reklama

Autonómne riadenie vozidiel – kedy sa stanú šoféri zbytoční?

Inteligentné autá, ktoré jazdia bez ľudskej asistencie. tento sen sníva ľudstvo snáď už od čias prvých automobilov. Ako sme ďaleko? Kedy sa takéto autá objavia? Kedy sa budú používať?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Krátko z histórie

Prvým pokusom o samo riadenie vozidla vôbec bol vozík,(Obr.1) ktorý v roku 1970 pomocou kamery a jednoduchého riadiaceho systému vedel nasledovať bielu čiaru.

Prvý pokus o samoriadenie vozidla
Prvý pokus o samoriadenie vozidla 

Obr. 1

Prvé autá, ktoré by vedeli autonómne jazdiť sa objavujú už v 80´rokoch. Ako príklad uvediem priekopníka v tejto oblasti, Ernsta Dickmannsa, ktorého 5 tonový mercedes (Obr.2) vedel v roku 1987 jazdiť po prázdnej diaľnici až rýchlosťou 96km/h. V 90´rokoch vedeli autonómne autá jazdiť na diaľniciach s normálnou premávkou dosahujúc rýchlosti až 130 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obr. 2 Tento mercedes jazdil na diaľnici s normálnou premávkou rýchlosťou až 130 km/h.
Obr. 2 Tento mercedes jazdil na diaľnici s normálnou premávkou rýchlosťou až 130 km/h. 

Obr. 2

Ako sme ďaleko?

Automobilka General motors v roku 2007 odhadla, že prvé „samo riadiace“ inteligentné vozidlá by sa mohli na trhu objaviť v roku 2020. Spoločnosť Google predstavila v roku 2010 svoje vlastné samo riadiace autá (Obr. 4). Ako píše agentúra Reuters, tieto automobily najazdili na cestách v americkej Kalifornii viac ako 225-tisíc kilometrov bez výraznejšej potreby ľudskej asistencie, a to dokonca aj v tak veľkých mestách ako San Francisco.

Na výstavu Expo do Šanghaja dorazila z talianska skupina malých samo riadiacich dodávok (Obr. 3). Dodávky síce mali ľudskú posádku no tá tam bola iba pre istotu a navigáciu a aj samotné riadenie vozidla plne prevzal riadiaci systém. Ľudská posádka musela na tejto 13 tisíc kilometrovej trase zasiahnuť iba niekoľkokrát, keď sa dodávky zasekli v hustej Moskovskej doprave, či na mýtnych bránach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako sa vývoj pohol vpred dokumentuje aj súťaž americkej armády DARPA grand challenge, v roku 2004 trať v prírode dlhú 240km neprešlo ani jedno vozidlo, v roku 2005 prešlo podobnú trať už 5 vozidiel a v roku 2007 presunuli súťaž rovno do mestského prostredia – ktoré je z mnohých dôvodov väčšia výzva.

Autonómne riadenie vozidla je takmer vyriešený problém, v súčasnosti sa riešia problémy správania autonómnych aut v mestskom prostredí a v prostredí s chodcami. Máme pred sebou ešte ďalekú cestu a musíme vyriešiť ešte veľa problémov, ako technických, tak aj legislatívnych. No predchádzajúce správy vravia, že sme prešli už hodný kus cesty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obr. 3 Dodávka na slnečný pohon ktorá prešla po symbolickej trase marca Pola z Talianska až do Šanghaja.
Obr. 3 Dodávka na slnečný pohon ktorá prešla po symbolickej trase marca Pola z Talianska až do Šanghaja. 

Obr. 3 Dodávka na slnečný pohon ktorá prešla po symbolickej trase marca Pola z Talianska až do Šanghaja.

Obr. 4 Samo riadiace auto od Googlu
Obr. 4 Samo riadiace auto od Googlu 


Obr. 4 Samo riadiace auto od Googlu

Obr. 5 Víťaz DARPA Urban challenge 2007

Princíp autonómneho riadenia

„Oči“ vozidla zabezpečuje kombinácia senzorov, laseru, radar, GPS a občas ešte kamier. Vozidlo má prostredníctvom „senzorických očí“ prehľad o svojej polohe a o stave okolia. Pre rozhodovanie je dôležitá kontextová informácia z mapy. Kontext, pretože vozidlo potrebuje poznať ako aktuálnu polohu, tak aj detailnejšie informácie, ako napríklad počet jazdných pruhov, prípadne obmedzenia (rýchlosť, smer..).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takéto vozidlá majú prehľad aj o stave dopravy mimo svojho dohľadu, pretože vedia komunikovať s ostatnými vozidlami v okolí, takže o prípadnej nehode, zlom stave vozovky, zápche či inej prekážke sa dozvedia skôr, než ju „uvidia“ a vedia v rámci toho dopredu upraviť svoje správanie.

Výhody autonómnych vozidiel

Len v USA zomrie každý rok na cestách viac než 42 000 ľudí a ďalších 2.7 milióna je zranených. Prevládajúci názor v automobilovom priemysle je, že pasívne bezpečnostné systémy ako napríklad airbag, alebo bezpečnostné pásy už dosiahli svoj vrchol, teda nemajú sa ako zlepšiť, aby zachránili viac životov. Smer ktorým sa uberá bezpečnosť je teda jasný - autonómne autá, ktoré dokážu zrážkam predchádzať. Bezpečnosť však nie je jediná výhoda autonómnych áut. Koľko hodín ročne strávite šoférovaním? Taktiež existujú veľké skupiny ľudí, ktoré momentálne nemajú možnosť šoférovať, napríklad ľudia s rôznym postihnutím, zdravotnými obmedzeniami, či neplnoletí. Potom tu je environmentálne a ekonomické hľadisko, autonómne autá majú nižšiu spotrebu energii, vďaka kombinácií nižšej hmotnosti (významná redukcia hmotnosti kvôli vyššej bezpečnosti) a úspornejšej jazdy. K ekonomickým výhodám môžeme zaradiť zlacnenie všetkého, čo súvisí s dopravou alebo ju využíva pre transport, takže takmer všetok hmotný tovar. Nespochybniteľná výhoda je aj uvoľnenie množstva pracovníkov, ktorí doteraz pracovali v oblastí dopravy.

Len ťažko nájdete technológiu s potenciálom tak rozsiahlej zmeny v doprave, priemysle, poľnohospodárstve, a vlastne v takmer každej oblasti ľudskej činnosti v blízkej budúcnosti. Autonómne autá navždy zmenia naše životy a rok 2020 nie je ďaleko.

Tomáš Mikluščak

Tomáš Mikluščak

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám 33 rokov, manželku a dve malé dcérky. Bol som programátor, učiteľ v ZŠ, výskumník na Elektrotechnickej fakulte Žilinskej Univerzity. Momentálne som projektový manažér, ktorého tajný sen je sa jedného dňa znova vrátiť na univerzitu. Vo voľbách do parlamentu 2020 som na kandidátke Progresívne Slovensko – SPOLU z miesta č. 98. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu