
Megaprojekt TEN-T 17
Ohlásenie prvej etapy projektu TEN-T 17 nemohlo nezaujať. Veď v Bratislave sa chystá tunel pod centrom mesta v dĺžke 6,43 km (zdroj: http://www.stavebne-forum.sk/sk/article/14436/rychla-elektricka-a-ten-t-zvedu-boj-ako-partneri-ci-rivali/)
Koho sa to v Bratislave týka? (podľa informácii MDPT SR k 29.6.2010)
MČ Nové Mesto
2011-2015 Nový úsek trate Bratislava Predmestie - Bratislava filiálka vrátane objektu podpovrchovej železničnej stanice Bratislava filiálka
Vyvolané úpravy v železničných staniciach Bratislava Predmestie a Bratislava Nové Mesto a výstavba nového premostenia na trati Bratislava Nové Mesto - Bratislava Hlavná stanica.
2014-2018 Výstavba razeného tunela v úseku Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka, vrátane dvoch nových železničných zastávok, Bratislava Nivy a Bratislava Centrum v susedstve nového Národného divadla.
2014-2018 Ukončenie prestavby železničnej stanice Bratislava Predmestie, stavba prepojenia Bratislava filiálka - Bratislava Nové Mesto (odbočka Slovany) vrátane zastávky Slovany a ostatné technické úpravy na tratiach križujúcich novú infraštruktúru.
2018 - 2020 Zdvojkoľajnenie trate Bratislava hlavná stanica - Bratislava Nové Mesto, modernizácia trate Bratislava predmestie - odbočka Vinohrady.
MČ Ružinov
2011-2015 Nová trať v úseku Bratislava Ústredná nákladná stanica (ÚNS) - Letisko Milana Rastislava Štefánika (vrátane objektu novej podpovrchovej železničnej stanice).
2014-2018 Napojenie letiska Milana Rastislava Štefánika zo smeru od železničnej stanice Bratislava Nové Mesto a zároveň predlžená trať popod pristávaciu dráhu letiska smerom do Galanty.
2018 - 2020 Napojenie letiska na trať do Galanty
MČ Staré Mesto
2014-2018 Výstavba razeného tunela v úseku Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka, vrátane dvoch nových železničných zastávok, Bratislava Nivy a Bratislava Centrum v susedstve nového Národného divadla.
MČ Petržalka
2014-2018 Úsek trate vedený pod Dunajom sa napojí na existujúcu trať do stanice Bratislava Petržalka a pripravovanú trať nosného dopravného systému Janíkov Dvor - Bosákova ulica.
2018 - 2020 Zdvojkoľajnenie trate Bratislava Petržalka - štátna hranica Rakúska (Kittsee),
Informácie sú dostupné, len ktoré sú tie platné?
Napriek tomu, že projekt ma ambíciu byť spolufinancovaní z fondov EÚ, úverov od EIB a štátneho rozpočtu, je pomerne zložité dopracovať sa k aktuálnym informáciám, a pritom by to mohlo byť take jednoduché.
Projekt TEN-T sa spomína na týchto oficiálnych stránkach orgánov štátnej správy a verejnej správy:
http://www.ruzinov.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=342&Itemid=193
Ako občan si myslím, že projekt, ktorý zasahuje mestskú časť, v ktorej bývam musí byť známy v danej mestskej časti a mal by byť na jej webstránke. V mojom prípade MČ Ružinov. Nenájdete ho na stránkach MČ Ružinov v sekcii Projekty, ani v Územnom plánovaní ako separátny projekt.
Nenájdete ho ani na stránkach Bratislava.sk.
Nie je ani na spečiálnom portáli MDPT SR - Operačný program doprava, ktorý je tak vehementne propagovaný v médiách. (www.mdpt-opd.sk)
O projekte sa dozviete len zmienkou na stránkach ŽSR.
http://www.zsr.sk/buxus/generate_page.php?page_id=1628
Ako projekt vidí MDPT SR
Poslal som teda žiadosť o informácie na MDPT SR a musím povedať, že ministerstvo na moju žiadosť promptne reagovalo (odpoveď zo dňa 29.06.2010 uverejňujem celú).
Tri časové etapy:
1. časová etapa realizácie:

Stavebné práce na prvej etape projektu by sa mali začať v roku 2011 a ukončené do konca júna 2015. Z technického hľadiska obsahuje výstavbu nového úseku trate Bratislava Predmestie - Bratislava filiálka vrátane objektu podpovrchovej železničnej stanice Bratislava filiálka. V rámci tejto etapy by mala byť zároveň postavená nová trať v úseku Bratislava Ústredná nákladná stanica (ÚNS) - Letisko Milana Rastislava Štefánika (vrátane objektu novej podpovrchovej železničnej stanice). Poslednou časťou tejto etapy projektu sú vyvolané úpravy v železničných staniciach Bratislava Predmestie a Bratislava Nové Mesto a výstavba nového premostenia na trati Bratislava Nové Mesto - Bratislava Hlavná stanica. V rámci tejto časti projektu bude modernizované aj traťové a staničné zabezpečovacie zariadenie a implementovaný systém ERTMS.
Financovanie prvej etapy projektu je zabezpečené z kohézneho fondu EÚ (OPD 2007 -2013) a štátneho rozpočtu.
2. časová etapa realizácie:

Realizácia druhej etapy projektu je plánovaná na roky 2014 - 2018 a zahŕňa technicky najnáročnejšiu časť projektu - výstavbu razeného tunela v úseku Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka. Súčasťou tejto novej trasy sú zároveň dve nové železničné zastávky. Bratislava Nivy bude integrovaná do priestoru bizniscentier a priamo prepojená aj s centrálnou autobusovou stanicou a zastávka Bratislava Centrum bude dislokovaná v bezprostrednom susedstve nového Národného divadla a novovznikajúceho kultúrnospoločenského centra Bratislavy. Nasledujúci úsek trate vedený pod Dunajom sa napojí na existujúcu trať do stanice Bratislava Petržalka a pripravovanú trať nosného dopravného systému Janíkov Dvor - Bosákova ulica. V rámci tejto etapy by malo byť postavené napojenie letiska Milana Rastislava Štefánika zo smeru od železničnej stanice Bratislava Nové Mesto a zároveň predlžená trať popod pristávaciu dráhu letiska smerom do Galanty. Poslednou časťou tejto etapy projektu sú ukončenie prestavby železničnej stanice Bratislava predmestie, stavba prepojenia Bratislava filiálka - Bratislava Nové Mesto (odbočka Slovany) vrátane zastávky Slovany a ostatné technické úpravy na tratiach križujúcich novú infraštruktúru.
Projekt financovania druhej etapy stavby sa dnes len pripravuje, predpokladá sa, že bude financovaný z fondov EÚ, úverov od EIB a štátneho rozpočtu. Pre financovanie výstavby a modernizácie komerčných priestorov výpravných budov sa hľadajú privátni investori.
3. časová etapa realizácie:
Posledná tretia etapa projektu plánovaná na roky 2018 - 2020 rieši predovšetkým dlhodobý výhľad. Z technického hľadiska je to predovšetkým zdvojkoľajnenie trate Bratislava hlavná stanica - Bratislava Nové Mesto, zdvojkoľajnenie trate Bratislava Petržalka - štátna hranica Rakúska (Kittsee), zdvojkoľajnenie trate Devínska Nová Ves - št. hranica Rakúska
(Marchegg), napojenie letiska na trať do Galanty, modernizácia trate Bratislava predmestie - odbočka Vinohrady.
Pre túto etapu je dnes príprava projektovej dokumentácie prakticky na začiatku, v štádií prípravy a prerokovania štúdií resp. dokumentácie pre vydanie územného rozhodnutia.
Žiaľ, detaily stále nejasné Napriek tomu, že sa o projekt zaujímam už niekoľko mesiacov a snažím sa účastniť na verejných prerokovaniach na túto tému, nedarí sa mi zistiť viac informácii. Stále napríklad neviem aký variant bude zvolený v úseku ŽS Nové Mesto - ÚNS najmä v okolí Ivánskej cesty. Uvažuje sa o dvoch alternatívach - štvrtej koľaji alebo výhybke pri KIKA, ale v ani jednom variante sa nepočíta s protihlukovou clonou na strane Trnavská cesta. A to i napriek porušovaniu noriem hlukových emisií už dnes, pred realizáciou TEN-T 17. Zostáva mi už len veriť, že prísľub MDPT SR, že do dvoch mesiacov bude projekt zverejnený na www.mdpt-opd.sk bude dodržaný.
Ďalej už len pre veľmi zvedavých... Názvy jednotlivých častí projektu:
Stavba č. 1:
ŽSR, Bratislava Predmestie - Bratislava Filiálka - Bratislava Petržalka (prepojenie koridorov)
Stavba č. 2:
ŽSR, Bratislava - železničné zapojenie Letiska M. R. Štefánika 1. etapa
ŽSR, Bratislava - železničné zapojenie Letiska M. R. Štefánika 2. etapa
ŽSR, Bratislava - železničné zapojenie Letiska M. R. Štefánika 3. etapa
Stavba č. 3: ŽSR, Devínska Nová Ves - Marchegg, elektrifikácia
Podrobnejšie sa projektu venujú tieto stránky: