Do funkcie primátora som nastúpil s tromi kľúčovými cieľmi: otvoriť riadenie mesta verejnej kontrole a zapájať ľudí do verejného života, riešiť prednostne problémy dopravy (posilniť verejnú dopravu a zvýšiť podiel cyklistickej a pešej dopravy) a zlepšiť kvalitu života konkrétnymi projektmi smerom k jeho zdravšiemu a udržateľnému rozvoju. Súčasne sme sa dali na jasnú, možno nie populárnu, ale určite potrebnú cestu ozdravenia mestských financií, pretože sme mesto zdedili s kritickou mierou zadlženia.
Dnes môžem konštatovať, že to hlavné čo sa nám za uplynulých dvanásť mesiacov podarilo urobiť, je reálne naštartovanie realizácie strategických dopravných projektov a pokračovanie v ozdravovaní a konsolidácii mestských financií, ďalším znižovaním jeho dlhov.
Nové električky a trolejbusy
Práve oblasť dopravy sa na začiatku volebného obdobia javila ako najviac problematická. A predsa sme za toto obdobie sme dokázali z európskych fondov zazmluvniť projekty za 160 mil. eur, ktoré by mali pomôcť najmä verejnej doprave. Výsledkom roku 2013 je to, že po období príprav, teraz už na základe zmlúv pristupujeme k realizácii konkrétnych projektov. Mestský dopravný podnik má vysúťažené dodávky na trolejbusy a električky, ktoré sa dnes už vyrábajú. Prvé nové trolejbusy by sme mali vidieť už v roku 2014 a električky v roku 2015.
Rekonštrukcia Starého Mosta a električka do Petržalky
Čo sa týka najväčšieho projektu, ktorý som to prisľúbil vo svojom volebnom programe, je ním prvá etapa nosného dopravného systému, teda rekonštrukcia Starého mosta a budovanie koľajovej trate do Petržalky. Pred troma rokmi len málokto veril, že sa to podarí, dnes máme jasnú podporu Európskej komisie pre rozvoj verejnej dopravy v Bratislave. Realizácia sa začala v pondelok 2. decembra 2013 za účasti európskeho komisára Hahna a je to dielo za 74 mil. eur.
Tunel pod hradným vrchom
V uplynulom roku sme takisto ukončili opravu tunela pod hradným vrchom. Keď som nastúpil do úradu, zdedili sme tunel, ktorý bol síce zrekonštruovaný, ale dielo nebolo dotiahnuté do konca. V tomto roku sa podarilo obnoviť električkovú trasu z centra do Karlovej Vsi a Dúbravky po pôvodnej trase, na ktorú je cestujúca verejnosť zvyknutá a ktorá je aj významne rýchlejšia ako obchádzka po nábreží.
Ďalšie cyklotrasy
Do balíka dopravy patria aj cyklistické projekty. V tomto roku sme zrealizovali deväť úsekov (išlo o nové úseky alebo rekonštrukcie existujúcich) a ďalších takmer dvadsať projektov sme začali pripravovať, ktoré chceme budovať v ďalších rokoch. Aj vďaka týmto opatreniam sa v roku 2013 medziročne zvýšil počet cyklistov o polovicu.
Bratislavská integrovaná doprava a zdieľanie áut
Ďalším projektom, ktorý odľahčí množstvo prichádzajúcich áut do Bratislavy, je Integrovaný dopravný systém v Bratislavskom kraji, ktorého úvodnú fázu sme spolu s BSK spustili v lete.
Mesto v spolupráci s GreenRiders spustilo projekt zdieľania jazdy autom s názvom ZvezSuseda.sk.
Nepodarilo sa všetko, čo sme chceli, mám na mysli napr. požičovňu mestských bicyklov, ktorú plánujeme zrealizovať do leta budúceho roku. Podobne ešte stále nie je spustená nová parkovacia politika.
Viac turistov a prenocovaní
V roku 2013 sa veľmi dobre rozvíjal najmä cestovný ruch. V roku 2012 vznikla oblastná organizácia cestovného ruchu Bratislava Tourist Board a prvé pozitívne výsledky sa už začali dostavovať. V meste Bratislava sa ubytovalo v komerčných ubytovacích zariadeniach za prvý polrok 2013 spolu o 19 percent viac turistov, ktorí uskutočnili o 20 percent viac prenocovaní ako v roku minulom.
29 mil. eur na opravy dvoch čističiek vôd
Z operačného programu životné prostredie sa nám podarilo získať prostriedky vo výške 29 mil. eur na opravu dvoch čističiek odpadových vôd vo Vrakuni a v Petržalke. Minulý týždeň bola odštartovaná realizácia projektu, ktorá potrvá do roku 2015. Oprava týchto čističiek zabezpečí to, že budeme mať kvalitnejšie vyčistenú vodu, ktorá nebude znamenať riziko pre životné prostredie a budeme v úplnom súlade so smernicou Európskej únie o kvalite vody v Dunaji, pretože odpad z týchto čističiek putuje do rieky.
Výsadba stromov a zelene
Tak ako som sľúbil, spracovali sme koncepciu starostlivosti o zeleň a podľa nej už aj začíname s výsadbu stromov na Bajkalskej ulici a kvetinových záhonov na Hodžovom a Kamennom námestí a pred Starou tržnicou takmer za 90 tisíc eur. Z projektu participatívneho rozpočtu, o ktorom rozhodli občania, sme vysadili približne 40 nových stromov na Račianskej ulici.
Nájomný dom v Petržalke
Pre podporu nájomného bývania sme reálne začali s výstavbou nájomného domu v Petržalke na Čapajejovej ulici, kde dnes už môžete vidieť hrubú stavbu nájomného domu. Chceme ho dokončiť v roku 2014 a bude slúžiť pre bývanie mladých rodín, ale aj pre ľudí, ktorí nemajú možnosť si kúpiť vlastný byt. Je to investícia do bývania za 2,8 mil. eur, ktorú platí mesto z vlastných peňazí a z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania vo výške cca 400 tis. eur.
Opravy zastávok MHD a podchodov
Vďaka partnerom mesta sa nám podarilo zrevitalizovať verejné priestory ako napríklad podchod na Zochovej ulici, podchod na Trnavskom mýte, na Patrónke ako aj obnovu piatich zastávok MHD vďaka aktivite mládežníckeho parlamentu.
Mestské hradby, oživenie Starej Tržnice, kultúrne a športové podujatia
V druhej polovici roka 2013 sa začala príprava na otvorenie bratislavských mestských hradieb. Táto významná pamiatka bola dvanásť rokov zatvorená. Našim cieľom je sprístupniť verejnosti aspoň časť priestoru. Októbrové skúšobné podujatie s názvom Stredovek na hradbách potvrdil, že o mestské opevnenie je veľký záujem verejnosti.
Hlavné mesto v júni 2013 uzavrelo zmluvu s Alianciou Stará tržnica na prenájom Starej tržnice, kde sa počíta s významným oživením tohto priestoru. V Starej tržnici sa uskutočnili od septembra už tri trhy a niekoľko ďalších zaujímavých kultúrno-spoločenských podujatí.
Realizáciou podujatí ako napr. Kultúrne leto a Hradné slávnosti, Senior fest, Bratislava pre všetkých a ďalších sa každoročne zvyšuje zapojenie verejnosti, občianskych združení, aktívnych organizátorov do prípravy a realizácie projektov kultúry a umenia.
Hlavné mesto podporuje, resp. organizuje množstvo bežeckých podujatí a v spolupráci so súkromnými partnermi začalo vyznačovať bežecké okruhy.
Kvalitu života obyvatelia mesta vnímajú aj cez oblasti ako ochrana verejného poriadku, starostlivosť o zeleň, pomoc rôznym sociálnym skupinám, kultúrne či športové podujatia v meste. V tejto oblasti sa najviac prejavilo šetrenie, ktoré je pre budúci zdravý a udržateľný rozvoj mesta nevyhnutné, ale nám neumožnilo robiť pre zlepšenie kvality života väčšie investície.
Otvorená samospráva: etický kódex zamestnanca, zverejnenie nominantov v mestských podnikoch, Bratislavské dobrovoľnícke centrum a participatívny rozpočet
Od nástupu do funkcie primátora presadzujem opatrenia, ktoré prispievajú k zmene filozofie riadenia mesta, od dohôd za zatvorenými dverami k posilneniu otvorenosti, odbornosti a participácii občanov. V tejto oblasti sme podstatné opatrenia naštartovali už v prvých dvoch rokoch volebného obdobia. Uplynulý rok sme k nim pridali prijatie etického kódexu zamestnancov magistrátu a zverejnili sme (spolu s poslancami, s výnimkou poslaneckého klubu KDH) zoznam predstaviteľov, ktorých sme nominovali do podnikov s majetkovou účasťou mesta. Urobili sme to preto, aby bola jasná politická zodpovednosť, kto a akým spôsobom zodpovedá za fungovanie podnikov, pretože sme v tomto volebnom období vylúčili politické nominácie poslancov do manažérskych funkcií, avšak zostali sme na tom, že politickú zodpovednosť za konkrétnych nominantov ponesú politické strany a primátor.
Do zvýšenia kvality práce samosprávy v tomto roku možno zaradiť aj zmodernizovanie internetovej stránky bratislava.sk, spustili sme projekt Bratislavského dobrovoľníckeho centra a pokračovali sme v participatívnom rozpočte.
Čo sa nepodarilo
Úprimnosť tohto odpočtu je aj v tom, že sa nebojím pomenovať oblasti, kde sa mi moje ciele nedarí realizovať v dostatočnom tempe či rozsahu. Ide napríklad o zdedené a vlečúce sa hľadanie riešenia v prípade PKO, stále odstavenú električkovú trať na Hlavnú stanicu, či výraznejší postup v oblasti znižovania miery vizuálneho smogu, ktorého symbolom je neprijateľné množstvo nosičov vonkajšej reklamy v uliciach mesta.
Tretí rok volebného obdobia potvrdil, že program, ktorý som predstavil v roku 2010 je možné napĺňať. Zmenili sme filozofiu riadenia mesta na princíp otvorenej samosprávy, ozdravujeme mestské financie, začíname realizovať dopravné projekty a prvé výsledky už začínajú byť viditeľné. V roku 2014 budú viaceré projekty dokončené a budú slúžiť Bratislavčanom.
5. dec 2013 o 07:27
Páči sa: 0x
Prečítané: 2 264x
Rok 2013: Strategické dopravné projekty a zodpovedné hospodárenie
Tento týždeň som predstúpil pred verejnosť s odpočtom práce v pozícii primátora mesta, aby som zosumarizoval čo sa nám za rok 2013 podarilo, ale aj čo ešte nefunguje ako má. Kým prvé dva roky sme venovali projektovaniu a príprave, tento rok sme spustili a začali realizovať viacero kľúčových projektov, najmä v oblasti dopravy. Pokračujeme aj v ozdravovaní mestských financií.
Písmo:
A-
|
A+
Diskusia
(10)