
Ak máte doma televízny alebo rozhlasový prijímač, ste povinný ho prihlásiť a platiť koncesionársky poplatok. Je úplne jedno, či televízor/rádio používate, je to nepodstatný detail. Tak isto ako to, že nepozeráte verejnoprávnu televíznu stanicu a nepočúvate verejnoprávny rozhlas. Nuž, priznám sa, ja tomu nerozumiem. Ako je možné, že niekto platí za možnosť užiť danú službu , bez ohľadu na to či ju užil?
Predstavte si, že by ste museli platiť mesačný paušál vodárňam za to, že máte doma vodovod, bez ohľadu na to či ho používate. Nie je to absurdné?
Dajme tomu, že ste verejnoprávna televízia alebo rozhlas. Ako verejnoprávne médium máte niekoľko zdrojov príjmu. Tie hlavné a myslím aj najväčšie sú:
štátny rozpočet
reklama
koncesionárske poplatky
Keď máte nedostatok peňazí, máte dve možnosti: zvýšiť príjmy alebo znížiť náklady. So znižovaním nákladov to nie je jednoduché a hlavne, prečo by ste to mali robiť, keď si jednoducho stačí zapýtať viac. Ako zvýšite príjmy?
Štátny rozpočet ... každoročný boj s politikmi o peniaze s neistým výsledkom.
Reklama ... ak chcete predávať reklamný čas, musíte mať sledovanosť. Ak chcete mať vysokú sledovanosť, musíte byť kreatívny a teda musíte zaujať vysielaným programom. Všetko niečo stojí a výsledok je neistý.
Koncesionárske poplatky ... sú dané zákonom a nikdy nebudú klesať. Ich výber síce nie je dostatočný, ale je to v podstate jediný istý príjem, ktorý máte. Tento príjem je naviac jediný, ktorý nie je závislý na kvalite vašeho vysielania. Ak sa podarí vyberať poplatok od každého, kto by ho mal platiť, máte v podstate vyhrané. Niečo ako dlhodobá zákazka za vopred stanovenú cenu, s vopred odhadnuteľným objemom. Každý súkromný podnikateľ by nad tým zaplesal.
Takže čo urobíte?
Z predchádzajúceho vyplýva, že najjednoduchším riešením je zvýšiť vymáhateľnosť koncesionárskych poplatkov. Ako na to? Presadíte zákon, ktorý ukladá platiť koncesionárkse poplatky "všetkým". No všetkým, to by bola silná káva, musíte to spojiť s niečim, čo všetci, ktorí majú televíziu alebo rozhlas už platia a platiť musia: elektrina.
Presuniete dokazovacie bremeno na diváka alebo poslucháča (je ťažké niekomu dokázať, že má doma prijímač, ale je oveľa ťažšie tvrdiť, že ho doma nemáte).
Nebudete závislý na neistých príjmoch z reklamy.
Nebudete musieť bojovať o diváka a tým pádom nebude tlak na kvalitu vašeho vysielania.
Kto sa voči tomu môže postaviť?
Asi najväčším odporcom koncesionárskych poplatkov(okrem samotných koncesionárov) sú súkromné médiá. Odvolávajú na nerovnú hospodársku súťaž. Oni totiž nemajú príjem zo štátneho rozpočtu (naopak do neho prispievajú), ani z koncesionárskych poplatkov.
Je len jedna cesta ako si súkromné média nepostaviť proti sebe. Dáte im peniaze. Ako? Najväčší príjem majú súkromné média z reklamy, takže im ponúknete reklamu, lepšie povedané vzdáte sa jej (zmenšíte reklamný trh a zdvihnete tak cenu reklamných časov v súkromných médiách).
Musím povedať: dobré vymyslené. No a čo ten blbec televízny divák, alebo rohlasový poslucháč? Bude platiť. A poviem vám tajomstvo, v podstate bude platiť dvakrát: do štátneho rozpočtu a ešte priamo TV-RO, a je úple jedno, či službu, ktorú si zaplatil užije alebo nie, alebo či s ňou bude spokojný.
Mimochodom, viete si predstaviť, že by ste reklamovali vysielanie TV za tento mesiac?