Každoročný prieskum OSN Global E-Government Survey 2010, v jednej časti hodnotí aj stav e-demokracie. Jednotlivé štáty sú hodnotené v troch rovinách: informácie (e-information), konzultácie (e-consultation), rozhodovanie (e-decision-making) a celkovo v zapájaní obyvateľov do vládnutia (e-participation).
Informácie
Prvé, čo potrebujeme mať pri riadení štátu alebo malej obce, sú informácie. Tu sa hodnotí, či vlády zverejňujú také informácie, ktoré motivujú občana k účasti na riadení. Takými informáciami môžu byť zverejnené harmonogrami online diskusií alebo verejných zhromaždení. Dôležité sú aj notifikačné nástroje, ktoré upozornia občana na pripravovanú akciu a pozvú ho k účasti, napríklad e-maily alebo SMS správy. Do tejto oblasti patria aj elektronicky šírené informácie (newsletter) o dianí v rezorte, meste, obci.
Správa OSN najvyššie ohodnotila Austráliu, Japonsko, Mexiko a Kórejskú republiku. Na Slovensku sú ďaleko niektoré politické strany, ktoré upozorňujú a pozývajú na konanie mítingov, stretnutí, online diskusií atď. Na úrovni riadenia štátu je Slovensko v bode nula a pri riadení miest a obcí sa situácia mení od mesta k mestu. Niektoré obce a mestá nerobia absolútne nič, niektoré sú už pomerne ďaleko. Dovolím si uviesť príklady z mesta Šaľa, v ktorom sa, z titulu mojej funkcie, venujem aj využívaniu informačných technológií. Emailové notifikácie, upozorňujúce na zmeny obsahu internetových prezentácií mesta a mestských organizácií, sú samozrejmosťou už niekoľko rokov. Od roku 2007 mesto využíva aj SMS správy, ktorými upozorňuje občanov na dianie v meste. V súčasnosti je do tohto systému zapojených viac ako 700 obyvateľov.
Konzultácie
Pod konzultáciami sa myslí existencia spôsobov zapojenia verejnosti do konzultácií s tvorcami politík, predstaviteľmi vlády, primátormi, poslancami... Ide o získavanie spätnej väzby od občanov, zverejňovanie informácií na prediskutovanie, prieskumy verejnej mienky, dotazníky, diskusné fóra, online diskusie.
V zapájaní občanov do konzultovania dopadla najlepšie Južná Kórea, Bahrajn a Kazachstan. Na Slovensku sa dá hovoriť o konzultáciách len u niektorých miest a obcí. Napríklad mesto Šaľa má roky zriadené diskusné fórum, na ktorom sú založené oficiálne témy a každý občan môže založiť ľubovoľnú tému. Získavanie spätnej väzby je zabezpečované aj elektronickými dotazníkmi na mestských weboch a anketami pomocou SMS správ.
Rozhodovanie
Internet a technológie umožňujú okrem šírenia informácií a konzultácií medzi politikmi a voličmi aj priame rozhodovanie občanov. Do tejto oblasti patrí napríklad možnosť podávania elektronických petícií, ale aj najkomplikovanejšie, elektronické voľby. Podľa správy OSN je na tom najlepšie Južná Kórea, Austrália a Kazachstan. Podľa tej istej správy elektronickú petíciu využíva zatiaľ 9 percent krajín, medzi nimi Británia, ktorá umožňuje vytvoriť, podpísať a poslať petíciu priamo kancelárii predsedu vlády na webovom portáli zriadenom na tento účel na adrese petitions.number10.gov.uk. Na Slovensku vláda nič podobné nerieši a ani mestá a obce sa do tohto procesu ešte nezapojili.
Za extrém možno považovať ponuku, ktorá sa objavila v nedávnych voľbách v Británii. Nezávislý kandidát Denny de la Haye sľuboval voličom, že bude hlasovať tak, ako mu oni povedia. Na webe budú mať možnosť včas vyjadriť svoj názor na hlasovanie a podľa výsledku prieskumu bude hlasovať v parlamente. Vyhradil si niekoľko výnimiek, kedy chcel hlasovať na základe vlastného rozhodnutia.
Zapájanie
Zapájanie alebo e-participácia vyjadruje, do akej miery vlády zapájajú občanov do vládnutia. Hodnotenie tohto parametra v správe OSN vzniklo spojením hodnotení informovania, konzultácií a rozhodovania. Vyjadruje, ako vlády vytvárajú prostredie pre obyvateľov na ovplyvňovanie vládnutia. Najlepšie dopadla Kórejská republika, Austrália a Španielsko.
Slovensko je v celkovom hodnotení zapájania občanov do vládnutia, ale aj v čiastkových hodnoteniach, na tom veľmi zle. Pritom treba zdôrazniť, že ide o služby, ktorých zavedenie nevyžaduje veľké investície. Naopak prínos, ktorým je zapojenie občanov do riadenia a kontroly, stojí za to.
Hodnotenie začleňovania obyvateľov:
poradie v roku 2010 | krajina | e-participation index | poradie v roku 2008 | zmena 2008-2009 |
1. | Kórejská republika | 1,0000 | 2 | +1 |
2. | Austrália | 0,9143 | 5 | +3 |
3. | Španielsko | 0,8286 | 34 | +31 |
4. | Nový Zéland | 0,7714 | 6 | +2 |
4. | Spojené kráľovstvo | 0,7714 | 25 | +21 |
6. | Japonsko | 0,7571 | 11 | +5 |
6. | USA | 0,7571 | 1 | -5 |
8. | Kanada | 0,7286 | 11 | +3 |
9. | Estónsko | 0,6857 | 8 | -1 |
9. | Singapúr | 0,6857 | 10 | +1 |
11. | Bahrajn | 0,6714 | 36 | +25 |
12. | Malajzia | 0,6571 | 41 | +29 |
13. | Dánsko | 0,6429 | 3 | -10 |
14. | Nemecko | 0,6143 | 74 | +60 |
15. | Francúzsko | 0,6000 | 3 | -12 |
15. | Holandsko | 0,6000 | 16 | +1 |
17. | Belgicko | 0,5857 | 28 | +11 |
18. | Kazachstan | 0,5571 | 98 | +80 |
19. | Litva | 0,5286 | 20 | +1 |
20. | Slovinsko | 0,5143 | 55 | +35 |
poradie v roku 2010 | krajina | poradie v roku 2010 | krajina | |
21. | Rakúsko | 102. | Bangladéš | |
21. | Nórsko | 102. | Barbados | |
23. | Cyprus | 102. | Belize | |
23. | Švédsko | 102. | Botswana | |
25. | Chorvátsko | 102. | Nigéria | |
26. | Kolumbia | 102. | Saudská Arábia | |
26. | Írsko | 102. | Sudán | |
28. | Kirgizko | 102. | Togo | |
28. | Mongolsko | 110. | Guinea | |
30. | Fínsko | 110. | Ghana | |
30. | Izrael | 110. | Guayana | |
32. | Čína | 110. | Jamajka | |
32. | Mexiko | 110. | Lesoto | |
34. | Čile | 110. | Thajsko | |
34. | Malta | 110. | Vietnam | |
36. | Guatemala | 117. | Angola | |
36. | Maďarsko | 117. | Bahamy | |
36. | Uzbekistan | 117. | Benin | |
39. | Bulharsko | 117. | Bhután | |
39. | Nikaragua | 117. | Salvádor | |
39. | Tunisko | 117. | Guinea-Bissau | |
42. | Brazília | 117. | Irán | |
42. | Egypt | 117. | Uganda | |
42. | Jordánsko | 117. | Slovensko | |
45. | Lotyšsko | 127. | Afganistan | |
45. | Libanon | 127. | Madagaskar | |
45. | Portugalsko | 127. | Maurícius | |
48. | Grécko | 127. | Burkina | |
48. | Ukrajina | 127. | Čad | |
48. | Uruguaj | 127. | Nepál | |
51. | Bielorusko | 127. | Gruzínsko | |
51. | Poľsko | 127. | Komory | |