Na svete je iba jedna "komodita" rozdelelená medzi ľudí spravodlivo - rozum. Každý si myslí, že ho má dosť... Najmä slovenskí úradníci, hovoria mnohí. Ja si dovolím zabŕdnuť aj do radov neúradníkov - my si tiež myslíme, že máme rozumu dosť, ale keď sa ktokoľvek z masy neúradníkov dostane do úradu, stane sa z neho taký istý čudák, ako tí, na ktorých hromžil, keď ešte úradníkom on sám nebol. Preto si nemyslím, že zaručenou cestou zlepšenia stavu u nás sú iba personálne výmeny. Pokúsme sa najskôr zistiť, kto z úradníkov vie robiť, kto z nich je ochotný robiť a následne budeme vidieť, ktorí úradníci patria do skupiny osôb nežiaducich (pre prácu v LÚ).
Ako bolo uvedené vo vyjadrení pána S. Machovčáka v predchádzajúcom článku, je možné začať postup nekompromisného vyžadovania kvalitných výsledkov práce od úradníkov bez toho, aby sme ich traumatizovali tým, že niekoho vopred vylúčime z práce v úrade aj v budúcnosti. Isto pekná myšlienka (najmä pre úradníkov), jej nepríjemnou stránkou je, že si vyžaduje ďalšiu trpezlivosť od tých, ktorým už trpezlivosť došla (poškodzovaná verejnosť). Aj keď sa to môže niekomu vidieť ako masochistické správanie, myslím, že toto stanovisko môžeme v súčasnej situácii pokojne prijať. Prečo? Pretože sme vo fáze, kedy sme schopní nútiť úradníkov pracovať a súčasne ich vieme podriadiť verejnej kontrole. Nebudem to ďalej rozvádzať, poďme na vec :-)
Prečítajte si prosím ďalšie stanovisko p. Machovčáka k tomu, čo už bolo v tomto blogu uvedené a čo je pre nás dôležité pre ďalšie konanie a na záver tohto článku sa ešte vyjadrím.
Vážený pán Milián,
v niektorých zverejnených informáciach na Vašom blogu vystupuje moja osoba v úlohe niekoho, kto má významný vplyv na chod leteckého odvetvia u nás. Netajím to, čo aj tak všetci vedia - že ma táto problematika zaujíma, osobne k nej mám veľmi blízko a angažujem sa v nej. Niektoré informácie by som ale predsa len rád upresnil.
V našej krajine o postoch v štátnej správe rozhodujú politické strany a za tieto nominácie nesú politickú zodpovednosť. Samozrejme, exponentom politických strán v štátnych funkciách niekto radí a kadekto sa ich snaží ovplyvňovať. Takto to funguje všade vo svete, a ani my nie sme výnimkou. Podľa mojej mienky toto nie vec, ktorou by bolo potrebné zvlášť sa zaoberať. Takto to funguje, zoberme to na vedomie a zariaďme sa podľa toho. To, čomu by sme sa mali venovať, sú výsledky činnosti ľudí v štátnych funkciách.
V našej krajine ani tie najlepšie úmysly nevedú automaticky k želaným výsledkom. Prečo? Pretože ani ľudia po politickej linke dosadení do niektorej z funkcií nie sú „všemohúci“ a ich snaženie vždy naráža na odpor a predstavy iných ľudí o tom, čo by malo a ako by malo byť. A tieto predstavy sú u nás často tak neuveriteľne protichodné, že ani ľudia s najlepšími a najčistejšími úmyslami zväčša nemajú šancu čokoľvek zmeniť. A to je smutné. Podľa mňa je toto dôsledok politických hier rôznych zainteresovaných skupín, ktorým zväčša nejde o to, aby niečo fungovalo, ale... - ... o čo im ide, si úsudok isto urobí každý sám. Kým bude mať na odvetvie, v ktorom by mala byť apriori nekompromisne vyžadovaná odbornosť, vplyv politika, nevyhneme sa politickým šarvátkam o funkcie a ich deštruktívnym dôsledkom.
Osobne preto vítam Vašu aktivitu prostredníctvom blogu informovať verejnosť o problémoch civilného letectva, a Vašu prípadnú snahu niečo ovplyvniť v prospech (verím, že) spoločného cieľa – dosiahnuť stav v civilnom letectve, ktorý bude znamenať bezpodmienečnú funkčnosť celého odvetvia, najvyššiu možnú bezpečnosť leteckej prevádzky a nespochybniteľnú profesionalitu všetkých jeho zamestnancov.
Ak ale chceme dosiahnuť v civilnom letectve stav plnej profesionality, budeme sa musieť usilovať o minimalizovanie politických vplyvov na jeho fungovanie a v tomto duchu by som rád vyzval zainteresovanú verejnosť, aby všetky svoje neriešené a/alebo zle riešené žiadosti, sťažnosti, podnety adresované Leteckému úradu, ktorý nad odvetvím vykonáva štátny odborný dozor, adresovali nie mne, ale výlučne Leteckému úradu s tým, aby o podaní informovali riaditeľa leteckého úradu. Alebo aby samotné podanie adresovali priamo riaditeľovi LÚ. Iba v takom prípade, keď bude p. riaditeľ informovaný o probléme, bude môcť dozrieť na jeho vecné a odborne správne riešenie. Inak sa môže stať to, čo sa bežne stáva, že sa o mnohých problémoch jednoducho nedozvie. Pán riaditeľ k takémuto postupu už vyjadril kladný postoj.
Na záver chcem zopakovať to najdôležitejšie – kým budú do výsostne odbornej problematiky zasahovať ľudia po politickej linke, nikdy sa súčasný stav k lepšiemu nezmení. Nežiadajte preto odo mňa, aby som do niečoho zasahoval a nežiadajte to ani od štátnych úradníkov. Použite oficiálne administratívne postupy na riešenie svojich podnetov, dajte ich na vedomie riaditeľovi LÚ a prípadne p. Miliánovi k dispozícii pre účely tohto blogu. Pán minister dáva voľný priechod výsostne odbornému spôsobu riadenia civilného letectva. Súčasne si môžete byť istí, že on a ostatní, čo nesú politickú zodpovednosť za toto odvetvie, budú stav vecí a postupy LÚ a osobitne jeho riaditeľa pozorne sledovať.
S pozdravom Stano Machovčák
Fajn, takže náš spoločný postup dostáva odteraz výraznejšie kontúry. Môžeme si povedať, že teraz nič nestojí v ceste tomu, aby sme oficiálnou cestou a pod verejnou kontrolou vytlačili z "problematických" úradníkov LÚ konanie v súlade s platnou legislatívou a obyčajnou ľudskou slušnosťou.
Vyzývam všetkých ľudí, ktorí sa cítia byť vo svojich právach vo vzťahu k LÚ poškodení, ľudí, ktorí poukazovali na hrubé pochybenia úradníkov LÚ alebo na ich nečinosť vo veciach, nad ktorými LÚ vykonáva štátny odborný dozor a nedočkali sa doteraz nápravy veci alebo boli za svoje konanie postihovaní, aby opäť vytiahli svoje podania, a napísali podnet na preskúmanie konania úradníkov LÚ, ktoré vyvoláva dôvodné podozrenia na zneužívanie právomocí, neodborného prístupu a pod. V ďalších blogoch sa môžeme venovať páve takýmto prípadom, môžeme o nich diskutovať a žiadať nápravu a riešenie osôb, ktoré v štátnej inštitúcii nemajú čo robiť.