
Poďme teda k faktom. Sviečkovú manifestáciu organizoval katolícky disent. Mená ako Čarnogurský, Mikloško, Krčméry, Jukl či Fiby asi hovoria za všetko. Tak ako je uvedené vo videu zverejnenom na portáli časopisu Týždeň, hlavnú organizáciu môžeme pripísať, okrem už spomínaných mien, aj spoločenstvu Fatima. Toto spoločenstvo je sekulárnym inštitútom, čo znamená, že (1.) je to akoby katolícka rehoľa bez kláštora, bez habitov, či iných jasne viditeľných vonkajších znakov a, že (2.) je priamo naviazané na Svätú stolicu. Nehovoriac o tom, že hlavným poslaním tohto spoločenstva je evanjelizácia v bežnom živote- na pracovisku, v domácnosti, medzi známymi a pod. Z napísaného preto jasne vyplýva, že organizácia bola plne v rukách veriacich ľudí, teda cirkvi (aj keď nie priamo jej vtedajšej vrchnosti). Okrem toho sviečková manifestácia mala byť spočiatku demonštráciou iba za náboženskú slobodu a téma ľudských práv k nej bola pripojená až neskôr.
Poďme však ďalej a prejdime k samotnému priebehu sviečkovej manifestácie. Najväčšiu časť účastníkov tvorili veriaci ľudia (čo môžeme vybadať aj z videa, keď hlas vo vysielačke hovorí, že z kostola prúdi na námestia množstvo ľudí zo zapálenými sviečkami). Zúčastnení začali manifestáciu spevom hymien- štátnej a pápežskej. Po nich nasledovala modlitba ruženca a násilné ukončenie sviečkovej manifestácie štátnou bezpečnosťou. Aj tu jasne vyplýva, že celá manifestácia bola akciou s výrazne náboženským, cirkevným charakterom.
Pravdou zostáva, že vtedajší cirkevní hodnostári, ktorí v médiách dostali priestor sa voči manifestácií stavali nepriateľsky. Svedčí to však o odmietavom, či ľahostajnom postoji cirkvi, ako sa môže z videa na stránke Týždňa zdať? Každý, kto sa aspoň zbežne vyzná v pomeroch, ktoré u nás vládli pred rokom 1989 musí vedieť, že do médií by sa nikdy nedostalo stanovisko, ktoré by podporovalo protivládnu demonštráciu. Ďalším faktom je, že kňazi, ktorí sviečkovú manifestáciu odsúdili boli členmi štátom podporovanej a teda prorežimnej organizácie Pacem in terris, ktorej činnosť však odporovala dekrétu Quidam episcopi vydaným pápežom Jánom Pavlom II. v roku 1982. Ak už teda niekto chce vysloviť názor, že vtedajšia cirkevná vrchnosť bola proti sviečkovej manifestácií, nech jasne povie aj to, že pojmom cirkevná vrchnosť nazýva časť kňazov, ktorí boli v područí štátu a v konflikte so Svätou stolicou. Na druhej strane je zaujímavé, že vo videu sa nikde nehovorí o tom, že sviečkovú manifestáciu verejne pochválil vtedajší najvyšší predstaviteľ katolíckej cirkvi v ČSR, kardinál Tomášek. Otázkou v takom prípade ostáva, koho považujú za cirkev autori spomínaného videa? Kňazov, ktorí boli len bábkami v rukách politickej moci a konali v rozpore s rozhodnutím Svätej stolice, alebo najvyššieho predstaviteľa katolíckej cirkvi v ČSR, kňazov a laikov, ktorí so Svätou stolicou nemali žiadny konflikt a ktorí sviečkovú manifestáciu organizovali, či verejne podporovali?
Na záver sa ešte pristavme pri počiatočnej otázke: Ako sa pri sviečkovej manifestácií zachovala naša cirkev? Dá sa povedať, že katolícky disent sviečkovú manifestáciu zorganizoval a veriaci majú najvýznamnejší podiel aj na jej samotnej realizácií. Ak teda pod pojmom cirkev nemáme na mysli len niekoľkých vtedajších, štátu poplatných kňazov, ale chápeme ju ako spoločenstvo veriacich katolíkov verných Svätej stolici, musíme objektívne priznať, že cirkev má významný podiel na organizácií a priebehu Sviečkovej manifestácie, ba priam môžeme napísať, že bez nej by sa táto akcia nikdy neuskutočnila.
Posledná vec z videa, ktorú mi nedá nespomenúť je záverečná otázka pána Kordu. Jej zaradenie do reportáže, podľa môjho názoru, svedčí o klasickej deformácií prítomnej takmer vo všetkých slovenských médiách- my pravdu nehľadáme, my ju už vieme a vy nám ju len dosvedčte. Zostrihanie videa preto považujem minimálne za nešťastné, možno až tendenčné. Ak tomu tak nie je, nech jeho tvorcovia odpovedia na jednu otázku mne- Kto iný ak nie cirkev sa najviac zaslúžil o organizáciu a priebeh sviečkovej manifestácie?