Ako zvládať hnev?

Ako zvládať hnev?
Písmo: A- | A+

Hnev je silná emócia, ktorú cítite, keď niečo nevyjde alebo vám niekto ublíži. Pre hnev sú typické pocity stresu, podráždenia a frustrácie. Každý človek vo svojom živote pocítil hnev.

Aj keď možno túto emóciu považujete za negatívnu, ide o normálnu reakciu na ťažké situácie. Hnev predstavuje problém vtedy, ak sa vo vašom živote vyskytuje príliš často a negatívne ovplyvňuje vzťahy a každodenné fungovanie. Z hľadiska intenzity môže mať mnoho podôb - mierna podráždenosť až veľká zlosť a agresivita. 

Charakteristika

Pri emócii hnevu ľudské telo prechádza biologickými a fyziologickými zmenami. Medzi biologické zmeny patria:

  • zvýšený krvný tlak

  • zvýšený tep

  • zvýšenie telesnej teploty

  • zvýšenie adrenalínu a noradrenalínu

  • zvýšenie svalového napätia

U každého človeka sa hnev navonok prejavuje iným spôsobom. Medzi vonkajšie prejavy, ktoré môžeme spozorovať na nahnevanom človeku patria:

  • sčervenanie pokožky

  • nadmerné potenie

  • zvýšenie hlasu

  • zaťaté päste alebo zuby

  • mračenie sa

  • tras tela

Aké druhy hnevu poznáme?

Pasívne agresívny hnev

Človek sa pokúša svoj hnev potlačiť, aby sa s ním nemusel stretnúť zoči-voči, ale väčšinou sa to prejaví sarkastickým, nezdravým a podpichovačným správaním.

Asertívny hnev

Ide o zdravý spôsob, ako prejaviť svoj hnev. Asertívny hnev predstavuje jeho kontrolované zvládanie pomocou slov, pokojné vysvetlenie a pokus o ukľudnenie situácie. V tomto prípade je hnev vyjadrený neohrozujúcim spôsobom.

Agresívny hnev

Tento typ hnevu je zvyčajne sprevádzaný fyzickou (bitka) alebo verbálnou (urážanie, vulgarizmy) agresiou. Cieľom tohto hnevu je ublížiť druhej osobe, či už emocionálne alebo fyzicky.

Ako zvládať hnev?

Je dôležité nájsť tie správne spôsoby, ako sa vyrovnať s hnevom. Ak dovolíte hnevu, aby nad vami prevzal kontrolu, môže to ovplyvniť všetky aspekty života. Hnev môže poškodiť vzťahy s blízkymi a spôsobiť konflikty na pracovisku. Ak ste výbušný typ a často je pre vás náročné zachovať si chladnú hlavu, inšpirujte sa nasledujúcimi mechanizmami, ktoré vám môžu pomôcť.

Identifikujte príčinu

Prvým krokom, ako zvládnuť hnev, je uvedomiť si, prečo sa vlastne hneváte. Väčšinou to môže byť ďalšia emócia ako napríklad strach alebo samota. Hnev môže spôsobiť hádka alebo myšlienka, ktorá vám naháňa strach.

Meditácia

Každý dobrý psychológ vám na zvládanie hnevu odporučí pravidelnú meditáciu, ktorá je veľmi prospešná pri kontrole vlastných emócií. Ak s meditáciou nemáte skúsenosti, môžete začať s jednoduchými dychovými cvičeniami. Na internete ich nájdete skutočne veľa. Keď sa dostanete do situácie, v ktorej pociťujete hnev, najskôr sa zhlboka párkrát nadýchnite a až potom reagujte

Pravidelne cvičte

Vybite si svoje nervy vykonávaním nejakej fyzickej činnosti. Cvičenie je skvelé nielen pre fyzické zdravie, ale aj pre emocionálnu očistu. Ide o spôsob, ako produktívnym spôsobom využiť svoj hnev. Plávanie, box alebo beh môže pomôcť odbúrať negatívne emócie. 

Neduste to v sebe

Určite sa nepokúšajte svoj hnev prehltnúť a ututlávať. Vyjadriť svoj hnev predstavuje zdravý spôsob, ako sa cezeň dostať. Hromadenie hnevu môže časom spôsobiť náhly výbuch práve vtedy, keď to čakáte najmenej.


Skryť Zatvoriť reklamu