Máme dva dni na prechádzku po Káthmandú a nasávanie jeho atmosféry. Zatiaľ sme tu strávili len svoju prvú nepálsku noc, unavení po dlhom a vyčerpávajúcom lete. Svoje prvé dojmy po ubytovaní, osprchovaní a úvodnom nákupe a výmene peňazí sme absorbovali na streche hotela.

Domom a oknám nebolo konca.


Život miestnych sa dal sledovať v oknách alebo na strechách ich domov. S dlhým ohniskom, samozrejme.


Svätostánky sľubovali fotozážitky, vedeli sme, že na záver pobytu budeme mať čas na ich návštevu. To sme ešte netušili, že stihneme len pár miest, preprava z miesta na miesto je časovo náročná.

Ako prvú pamiatku navštevujeme budhistickú stúpu Bodnath. Okolo stúpy je rozostavených 28 kláštorov štyroch hlavných budhistických škôl. Vraví sa, že ak pútnici obídu stúpu dookola v smere hodinových ručičiek 108 krát, posunú sa k vykúpeniu z večného kolobehu života. Budhove vševidiace oči sa pozerajú na všetky svetové strany. Okolo stúpy sú rozostavané obchody a obchodíky s tovarom od výmyslu sveta. Stačí sa prejsť a vybrať si.
Pre mňa to bol najväčší zážitok, čo sa týka hlavného mesta. Plápolajúce modlitebné vlajočky vo vetre, obrovský priestor priamo pod Budhovými očami a biela farba v kombinácii s modrou oblohou vo mne vyvolali pocit šťastia, pohody a kľudu. Toto by bolo pravdepodobne moje miesto na očistu, ak by som sa sem presťahovala.














Ďalšou zastávkou je Pašupatináth - chrámový komplex pri rieke Bágmátí. Je to miesto, ktoré si vyžaduje dávku odvahy a rozvahy, nachádzajú sa tu totiž kremačné gháty a na rozdiel od Indie, kde je pohrebný rituál zakázané fotiť, tu môžete robiť čokoľvek - od sledovania obradu až po jeho fotenie. Všetky pozostatky, ktoré ostanú po kremácii, sa zmetú do Bágmátí - posvätnej rieky, vlievajúcej sa do Gangy. Pre hinduistov je veľkým šťastím byť omytý práve vodou z tejto posvätnej rieky. Preto na jednej strane vidíme mŕtvolu zahalenú v purpurovom rúchu nohami nasmerovanými k vode a o kúsok ďalej sa v tej istej rieke kúpu deti, spolu s dobytkom.
V komplexe sa nachádzajú aj tzv. „čakárne na smrť". Keď lekár alebo človek sám pocíti, že nastal čas na odchod z tohto sveta, putuje sem a spolu s ostatnými čakajúcimi pobýva v týchto budovách. Spoločne čakajú na smrť, ktorá je pre nich vyslobodením a zároveň bránou do ďalšej reinkarnácie. Spálením pri rieke Bágmáti sa vymažú životné hriechy a vylepší karma.
V komplexe sa nachádza aj chrám zasvätený Šivovi. Šiva je ničiteľ a zároveň stvoriteľ, sila plodnosti a znovuzrodenia. Absolútnym prežívaním Šivu sa dá získať všetko, čo si myseľ predstaví. Jeho falický symbol (lingam) sa v komplexe nachádza v 365 zobrazeniach. Hinduisti sa o lingamy starajú, polievajú ich vodou a mliekom, potierajú jogurtom, maslom a medom, zahaľujú ich do vzácnych látok. Ženy na ne prikladajú listy jasmínu a prinášajú obete.










Ďalšou zastávkou je Patan - jedno z 3 kráľovských miest údolia. Zvyšné sú Káthmandú a Bhaktapur. Je to centrum budhistickej a hinduistickej kultúry. Nachádzajú sa tu chrámy a kláštory, umelecké diela, pomníky a sochy vyrezávané z dreva, tepané z kovu a tesané z kameňa. Každoročne sa tu slávi mnoho náboženských sviatkov. Jedným z nich je budhistický sviatok Buddhu Jayanti (počas splnu v apríli alebo v máji) - v túto noc sa slávi deň narodenia Budhu. Hinduisti zase oslavujú zrodenie Krishnu v auguste a septembri. Najväčším sviatkom v Nepále je sviatok Dashain, ktorý sa slávi 15 dní, od polovice septembra do začiatku októbra. Dôvodom oslavy je víťazstvo bohov nad démonmi.













V posledné ráno vyrážame na Durbar Square - jednu z najväčších atrakcií údolia. Durbar v preklade znamená Komplex palácov.





Na západnej strane námestia je krásny vyrezávaný dom, v ktorom žije živá bohyňa Kumari. Nemáme však šťastie uvidieť ju. Ide o dievča, ktoré je prevtelením bohyne, musí spoznať predmety, ktoré jej v minulom živote patrili. Jej rola však končí príchodom prvej menštruácie. Krv je totiž pre hinduistov nečistá. Kým je dievča bohyňou, jej noha sa nesmie dotknúť zeme, všade ju nosia na špeciálnych nosidlách. Po skončení jej úlohy dostáva dievča značný finančný obnos na pohodlné dožitie, nakoľko svadba s takouto krásavicou prináša do manželstva nešťastie a preto si takéto dievča nechce nikto vziať. Obe náboženstvá túto bohyňu rovnako uctievajú. Pre hinduistov ide o reinkarnáciu hinduistickej bohyne Kali, pre budhistov je uctievaná preto, lebo bola vybratá z budhistickej rodiny. Toto je názorná ukážka nepálskej harmónie medzi oboma náboženskými smermi.
Kastha Mandap - je jedným z populárnych chrámov Durbaru, pre domácich známy ako Maru Sattal. Vo všeobecnosti je názov hlavného mesta považovaný za odvodeninu práve z mena tohto chrámu. Kastha znamená drevo a Mandap znamená pavilón. Hovorí sa, že chrám je vybudovaný z jedného kusa dreva. V strede chrámu sa dá vidieť socha hinduistického boha Gorakhnatha a v ostatných štyroch rohoch chrámu zase sochy boha Ganesha.
Maru Ganesh - malý ale najnavštevovanejší chrám v Káthmandú. Ľudia v údolí veria, že 4 zobrazenia Ganesha v 4 rohoch káthmandského údolia ochránia ľudí žijúcich v hlavnom meste. Každý deň sa chodia modliť do tohto chrámu a najmä v utorok je tu dlhá rada čakajúca na modlitbu. Utorok je totiž považovaný za deň Ganesha (boh múdrosti).
Ďalšími zaujímavosťami námestia sú: Chrám Mahadev, Chrám Shivu Parvati, Chrám Bhagwati, Starý palác, Chrám Saraswoti, Veľké bubny a iné.



A máme tu záver, ešte treba ponakupovať posledné darčeky, minúť posledné rupie, dať si posledné dobré jedlo a k nemu miestne pivo.

Zostáva nám veriť, že sa sem jedného dňa opäť vrátime.
