Úbohé. Ak aj Železničná spoločnosť Slovensko za túto kampaň dostala riadne zaplatené, miešať sa takto ako "súkromná" spoločnosť do prezidentskej kampane, mi príde nanajvýš nevhodné. Tým dupľom, ak je jej akcionárom štát.
Spýtal som sa na to mladého sprievodcu. Potvrdil, že sú po celej súprave a že to tak už bolo, keď nastúpil. Tiež by to tam nechcel mať, ale že s tým nemôže nič urobiť.
ZSSK klesla v mojich očiach. Úbohý akt mocenskej mašinérie.
Treba sa aspoň ozývať tam, kde takéto ťahy priamo vznikajú, lebo veľmi rýchlo ničia imidž spoločnosti, ktorý možno väčšina zamestnancov poctivou prácou ťažko buduje. Riskovať, nebáť sa. Inak je sťažovanie si bez konkrétnych krokov na nefunkčnosť systému úplne zbytočné.
Doplnenie po 27 hodinách od uverejnenia
Po sťažnosti zaslanej hovorcovi ZSSK som dostal nasledovné vysvetlenie (za ktoré im ďakujem):
*********************************************************
V prilohe Vam zasielame stanovisko a vysvetlenie ZSSK k letakom kandidatov na prezidenta vo vlakoch ZSSK, ktore sme poskytli aj mediam.
ZSSK distribuuje letáky vo vlakoch – je to štandardná komerčná služba s presným a schváleným cenníkom. Ponúkajú ju tri partnerské agentúry predávajúce mediálny priestor vo vlakoch (sú to samostatné firmy, ktoré nie sú majetkovo prepojené so ZSSK).
Distribúciu letákov vo vlakoch si na základe rovného princípu dostupnosti môže zaplatiť ktokoľvek a na akýkoľvek produkt (pokiaľ nejde o tvar či službu v rozpore so zákonom).
Zatiaľ tento priestor využili dvaja kandidáti na prezidenta ( p. R. Procházka a p. R. Fico), boli im účtované sumy podľa objednaného počtu distribuovaných letákov presne podľa cenníka.
Cena za leták je určená jeho váhou a celková cena počtom rozdistribuovaných letákov. Pre ilustráciu jeden leták do 25g je 0,12 eura, so stúpajúco váhou rastie cena. Súčasne sú presne vymedzené percentuálne zľavy po prekročení určitého počtu letákov.
Nasadenie do konkrétnych vlakov je vecou dohody ZSSK a objednávateľa.
Letáky do vlakov fyzicky nasadzujú vlakvedúci.
Forma nasadenie je nenásilná, letáky sú voľne uložené o vozňoch, kto ich chce ignorovať, nie je nimi otravovaný.
Cieľom predaj mediálneho priestoru vo vlakoch je zvýšenie tržieb ZSSK a tým aj zníženie straty a následne zníženie potreby dotácii štátu (čím viac si ZSSK zarobí sama, tým menej odčerpáva na fungovanie od štátu zo zdrojov štátneho rozpočtu).
Predaj mediálneho priestoru v oveľa rozvinutejších formách a objeme je bežný vo všetkých štátoch EÚ, a u všetkých železničných dopravcov (v súkromných aj štátnych rukách).
ZSSK zaznamenalo viacero pokusov tento čisto komerčný nástroj politizovať, respektíve zachytila viacero nepravdivých a vykonštruovaných informácií formách šírenia letákov či ich podsúvaní cestujúcim. Tieto aktivity sú o poškodzovaní mena ZSSK.
*********************************************************
Nuž... asi keby som jazdil denne vlakom a pravidelne by som tam videl reklamu alebo keby na letákoch nebol predstaviteľ vládnej strany, ktorá ovláda aj najväčšieho osobného železničného prepravcu, asi by ma nebolo včera tak podvihlo a neboli by mi napadli nečisté prepojenia.
Nemám dôvod odvolávať svoj včerajší názor, aj keď je dnes už iný. Aspoň vidno, čo to spraví s náhodným cestujúcim a aký obrázok si o prepravcovi spraví. A aj tak, nech si železnice vysvetľujú, ako chcú, je smutné, ak si musia zháňať peniaze aj politickou reklamou.