Hippokratova prísaha je stará vyše 2000 rokov. Každý lekár by ju mal poznať a rešpektovať. V súčasnosti má táto prísaha už iba slávnostný charakter. Navyše, číta sa v latinčine, čo znamená, že nie každý si plne uvedomuje slová, ktoré prisahá.. Nielen lekár ale aj obyčajný človek vie, že sa v nej jasne píše: „Ani prosbami sa nedám prinútiť na podanie smrtiaceho lieku, ani sám nikdy na to nedám podnet“. Aj napriek tomuto sľubu, má lekár možnosť odmietnuť poskytnutie zdravotníckej starostlivosti, ak sa od neho vyžaduje výkon, ktorý je v rozpore s jeho etickým alebo náboženským presvedčením.
Tak prečo je táto téma tak kontroverzná a diskutabilná? Vidieť umierať človeka, je veľmi nepríjemný zážitok. Najmä zo strany lekára, keď vidí ako človek trpí a on mu nedokážete pomôcť. Na Slovensku bolo mnoho káuz, kedy sa zisťovalo, či lekár podal chorému pacientovi smrtiaci nápoj. Najznámejšou je kauza Jaroslava Dobiáša, prezývaného Anjel Smrti. Lekár by nikdy nemal byť postavený do úlohy sudcu. Nemôže sám rozhodovať o osude pacienta. Ak si pacient praje umrieť a ani moderné utišujúce prostriedky mu neprinášajú úľavu, lekár by mal mať právo zastaviť bolesť, aj keď svojím konaním privodí smrť. Ide o úmyselné konanie, ktorého motívom nie je usmrtenie človeka, ale ukončenie jeho bolesti.
Súvisí s eutanáziou aj interrupcia? V Hippokratovej prísahe sa píše: „Nijakej žene nepodám prostriedok na vyhnanie plodu“. Áno súvisí, je to tak isto ukončenie života, no nedá sa to navzájom porovnávať. V mnohých prípadoch je človek nútený okolnosťami, vzdať sa dieťaťa a vziať mu právo na život. Eutanázia, v štátoch, v ktorých je povolená, je dobrovoľná.
Názor cirkvi
Katolícka cirkev má k eutanázii jednoznačný postoj: pokladá ju za vraždu. Kongregácia pre náuku viery vydala vyhlásenie ešte v roku 1980 a podobne ako Katechizmus Katolíckej cirkvi a encyklika Evanjelium vitae odsudzuje každý typ eutanázie ako vraždu protirečiacu ľudskej dôstojnosti a rešpektovaniu Boha. Katechizmus Katolíckej cirkvi v bode 2277 hovorí: „Priama eutanázia - nech by na ňu boli akékoľvek dôvody a použili sa akékoľvek prostriedky, je morálne neprijateľná. Takisto aj konanie alebo zanedbanie, ktoré samo osebe alebo zámerne zapríčiňuje smrť s cieľom skončiť bolesť, je vraždou, ktorá je v závažnom rozpore s dôstojnosťou ľudskej osoby a s úctou k živému Bohu, jej Stvoriteľovi”.
Nijaká autorita nemôže legitímne vydať nariadenie ani povolenie k usmrteniu nevinnej ľudskej bytosti, zárodku alebo plodu. Išlo by fakticky o porušenie Božieho zákona, o urážku ľudskej dôstojnosti, o siahnutie na život, o zločin proti ľudskosti. Piate Božie prikázanie hovorí: Nezabiješ! Cirkev rázne odmieta ukončenie života inak ako prirodzenou smrťou.
Eutanázia na Slovensku
V právnom poriadku Slovenskej republiky neexistuje právna úprava možnosti predčasne ukončiť život, hoci aj smrteľne chorého pacienta. Schválenie eutanázie v našej republike, počas najbližších rokov nie je veľmi reálne a politici sa tvária, že táto téma je tabu ale tejto téme sa v budúcnosti nebude dať vyhnúť.
Ide o veľmi vážnu a citlivú tému, preto si prijatie právnej normy, ktorá by v presne vymedzenom rozsahu a za striktne stanovených podmienok umožňovala eutanáziu, vyžaduje celospoločenský konsenzus. Rezort spravodlivosti o zakomponovaní legálnej eutanázie do nášho právneho systému neuvažuje. Myšlienka nie je blízka ani vedeniu rezortu zdravotníctva: „Ministerstvo zdravotníctva je za ochranu života a zdravia od počatia až po prirodzenú smrť“. Lekári na Slovensku hovoria, že nie ej možné povoliť eutanáziu v našej krajine, pretože nie sme na toľko vyspelí aby sa nezneužívala.
Aktívna eutanázia ako problematika nie je viazaná na lekárstvo. Môže byť uskutočnená v krajine ekonomicky vyspelej presne tak, ako v krajine ekonomicky nevyspelej. Na Slovensku je téma eutanázie tabu ale tento problém nás neobíde. Je to všetko v dobre urobenom zákone a v akceptácii ľudí.
Problém eutanázie je veľmi diskutabilný hlavne z pohľadu lekára. Hippokratovu prísahu skladajú na celom svete, no v niektorých štátoch je takéto ukončenie smrti aj napriek tomu povolené. Pamätám sa na spoveď jednej zdravotnej sestričky, ktorá povedala, že vidieť umierať človeka je priam otrasné. Hlavne ak doslovne prosí zdravotníkov o smrť. Vtedy sestrička nechala pootvorené okno a pacient zomrel na zápal pľúc. Pasívna eutanázia? Možno. A možno iba dobrý skutok.
Ak je človek súčasťou rodiny, kde je smrteľne chorý pacient, je proti eutanázii a chce, aby ten človek žil čo najdlhšie. Pokiaľ je ale niekto pacientom a trpí, je za uzákonenie eutanázie a túži po tzv. dobrej smrti.