Tak ako ja, aj ostatní si určite všimli rôzne šumy a chvastania niektorých politikov o tom, ako „uzákoníme” 13. a 14. plat. Stalo sa. Kto by sa nepotešil peniazom navyše? Každý si rád prilepší. Veľmi som si tému nevšímal. Pred pár dňami ma ale zaujala správa vydaná Radou pre rozpočtovú zodpovednosť.
Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (ďalej len RRZ) je jedna pozoruhodná inštitúcia (odporúčam sledovať). Pôsobí ako „nezávislý orgán monitorovania a hodnotenia vývoja Slovenskej republiky“[1]. Vďaka činnosti obdobných organizácii nadobúdam dojem, že nie všetko v štátnej správe musí pôsobiť negatívnym dojmom. Že aj tu pôsobia veľmi šikovní ľudia.
Avšak, aby som sa vrátil späť k téme, doteraz sa o odmeny okrem verejného sektora staral aj ten súkromný. Pôsobením trhu (a určite tiež pôsobením zahraničných investícií) čoraz viac zamestnávateľov odmeňuje svojich zamestnancov nielen pravidelným platom, ale aj odmenami. Buď vo forme pravidelne vyplácaných, alebo nepravidelných odmien. RRZ odhaduje, že až 61% zamestnancov dostalo v roku 2017 odmenu.
Zaujímavosťou je porovnanie výšky priemerných odmien v oboch sektoroch. V dokumente boli spomenuté dve zaujímavé hodnoty. V súkromnom sektore bola v roku 2017 výška priemernej odmeny 570 eur, pričom vo verejnom sektore len 413 eur.
Okrem iného, ak by zamestnávatelia chceli vyplácať odmeny podľa legislatívy, museli by zrejme upraviť obdobie ich vyplácania na iné mesiace, ako boli doposiaľ zvyknutí, a teda na jún a december. „Ak by takto zareagovali všetci zamestnávatelia, odhadujeme, že novoprijatá legislatíva by sa dotkla maximálne 18,5 % všetkých zamestnancov, pričom len necelých 5 % zamestnancov by malo nárok na oslobodenie oboch, trinásteho aj štrnásteho platu.“[2]. Čo teda z prečítaného vyplýva? Že len 5% zamestnancom vyhovuje legislatíva nastavená tak, ako je dnes a má pre nich pozitívny prínos. Zavedenie 13. a 14. platu sa zrejme nedotkne každého tak, ako sa verejne prezentuje. Čo je však zaujímavejšie, sú ďalšie informácie. Z 5%, ktorých by sa 14. platy dotkli, takmer polovica zarába viac ako 1600 eur v hrubom. Len 1,55% všetkých zamestnancov, ktorí zarábajú do 1000 EUR v hrubom, sa dotknú odmeny vo forme zákonného 13. a 14. platu (viď graf).

Inak povedané: pridáme veľa tým, čo zarábajú veľa, pridáme málo tým, čo zarábajú málo. Keď sa pozrieme na rozloženie výšky platov z geografického hľadiska, dospejeme k záveru, že vzhľadom na výšku priemernej mzdy v danom regióne, najvyššie odmeny pripadnú lepšie zarábajúcim ľuďom.

Čo z toho celého vyplýva? To čo doteraz – záleží na vašom zamestnávateľovi a na tom, či vám pridá alebo nie. Šanca na to, že vám 13. plat, vďaka legislatívnej úprave, pridá je 18%. Pri 14. plate je šanca len 5%. Ak máte dobrý plat budete mať viac, ak máte plat priemerný, či podpriemerný, veľmi si nepolepšíte.
Aký je teda záver? Ak ste doteraz mali odmeny, zrejme sa nič nezmení (v lepšom prípade). Ak ste doteraz odmeny nemali, máte šancu 5% (priemerne 5 zamestnancov zo 100), že vďaka politikom ju mať budete. Ak ale nemáte vysokú mzdu, zrejme to aj tak v peňaženke veľmi nepocítite.
Blog je len zamyslením sa autora blogu nad časťou správy RRZ, celú správu si môžete prečítať tu.
[1] http://www.rozpoctovarada.sk/svk/rozpocet/110/o-rade
[2] http://www.rozpoctovarada.sk/download/komentar_201801.pdf