Bratislava – mesto rozpočtovej (ne)zodpovednosti

Pravica často a rada poukazuje na to, čo jej vo verejných financiách zanechala predchádzajúca vláda a presadzuje myšlienku rozpočtovej zodpovednosti. Ale na komunálnej úrovni, konkrétne v Bratislave, sa správa úplne opačne. V auguste som napísal, že je to horšie ako sme si mysleli, teraz sa ukázalo, že hospodárenie mesta je skutočná katastrofa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (65)

Primátor Ďurkovský, ako nominant SDKÚ-DS a KDH, ukázal, že naozaj nedokáže manažovať mestské financie, najmä v čase krízy. V roku 2009 výpadky príjmov z predaja majetku riešil tak, že nechal schváliť zastupiteľstvu presun 66 mil. Eur z rezervného fondu, čím úplne rozpustil viac rokov chránenú rezervu na nosný dopravný systém vo výške 50 mil. Eur. Na rok 2010 nechal schváliť hlasmi poslancov KDH a bývalých poslancov SDKÚ-DS takisto nereálne vysoký rozpočet kapitálových príjmov, keď namiesto reálnych 21 mil. Eur presadzoval príjmy z predaja majetku až vo výške 46 mil. Eur. Na túto sumu boli nastavené aj výdavky.

Mesto prestalo platiť svoje záväzky

Keď sa v priebehu roku ukazovalo, že je nereálne predať majetok v takej hodnote, strčil hlavu do piesku a nereagoval na moju výzvu, aby už v polovici roku znížil očakávané príjmy, ale aj výdavky na reálnejšie číslo. Namiesto toho v júli vydal príkaz zastaviť platenie faktúr na Starej radnici, Starom moste, ale aj na štadióne Ondreja Nepelu, čo spôsobilo, že robotníci na týchto stavbách nemajú od júla výplatu. Ešte v septembri, keď konečne navrhol úpravu rozpočtu smerom dole, tvrdil, že má situáciu pod kontrolou. 

Všetko sa ukázalo na októbrovom zastupiteľstve, ktoré pokračuje aj v novembri, keď poslanci dostali na stôl návrh na riešenie neuhradených faktúr na Starú radnicu vo výške 4,7 mil. Eur, za Starý most vo výške 1,5 mil. Eur, informáciu, že v dopravnom podniku sú neuhradené faktúry vo výške 4,2 mil. Eur. Vrcholom bol materiál, ktorý prišiel na stôl 4.11., keď namiesto očakávaného dlhu za zimný štadión vo výške 5 mil. Eur na vnútorné vybavenie, dostali poslanci návrh na odsúhlasenie 25 mil. Eur, čím sa rekonštrukcia štadióna dostala z pôvodných 74 mil. Eur až na 90 mil. Eur. To sú dokopy dlhy vo výške 35 mil. Eur, ktoré bude musieť zaplatiť samospráva mesta v budúcom volebnom období. K tomu má mesto pôžičky vo výške 128 mil. Eur, čím prekračuje prípustnú hranicu zadĺženia 60% z bežných príjmov, ktorú ustanovuje zákon, čiže si už nemôže požičať. Celý tento výsledok je vrchol nezodpovednosti zo strany vedenia mesta. Výsledkom jeho hospodárenia je prázdna mestská kasa, minimálny rezervný fond a veľké dlhy, ktoré bude musieť riešiť budúca samospráva mesta.

Asi je ťažko uveriteľné, že to, čo spôsobili pravicové strany v zastupiteľstve a vo vedení mesta, dajú do poriadku oni sami. Aj preto je potrebná zmena v riadení mesta. Akým spôsobom riešiť túto situáciu? Predovšetkým musí mesto konsolidovať svoje financie. Musí zvýšiť príjmy a znížiť svoje výdavky.

Na úrovni výdavkov je potrebné šetriť. Začať treba v prvom rade od seba - od primátora, jeho námestníkov, od magistrátu a od mestských podnikov. Desať percentné zníženie mzdových výdavkov o 10%, ktoré presadzuje na celoštátnej úrovni, je reálne aj pre Bratislavu. Zníženie sa však nesmie týkať učiteľov, opatrovateliek v sociálnych zariadeniach, vodičov MHD a mestských policajtov v teréne. Ďalšie šetrenie prinesú elektronické aukcie, ktoré chcem tak ako v Petržalke, zaviesť ako štandard pri verejnom obstarávaní a pri predaji majetku. Do času, kým sa pripravia šetriace opatrenia, bude treba zaviesť krízový režim hospodárenia magistrátu a mestských podnikov, aby sa peniazmi neplytvalo.

Nesmieme zostať pasívni pri získavaní zdrojov

Konsolidácia financií mesta, to však nie sú len škrty a šetrenie. Mesto má nemálo možností, ako zvýšiť svoje príjmy. Časť navrhovaných opatrení sa dá realizovať rýchlo, väčšie časť z nich do štyroch rokov, a niektoré je potrebné pripravovať už teraz, ale ich realizácia a efekty prídu až neskôr. Už v roku 2011 sa podľa odhadov Ministerstva financií SR zvýši príjem mesta z výnosu dane z príjmov fyzických osôb zhruba o 20%, čo je viac ako 16 mil. Eur a zvýši sa príjem mesta vo vzťahu k záujmovej činnosti zhruba o 2 mil. Eur. Odhadujem, že na verejnom obstarávaní prostredníctvom elektronických aukcií je možné ušetriť okolo 1,5 až 2 mil. Eur. Je pravda, že v roku 2011 bude nutné doplatiť dlhy tohto volebného obdobia vo výške asi 12 mil. Eur za rekonštrukciu Starej radnice, vybavenie zimného štadióna O. Nepelu a Dopravný podnik Bratislavy a tiež splatiť úver vo výške 66 mil. Eur. Bude nutné reštrukturalizovať a znížiť bežné výdavky mesta, aktívnejšie čerpať finančné prostriedky z európskych fondov (minimálne 10 mil. Eur) a vybrané projekty financovať formou úveru. Takisto bude nutné rokovať s predstaviteľmi štátu, aby pomohli Bratislave plniť jej postavenie hlavného mesta Slovenskej republiky. Celkove bude treba nastaviť fungovanie mesta tak, aby nefinancovalo svoj rozvoj iba z predaja majetku. 

Nositeľom poriadku v mestských financiách musí byť primátor mesta, nikto iný to za neho neurobí. V žiadnom prípade by sa nemala opakovať situácia z tohto volebného obdobia, že primátor financovaniu mesta nerozumie a výsledkom je rozpočtová nezodpovednosť.

Milan Ftáčnik

Milan Ftáčnik

Bloger 
  • Počet článkov:  55
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vysokoškolský pedagóg. Kandidát na poslanca mestského zastupiteľstva v Bratislave Zoznam autorových rubrík:  Moje názory

Prémioví blogeri

INEKO

INEKO

117 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
INESS

INESS

110 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu