúceho kultúrnospoločenského centra Bratislavy. Nasledujúci úsek trate vedený pod Dunajom sa napojí na existujúcu trať do stanice Bratislava Petržalka a pripravovanú trať nosného dopravného systému Janíkov Dvor - Bosákova ulica. V rámci tejto etapy by malo byť postavené napojenie letiska Milana Rastislava Štefánika zo smeru od železničnej stanice Bratislava Nové Mesto a zároveň predlžená trať popod pristávaciu dráhu letiska smerom do Galanty. Poslednou časťou tejto etapy projektu sú ukončenie prestavby železničnej stanice Bratislava predmestie, stavba prepojenia Bratislava filiálka - Bratislava Nové Mesto (odbočka Slovany) vrátane zastávky Slovany a ostatné technické úpravy na tratiach križujúcich novú infraštruktúru.

Projekt financovania druhej etapy stavby sa dnes len pripravuje, predpokladá sa, že bude financovaný z fondov EÚ, úverov od EIB a štátneho rozpočtu. Pre financovanie výstavby a modernizácie komerčných priestorov výpravných budov sa hľadajú privátni investori.

3. časová etapa realizácie:

Posledná tretia etapa projektu plánovaná na roky 2018 - 2020 rieši predovšetkým dlhodobý výhľad. Z technického hľadiska je to predovšetkým zdvojkoľajnenie trate Bratislava hlavná stanica - Bratislava Nové Mesto, zdvojkoľajnenie trate Bratislava Petržalka - štátna hranica Rakúska (Kittsee), zdvojkoľajnenie trate Devínska Nová Ves - št. hranica Rakúska

(Marchegg), napojenie letiska na trať do Galanty, modernizácia trate Bratislava predmestie - odbočka Vinohrady.

Pre túto etapu je dnes príprava projektovej dokumentácie prakticky na začiatku, v štádií prípravy a prerokovania štúdií resp. dokumentácie pre vydanie územného rozhodnutia.

Žiaľ, detaily stále nejasné Napriek tomu, že sa o projekt zaujímam už niekoľko mesiacov a snažím sa účastniť na verejných prerokovaniach na túto tému, nedarí sa mi zistiť viac informácii. Stále napríklad neviem aký variant bude zvolený v úseku ŽS Nové Mesto - ÚNS najmä v okolí Ivánskej cesty. Uvažuje sa o dvoch alternatívach - štvrtej koľaji alebo výhybke pri KIKA, ale v ani jednom variante sa nepočíta s protihlukovou clonou na strane Trnavská cesta. A to i napriek porušovaniu noriem hlukových emisií už dnes, pred realizáciou TEN-T 17. Zostáva mi už len veriť, že prísľub MDPT SR, že do dvoch mesiacov bude projekt zverejnený na www.mdpt-opd.sk bude dodržaný.

Ďalej už len pre veľmi zvedavých... Názvy jednotlivých častí projektu:

Stavba č. 1:

ŽSR, Bratislava Predmestie - Bratislava Filiálka - Bratislava Petržalka (prepojenie koridorov)

Stavba č. 2:

ŽSR, Bratislava - železničné zapojenie Letiska M. R. Štefánika 1. etapa
ŽSR, Bratislava - železničné zapojenie Letiska M. R. Štefánika 2. etapa
ŽSR, Bratislava - železničné zapojenie Letiska M. R. Štefánika 3. etapa

Stavba č. 3: ŽSR, Devínska Nová Ves - Marchegg, elektrifikácia

Zdroj: http://www.asb.sk/inzinierske-stavby/dopravne-stavby/projekt-zeleznicneho-prepojenia-koridorov-ten-t-s-letiskom-a-zeleznicnou-sietou-v-bratislave-2729.html

Podrobnejšie sa projektu venujú tieto stránky:

http://www.stavebne-forum.sk/sk/article/14436/rychla-elektricka-a-ten-t-zvedu-boj-ako-partneri-ci-rivali/

http://www.asb.sk/inzinierske-stavby/dopravne-stavby/projekt-zeleznicneho-prepojenia-koridorov-ten-t-s-letiskom-a-zeleznicnou-sietou-v-bratislave-2729.html

Matúš Grznár

Matúš Grznár

Bloger 
Politik
  • Počet článkov:  50
  •  | 
  • Páči sa:  494x

Narodil som sa v Bratislave, vyrastal v Taliansku a vrátil sa do rodného Ružinova, kde žijú aj moji rodičia. Vyštudoval som strategický a finančný manažment, 20 rokov som robil v medzinárodných firmách a svojimi skúsenosťami sa snažím pomôcť vo svojom susedstve, a v rozvoji vzdelávania. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

36 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

325 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

278 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu