Voucher od zľavového portálu - vám otvorí iný svet.
Zlákala ma ponuka zľavového portálu Zľavomat.sk na let ponad Košice. Možností letieť je viacero ja som si vybral ponuku Future Fly z Bidoviec keďže odtiaľ leteli aj naši známi. Kupón bol na let s moderným prešovským strojom SD-4 Viper, no keďže prišla rodinná návšteva tak som využil možnosť za príplatok výmeny lietadla za 4 miestnu americkú legendu Cessnu 172. Letieť sme tak mohli traja.
Let si treba rezervovať s predstihom aspoň týždeň vopred a lieta sa len za pekného počasia. Malé lietadlá majú obmedzenia pre let, nie sú ako veľké dopravné, ktoré lietajú skoro za každého počasia. Ak sa k zatiahnutej oblohe pridá silnejší vietor nelieta sa. Letieť môžete aj s deťmi od 6 do 18 rokov, no pripravte si písomný súhlas rodičov. Ak na letisko pôjdete z Košíc neskôr popoludní pridajte si trocha časovej rezervy kvôli možnej hustejšej premávke v Krásnej nad Hornádom či výjazde od Košickej Novej Vsi.
LET - Priebeh letu a legenda C-172
Na letisko sme prišli načas. Akurát pred nami dolietala iná rodina a pilot Matej Daňko s technikom – riadiacim letiska pripravovali mašinu na ďalší let. Menšia kontrola rádio spojenia, krátke predstavenie v čom poletíme a mohli sme nastupovať. Nafasovali sme slúchadlá s mikrofónmi. Motor bol nahodený a rolovali sme. Štartovalo sa z trávnatej časti letiska pred hlavnou dráhou. Pre 4 osoby, plné lietadlo, 400 m. asfaltová dráha nepostačuje. Po vzlete sme neďaleko letiska spravili 2 menšie otočky pri letisku a naberali výšku a postupne stúpali až do letovej hladiny cca 2450 stôp / 750 metrov a mierili si to ku Košiciam. Nad Ruskovom sa pilot prihlásil veži letiska Košice pre vstup do ich letového priestoru a o pár minút sme si už prezerali naše sídlisko, Košice a centrum mesta zhora.
Starší synovec, 18 ročný oslávenec, fanda letectva sedel vpredu pri pilotovi a mal možnosť vyskúšať si pilotáž, riadiť lietadlo "volantom – baranmi" ktorými sa ovláda koncová smerovka a výškovka, a je to vcelku jednoduché , pritiahnutím lietadlo stúpa, potlačením klesá, točením do strán lietadlo klopí a zatáča. Pri lete späť k Bidovciam prišli ukážky prudších manévrov, strmšieho klesania, stúpania , naklonení lietadla. Aj pri takýchto manévroch Cessna sedí vo vzduchu spoľahlivo dobre. Nasledoval prelet nad letiskom a po obkrúžení letiska sme sadali na dráhu. 30 minút je krátky čas no dojmov z letu sa nazbieralo veľa.
( Fotografie Košíc zhora - galéria na konci článku )

Lietadlo C 172
Strojom ktorým sme leteli bola modro-žltá CESSNA F172M SkyHawk OM – KAB ( volací identifikač. znak Oscar Mike – Kilo Alfa Bravo ). V Bidovciach bol ako nový prírastok pokrstený v máji 2019. Cessna 172 Skyhawk je civilné lietadlo americkej výroby. Ide o štvorsedadlový, jednomotorový horno-plošník. Je početne najvyrábanejším typom lietadla na svete a bezkonkurenčne najobľúbenejším, najpoužívanejším typom pre základný výcvik lietania. Od začiatku výroby modelu 172 v r. 1955 sa ich doteraz vyrobilo okolo 44-45 000. Bez problémov zvládne aj dolet do Bratislavy a späť bez pristátia a tankovania. Cessny sa pôvodne vyrábali v americkej Wichite v Kansase a od roku 1960 licenčne aj v Európe vo Francúzskom Reims. Bidovská 172-ka má už okolo 50 rokov. Predošlí majitelia boli z Lučenca. V tom čase na chvostovku lietadla pribudol veľký portrét nášho najvýznamnejšieho slováka, generála M. R. Štefánika, štátnika, politika, vedca, astronóma a vojenského pilota pretože OM-KAB sa zúčastnil dvoch leteckých memoriálov Štefánika, spomienkových letov Campoformido - Bratislava na jeho počesť v rokoch 2015 a 2018. V období predtým bolo lietadlo u spoločnosti Aero Servis a na Slovensko priletelo po rokoch križovania poľského neba. Poháňa ho motor Textron - Lycoming O-320-E2D s výkonom 112 kW (150 koní).

Rekord Cessny 172 - "Las Vegas HACIENDA Hotel".
Ak by sa vám hodiny v lietadle na diaľkových letoch napr. ako 9-hodinový Viedeň - New York alebo 11 hodinový Brno – Phuket v Thajsku zdali nekonečne dlhé čo by ste povedali na 2-mesačný let či skôr pobyt v malom kokpite Cessny? Písal sa rok 1956. Hacienda kasíno a hotel na kraji Las Vegas mali núdzu o zákazníkov a preto šéf hotela skúšal spraviť čokoľvek aby ich prilákal. A dal sa ukecať na bláznivý nápad opravára hracích automatov, bývalého pilota bombardéra 2. svetovej vojny, Robiho Timma na prekonanie rekordu 50 dňového nepretržitého letu v lietadle. Obetoval na to sumu 100 000 dolárov. Lietadlo Cessna 172 dovybavili veľkou nádržou, pridali matrac na spanie, malé umývadlo a 4. Decembra 1958 spolu s leteckým mechanikom J. Cookom vzlietli. 50 dňový rekord prekonali takmer o 8 dní. Počas letu denne 2x tankovali palivo z idúceho auta na zemi. Ku koncu letu sa kopili problémy, lietadlo strácalo funkčnosť. Pristáli 7. februára 1959 a nalietali dokopy 150,000 míľ (240,000 km), čo je viac ako 6-krát oblet okolo sveta na rovníku.
Letisko BIDOVCE - čmeliaky, rakety, padáky a zmije. Letecká akadémia.
Obnovené letisko Bidovce, na kraji obce smerom na Herľany, je v prevádzke už 10 rokov. Sídli tu Aeroklub Future Fly a Letecká škola manželov Jirsákovcov. Letisko je na mieste bývalého poľnohospodárskeho letiska pôvodne bolo využívané ako pár iných asfaltových dráh v okolí napr. dráhy Vyšná Myšľa pre lety Čmeliakov Zlín Z-37 postrekujúcich polia na Zemplíne. Letisko má dráhu očíslovanú č. 17 a 35. Čísla označujú jej zemepisný kurz 170 a 350 stupňov, teda smeruje takmer úplne na sever či juh. Dráhy sú 2 vedľa seba, asfaltová 400 metrová a trávnatá 500-ka. Iné malé letiská v okolí sú napríklad Ražňany Prešov, Kamenica nad Cirochou, či Spišská Nová Ves. Zaujalo ma že majú väčšinou pokosenú trávnatú vzletovú dráhu, no menej známy Svidník má 1200 m asfaltovú.
Letisko Bidovce občasne využívajú parašutisti Spiššsko novo Veského klubu COMPACT Sky Dive a košického Parašutistického klubu kde skáču z Cessny 182. alebo Anče AN-2-ky. Okrem lietadiel tu vzlietajú k oblakom dokonca aj rakety. Koncom marca sa tam konal už druhý ročník súťaže stredných škôl a Technickej Univerzity Košice CanSat pod záštitou Európskej vesmírnej agentúry ESA. Rakety vyniesli malé plechovkové satelity vybavené senzormi do výšky 1000 metrov, na zem sa zniesli na padákoch a pri lete vykonali vedecké experimenty. Víťazmi tohto národného semifinále bol tým Artemis SOŠ technickej z Rožňavy.
Letecká škola FUTURE FLY - SK.ATO.11
Letisko Bidovce sú sídlom Aeroklubu a Leteckej školy Future Fly. Ak máte záujem, splnia váš sen a naučia vás lietať. Žiadané sú najmä o 2 typy "vodičákov" na lietadlo. LAPL a IPL. LAPL - Light Aircraft Pilot Licence, pre 1-motorové lietadlá do 2 ton, stačí na bežné rekreačné a športové lietanie a je lacnejší. PPL - Private Pilot Licence pre jednomotorové lietadlá do 5700 kg je vstupenkou, štartom kariéry profi pilota. Pre oba pilotské oprávnenia študenti absolvujú 100 hodín teórie a 46 hodín praxe v lietadle. Zvládnuť treba také predmety ako predpisy leteckého práva, konštrukciu, výkony a letové vlastnosti lietadla, aerodynamiku, navigáciu, meteorológiu a rádio-komunikáciu. Celkovo to študentom trvá rok, rok a pol. Future Fly úspešne ukončilo desiatky absolventov školy a z nich 5-ti to dotiahli až ku práci dopravného pilota aeroliniek a chartrov.
Lietadlá
Flotilu leteckej školy tvoria lietadlá Cessna a Viper. Cessna 172M a 3 prešovské Vipery SD-4, SD-4 RTC OM-ZMI, OM-FFL a SD-4 Night VFR OM-NFR. Okrem nich je v Bidovciach aj 2-motorová Cessna 310 OM-GEO. Táto však nelieta, je vystavená pred areálom letiska. 310-ka roky slúžila košickým geodetom a vyradená poputovala sem. Behom roka k flotile pribudne ďalšia letuschopná 172-ka ktorá sa už servisuje v hangári. Viper OM-ZMI ľahko spoznáte cez grafiku zmije (Viper) na chvostovke. Autorom nápadu je pán Jirsák a finálnu verziu doladilo grafické štúdio.
Viper SD-4 RTC - Pre fanúšikov lietania je asi známejšia zmija Viper F-16 V, najnovšia modernizovaná verzia americkej stíhačky F-16 na akých už lietajú aj naši vojenskí piloti. ( F16 C/D Block 70) No Bidovské zmije sú od prešovskej firmy Aero Tomark. Sú to moderné jednomotorové ultraľahké dvojsedadlové dolnoplošníky. Využívajú sa na športové, rekreačné lety, tréning lietania a aj na vlečenie vetroňov. Motor je kvalitná spoľahlivá 912 -ka s výkonom 75 kW (100 koní) rakúskej firmy Rotax (patriacej pod Bombardier Kanada). Vipery sú veľmi bezpečné a pre prípad krajnej núdze dokonca vybavené záchranným padákom. Podobné slovenské lietadlá tejto kategórie sú Dynamic WT-9 z Aerospolu Prievidza alebo menej početný tandemový Shark zo Senice, držiteľ svetových rekordov svojej kategórie.
Cessna C-310 Q – Aerotaxi - C-310-ka je 4-6 miestny dvojmotorový dolno-plošník so zaťahovacím podvozkom a veľkými palivovými nádržami na konci krídel. C310 sa využívalo ako aerotaxi pre charterové lety, ako firemné lietadlo a na rodinné výlety. Má 2 motory Continental s výkonom 180 kW (240 koní). Cestovnú rýchlosť 350 km / hod a dolet 1500 km.
Letecké dni, trenažéry a múzeum
Ak nemáte fóbiu z výšok a lietania tak vám tento vyhliadkový – zoznamovací let s lietadlom odporúčam. Ponuky letov sú z Bidoviec, z Košíc, z prešovského Ražňany alebo napr. aj zo Svidníka. Osobité čaro môže mať let podvečer pri západe slnka a nočných svetlách mesta, alebo v zime s vyhliadkami na zasneženú krajinu. No ak si sadnúť do lietadla netrúfate, môžete ich obdivovať zo zeme na Dni otvorených dverí letiska Bidovce (koncom septembra) a na ďalšom ročníku tradičnej air-show Leteckom dni košického letiska 6 - 7. septembra. Okrem známych pilotov a lietadiel, ako L-29, L-39, Retro Sky týmu, košického aeroklubu, helikoptéry prešovských vojakov UH-60 Black Hawk budú hviezdami tohto ročníka český tým Red Bull, RB - Flying Bulls s ich akrobatmi Xtreme Air XA-42 a najmä exotické jordánske sokoly - Jordanian Falcons na akrobatických špeciáloch EXTRA 300 LX. Obe lietadlá majú rovnaké motory firmy Lycoming s výkonom 235 kW s max. rýchlosťou cez 400 km/hod. Na pilotov pri náročných figúrach a obratoch pôsobí G preťaženie ako u pilotov vojenských prúdových stíhačiek.
Fandovia lietania a pc/ x-box hier určite poznajú legendárnu hru Flight simulátor. Lietať bez motora sa dá aj na vyššom leveli ktorý má ku skutočnému veľmi blízko. Ponúkajú ju profesionálne letecké simulátory. Na Slovensku máme viacero, sú v ponuke zážitkových portálov. Topkou z nich je profesionálny letecký simulátor Boeing 738 M v leteckom tréningovom centre v Poprade. Ďalšie sú v Bratislave, Trenčíne a Banskej Bystrici.
A históriu lietania vám priblíži košické múzeum Letectva pri letisku založené bývalým prezidentom R. Schusterom s pestrou zbierkou unikátnych exponátov a lietadiel.
Basic FLIGHT English - Základy leteckej angličtiny
Aircraft, Airplane – Lietadlo Approach – priblíženie to Land / Take off – Vzlet / pristátie Runway – vzletová, pristávacia dráha Taxiway – prípojná dráha Tower TWR – letištná veža Wind sock – veterný rukáv - Flight level – letová hladina, výška Heading / Course - kurz Climb to / Maintain – stúpať do / udržiavať Altimeter – Výškomer ASI – Air Speed Indicator – rýchlomer Cruise Speed – cestovná rýchlosť - Foot – stopa, 1000 ft = 305 m. Knot – uzol, 100 ktas/hour = 185 km/h. Range - dolet Ceiling – dostup Altitude – nadmorská výška | Engine – motor fuel consumption – spotreba paliva fuel tanks - palivové nádrže fuselage – telo lietdla landing gear - podvozok wing - krídlo flaps - klapky slats – sloty spoliers / aerodynamic breaks – spojlery, aerodynamické brzdy (spojlery a sloty sú na krídlach veľkých dopravných lietadiel) Rudder – smerovka Elevator – výškovka Cockpit – kokpit Control wheel (Yoke) – barany, "volant" Cabine crew – posádka lietadla, letušky PM, Pilot flying, Captain – kapitán, 1. pilot PF, Pilot monitoring , First officer - 2. pilot |
Parametre lietadiel, Letiská v okolí
Košice zhora , autor článku :
Zdroje k článku, videá a doplnkové články :
Letisko Bidovce
https://www.youtube.com/watch?v=t6vQfXe0pds
Lietanie ako životný štýl: Práškovacie čmeliaky vystriedali v Bidovciach športoví piloti
Future Fly letecká škola
Aeroklub Bidovce
https://www.facebook.com/groups/1852720268303967/
V Regine sme neobišli ani malé letisko pri Bidovciach neďaleko Košíc. Lietanie sa stáva v poslednej dobe čoraz dostupnejším a častejšie sa skloňuje aj tzv. aeroturizmus.
https://www.facebook.com/watch/?v=845071163146098
Láska na prvý pohľad: Na simulátore dostavajú piloti porciu porúch od výmyslu sveta
Meteorologické podmienky letiska Bidovce
Letecká mapa - Letový priestor Košice
https://aim.lps.sk/web/eAIP_SR/AIP_SR_EFF_15MAY2025_amdt/pdf/aip/LZ_AD_2_LZKZ_8-1_en.pdf