Pavol Hudec napísal v blogu SONY sa nám bude vŕtať v hlavách celkom slušný preklad tlačovej správy, ktorú nájdete napríklad na CNN či hocikde inde. Vo všeobecnosti ide o to, že ultrazvukovými impulzmi je možné zmeniť aktivitu neurónov v mozgovej kôre – menovite časovanie šírenia impulzov medzi nimi. Tak bude podľa SONY možné v budúcnosti umelo vyvolávať zmyslové vnemy akými sú čuch, chuť, zvuky alebo obrazce. Ide o vylepšenie podobnej technológie, pri ktorej sa činnosť mozgových buniek stimuluje rýchlo sa meniacim silným magnetickým poľom. Rozdiel je v tom, že ultrazvukové signály je možné zacieliť na výrazne menšiu oblasť mozgovej kôry.
Patent ešte nie je objav
Hoci na niektorých odborníkov technológia v čerstvo priznanom patentne zanechala „dobrý dojem“, treba si uvedomiť, že patent ešte logicky neznamená objav. Navyše, v USA je možné nechať si patentovať pomaly aj deravé vrecko. Od stimulácie zmyslového centra ku komplexnému vnemu je totiž veľmi ďaleko – SONY si v tomto prípade nechala patentovať „niečo, čo by sme veľmi chceli, ale zatiaľ nevieme ako". Je otázne, či patent poslúži ako stimulácia vedeckého výskumu určitým smerom alebo ako varovný prst, ktorým bude SONY ukazovať na všetko, čo sa bude len trochu ponášať na ich technológiu či skôr na ich predstavu o nej. Bude zaujímavé v najbližších desaťročiach (lebo skôr pravdepodobne tento patent do praxe nepríde) sledovať, koľko dolárov sa SONY na tomto patente pokúsi vysúdiť.
Medicína alebo videohry?
Medicínsky potenciál tohto patentu je obrovský. V prípade, že sa predstavu SONY podarí pretvoriť do použiteľného prístroja, zrakovo, sluchovo ale aj inak postihnutí ľudia by mohli začať žiť úplne iný život. Na druhej strane si treba uvedomiť, koľko percent z každoročného obratu tejto japonskej firmy tvoria aplikácie z oblasti medicíny a koľko zábavný priemysel, spotrebná elektronika a v tomto prípade predovšetkým herné konzoly.
Každý sme originál
Každý človek je jedinečný a aj keď sa na seba ponášame, v našom doposiaľ nie príliš preskúmanom mozgu sa rozdielov nájde viac ako dosť. Veľmi ma zaujíma predstava o tom, ako sa bude dané zariadenie kalibrovať. „Cítite sladkú jahodovú? – Prepáčte, nevedeli sme že vás z nej napína na zvracanie. Toto je kyslý ocot. Teraz ucítite hmatový podnet vo vašej ľavej ruke. Kývnite, keď bolesť ucítite na správnom mieste a zakričte, keď bolesť dosiahne úroveň, ktorú si pamätáte z čias, keď ste tam mali otvorenú zlomeninu.“ Psychológovia dnes vedia pomocou hypnózy, lucídneho snívania a ďalších techník pripraviť človeku zážitky, ktoré nám SONY neprinesie najbližšie storočie.
Nič nové pod slnkom
Náramky alebo helmy, ktoré používateľom sprostredkujú interaktívny zážitok v podobe hier či príbehov odvíjajúcich sa priamo v ich hlavách, sú vďačným námetom scifistov. Takúto „supervíziu“ objavíme napríklad u Ondřeja Nefa v „Pánovi modrého meče“ alebo aj v inom sci-fi „X-1 neunášaj hviezdy“. Spoločnú majú jednu vlastnosť – ich používatelia sú na týchto prístrojoch hlboko závislí. Pre manažment SONY to iste nie je žiadna novinka.