Stretli sme sa v podvečer pod mostom a presunuli sa na petržalskú stranu. A tu začala lekcia. Lekcia presne taká, akú potrebujem, lebo v mojom prípade platí, lepšie raz skúsiť ako 100 krát čítať. Pre tých, ktorí majú radi postupy a rozdiely pri fotení by nasledujúce riadky mohli byť užitočné. A Vy ostatní mi prepáčte, ak sa Vám bude tento blog zdať nudný. Z časti ho píšem aj pre seba, aby som si pripomenula, čomu som sa v ten večer priučila.
Začíname.

Na úvod som si nastavila clonu 16 a nechala poloautomatiku dopočítať čas.

Potom mi Karol navrhol trošku záber podexponovať, aby sa stmavnila obloha a fotka získala dramatickejší vzhľad. Tu je však vidno, že sa stmavnila nielen obloha, ale aj spodok lode.

Karolov trik č. 1 - "použi prechodový filter na oblohu a ja Ti externým bleskom presvietim loď." Výsledok je jasný, obloha dramatická, spodok lode prekleslený.

Karolov trik č.2 - "počas dlhej expozície sa môžeš pohrať so svetlom, vytvoríš si napríklad takéto vlnky,

alebo sa môžeš na fotku podpísať. Vymyslieť si môžeš čokoľvek."

Karolov bonbónik - " teraz sa Ti postavím do záberu, preblesknem sa externým bleskom a počas celej doby expozície tam zostanem stáť" - expozičná doba bola 14 s, takže zostať stáť bez úplného pohybu je nemožné, o to zaujímavejšie pôsobí silueta "ducha".
A teraz si to zopakujem celé ešte raz avšak na inom zábere.

Najprv nastavím primeranú clonu a nechám poloautomatiku vypočítať čas. Podľa výsledku sa rozhodnem, čo ďalej.

Keďže fotka vyšla príliš tmavá, predĺžim expozičný čas, aby mi do obrázku preniklo viac svetla.

Na vylepšenie záberu spravím ešte preblesk externým bleskom.
Presúvame sa bližšie k Novému mostu. Pekné, modré oblohové svetlo je už fuč, ale na ukážku čo treba sledovať pri komponovaní záberu postačí aj toto. Najprv záber na úvod.

Má svoje chyby, most by mohol začínať v pravom hornom rohu, horizont je trochu nakrivo, nevadí to všetko sa dá upraviť orezom vo Photoshope. Ak však chceme tráviť čo možno najkratší čas úpravami v počítači, skúsime si všetko odsledovať priamo pri komponovaní fotky.

"Teraz si priblíž náprotivný breh". Bez akéhokoľvek rozmýšľania, robím ako Karol vraví.

"Hmmm, dá sa to aj lepšie. Prečo nevyužiješ odrazy svetiel vo vode, ktoré sú tu zaujímavé? A skús si prestaviť vyváženie bielej na iné svetlo".
Keďže sa už úplne zotmelo, cvakám ešte jednu fotku na záver, škoda, že hrad je v rekonštrukcii, vrátim sa keď bude opäť nasvietený, obloha viac modrá a skúsim sa s týmto pohľadom ešte pohrať.

Teraz si ukážeme, čo robí so snímkou čas a blesk.

Klasicky odfotíme obrázok s prioritou času a poloautomat vypočíta clonu. Fotka je však tmavá.

Logicky predĺžime čas uzávierky, v tomto prípade na 8 sekúnd a trošku si priblížime ulicu. Je to lepšie, však?
Čo robiť, keď chceme v obrázku aj osvetlené pozadie aj osvetlenú postavu v popredí? Tu som si pri skúšaní poslúžila ako model. Keďže s bleskom doteraz nerobím, nasledujúce pokusy boli pre mňa poriadne dávky novosti.

Tak takýchto fotiek máme každý v šuflíku celý kopec. Klasický záber - presvetlená osoba v popredí a pozadie takmer čierne.

Predĺžime opäť čas, blesk nám trošku pomôže a zmrazí prípadný minipohyb postavy, takže osoba bude ostrá.

Pohráme sa ešte s hodnotami nastavenými priamo v blesku. "Teraz zakývaj, uvidíš čo to spraví vo fotke". Aaaaa, tak takto vznikajú tie zaujímavé fotky, kedy je osoba ostrá a niektoré časti sú ako keby éterické. V určitom momente blesk pohyb zmrazí a pozadie je ním len tak mierne prekryté.

"A opäť si môžeš skúsiť niečo nakresliť". Mojim obľúbeným symbolom je ležatá osmička, len neviem prečo som ju tu kreslila v blbom smere :-).
"Na dnešok stačí, ideme niekam na čaj" zavelil Karol. A tak som spakovala všetky "cárachy", zložila statív a ... cestou do čajovne sme prechádzali Hlavným námestím, takže sa mi ušla ešte jedna ukážka osvetlenia na záver.

Opäť automaticky vypočítaná hodnota času poloautomatom. Znamená tmavé popredie, a nám ide aj o sochu Napoleona.

Počas dlhšej expozície sa nám do záberu postavila skupinka turistov cvakajúcich sa kompaktami, ale aspoň som videla, čo to pri dlhom čase spraví. Keďže sa hýbali, kde tu vidíme siluetu postavy, ktorá pobudla aspoň chvíľku na jednom mieste.

No a tu sa Karol opäť pohral, pár externých prebleskov a obmaľovanie Napoleónovej hlavy svetlom. Keď porovnám prvú a poslednú fotku - hmmm, parádny rozdiel. Takže zostáva mi kúpiť blesk a začať trénovať.
Ďakujem za čítanie a prajem peknú nedeľu.