Tento článok však nebude o tom, ako nám média ponúkajú zábavný obsah, ktorý má slúžiť na rozptýlenie a samotné pobavenie širokého publika. V tomto článku sa zameriame najmä na to, že v súčasnej dobe má takmer každý prístup k rozhlasu, televízií, tlači a internetu, no napriek týmto vymoženostiam má naďalej mnoho ľudí skreslený obraz o svete. Za čo môžu v prvom rade masmédiá.
Začíname!
Médiá majú v dnešnej dobe veľké zastúpenie. Sú základným prostriedkom získavania informácií a zároveň najrozšírenejším zdrojom zábavy. Ale nie vždy tomu tak bolo. V minulosti nebola dostupnosť k informáciám samozrejmá. Najviac informovaní boli najmä tí, ktorí zastávali dôležité postavenie v našej spoločnosti. Obyčajný ľudia nemali prístup k informáciám, aj najmä z toho dôvodu, že boli negramotní. Situácia sa však zmenila až potom, kedy sa začala formovať verejná sféra. Ľudia sa začali združovať v rôznych salónoch, kaviarňach a podnikoch, kde začalo vznikať prvé verejné publikum. Členov publika spájali najmä noviny, časopisy alebo knihy. V dnešnej dobe poznáme najmä masové publikum – publikum masových médií. ,,Medzi prostriedky masovej komunikácie sa radí predovšetkým tlač, rozhlas, televízia, internet, rozličné počítačové softvéry a hry, moderná reprodukovaná hudba, film ale aj fotografia.“ – (Šmičeková 2013).
Príliš veľká moc
Masmédiá za posledné desaťročia získali veľkú moc. To spôsobuje aj to, že sú schopné formovať a manipulovať verejnou mienkou, ako aj ovplyvniť celú spoločnosť. Na vlastnej koži som pocítil moc médií. Informácie, ktoré prijímame na nás majú veľký vplyv a tak formujú naše myšlienky, konanie alebo postoje. Jirák a Köpplová hovoria o troch významných trendoch vo vlastníctve médií. Sú nimi: Horizontálna koncentrácia vlastníctva, vertikálna koncentrácia vlastníctva a diagonálne vlastníctvo. Z pohľadu mediálnej manipulácie je pre nás veľmi zaujímavá Horizontálna koncentrácia vlastníctva, ktorá sa prejavuje takmer vo všetkých mediálnych systémoch sveta. Je charakteristická tým, že predovšetkým jeden vlastník médií sa snaží ovládnuť menšie, menej prosperujúce médiá a tým získať dominantné postavenie na mediálnom trhu a tým zvýši aj využívanie zdrojov na dosiahnutie vyššieho zisku. To zvýši aj samotný vplyv majiteľov médií, ktorí tak môžu efektívne presadzovať svoje názory na základe vlastných záujmov a efektívne manipulovať verejnú mienku.
Masmédiá
,,Masmédiá fantazírujú realitu, čiže ovplyvňujú recipientov a predkladajú také informácie, ktoré samy považujú za relevantné a prijateľné.“ - Jirák a Köpplová 2009. Definície masmédií sa od rôznych odborníkov líšia. Napr. Rankov 2002 definuje masmédiá ako ,,inštitúcie a technológie, ktoré vytvárajú a rozširujú informácie k masovému publiku. Masmédiá sú realizátori masovej komunikácie.“ My budeme masmédiá definovať ako hromadné oznamovacie a komunikačné prostriedky, medzi ktoré môžeme zaradiť rozhlas, televíziu tlač alebo internet.
Manipulátori, konšpirátori a iní dezoláti
Správna publicistika by sa mala držať niekoľkých základných znakov. Nimi sú napr. objektívnosť, vyváženosť a nestrannosť. Nie ale každý tvorca mediálneho obsahu sa ich drží. Narážam najmä na konšpiračné a dezinformačné weby, ktoré sa poslednou dobou objavujú ako huby po daždi. Najviac sa ich objavilo asi počas pandémie kovidu-19, kde sa takmer každý tvorca obsahu stal zo dňa na deň odborníkom v oblasti virológie, lekárom a dokonca aj epidemiológom. Nebolo to len za éry kovidu-19. Vojna na Ukrajine priniesla okrem životných tragédií ľudí aj mnoho dezinformácii. Pozrime sa však na to z pohľadu širokého publika. Nie každý občan vie kriticky prijímať informácie z masmédií. Niektorí ľudia dokonca nevedia rozlíšiť čo sú mienkotvorné média a čo konšpiračné médiá, ktoré majú mimo iného celkom veľké zastúpenie v mediálnom priestore. Na internete môže z časti za to i umelá inteligencia. Ak vyhľadávate konšpiračné weby, ktoré si často ľudia mýlia s tými mienkotvornými, algoritmus sa zachová tak, že Vám bude stále ponúkať tie konšpiračné a stále dokola a dokola. A čo sa stane? Recipienti tomu nakoniec uveria. Samozrejme, sme len ľudia. Tvorba mediálneho obsahu nezávisí len od jedného človeka, ale je to práca niekoľkých desiatok ľudí. A kto je na čele? Nie je výsostné pravidlo, že na čele určitého média stojí skúsený žurnalista. Prevažne ide o ľudí s manažérskym vzdelaním, ktorým ide len o maximalizovanie zisku. Ak to spojíme ešte s monopolným postavením na trhu, tak výsledkom nemusí byť vždy objektívne, nestranné a pravdivé informovanie širokého publika. Za všetkým hľadajte vidinu maximalizovania zisku.
Sila spoločnosti
Ľudia sa boja! Ak nejdeme s davom ideme proti nemu. Ak vyslovene nesúhlasíme s tým čo si myslí spoločnosť sme ihneď odsúdený k zániku? ,,Vždy je vytvorený akýsi hlavný názorový prúd, ktorý reprezentujú hlavné mienkotvorné médiá a akceptuje ho aj väčšina spoločnosti, pričom jednotlivci s odlišnou mienkou majú strach, že vyslovením tejto mienky budú vyčlenení zo spoločnosti či skupiny.“ – Šmičeková 2015. Médiá ovplyvňujú nie len naše postoje ale i názory a myšlienky. Na každého vplývajú média inak. Niektorí jedinci ich vedia prijímať kriticky, iní uveria každému jednému slovu. Nie všetko čo je v televízií, rozhlase, tlači a na internete musí byť vyslovene pravda. Mediálny obsah tvoria, tiež len ľudia, ktorí majú svoj názor a niekedy sa môže stať, že ho pretlačia aj do výsledného obsahu. Nemalo by sa to stávať, ale deje sa to. Je dôležité si uvedomiť aj to, z akého zdroja autor čerpá a či je možné si danú informáciu dodatočne overiť. Ak sa zamyslíme nad týmto tvrdením je len veľmi málo informácií, ktoré si môžeme dodatočne overiť aj z iných zdrojov. Chcem tým najmä povedať to, aby sme si na každú jednu vec čo si pozrieme, prečítame alebo vypočujeme dávali pozor a kriticky ju spracovali. Netreba veriť všetkému, čo nájdeme v médiách, tieto informácie už niekto spracoval a prešli mnohými rukami. Ich pôvod nemusí byť vierohodný a spracovanie môže byť subjektívne. Preto je nevyhnutné, aby sme každú jednu informáciu, ktorá sa k nám dostane vyhodnotili kriticky a nie s pohľadom konzumenta.
Pár slov na záver
Ako sme sa dozvedeli médiá majú v dnešnej dobe veľké zastúpenie a moc. Dokážu osloviť široké publikum a svojimi názormi a postojmi dokážu manipulovať verejnou mienkou a ovplyvniť tak zmýšľanie mnohých jednotlivcov. Médiá sa rozšírili aj vďaka technickému pokroku, ktorý umožnil vznik i nového masmédiá, internetu. Internet sa stal populárnym vo veľmi krátkom čase. Oslovil široké publikum a jeho moc za posledné desaťročie exponenciálne narastá. Na internete môže takmer každý publikovať mediálny obsah podľa svojich predstáv a takmer bez obmedzenia. Tým vzniká mnoho dezinformácii a zavádzajúcich informácii, ktorým podľahne niekoľko ľudí. Na moc internetu prišli i mnohé politické subjekty, ktoré sa pomocou neho vedia zamerať na vybranú cieľovú skupinu a tým maximalizovať svoj politický vplyv. I napriek všetkému za najväčších manipulátorov verejnej mienky v médiách môžeme označiť politické strany, ktoré stoja v úlohe názorových vodcov. S narastajúcim vplyvom internetu a s jeho veľkým dosahom vie čoraz viac a viac ľudí podľahnúť vybranej politickej ideológii. Ale o tejto problematike možno nabudúce.
Zdroje
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B., 2009. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 9978-80-7367-466-3.
RANKOV, P., 2002. Masová komunikácia: Masmédiá a informačná spoločnosť. Bratislava: KK Bagala, 2002. ISBN 80-8889-789-0.
Šmičeková L., 2013. Vytvorenie modelu mediamatickej študentskej televízie na Žilinskej univerzite.: bakalárska práca. Žilina: Žilinská univerzita v Žiline, 2013.
Šmičeková L., 2015. Masmédiá a metódy manipulácií s vedomím a verejnou mienkou.: diplomová práca. Žilina: Žilinská univerzita v Žiline, 2015.