Krížom cez Švédsko...časť V.

Švédske pobrežie severne od Stockholmu neponúka v lete obrovské množstvo dovolenkových pláží a hotelové rezorty, ale presne to čo sme hľadali. Tiché zákutia a ľudoprázdne pláže pri kempoch, či schované v lese.

Ako prvý sme navštívili rezort v osade Hölick, cca 20 kilometrov od mesta Hudiksvall. Nachádza sa na polostrove len s niekoľkými osadami ako úplne posledná na konci cesty z mesta. Kemp vybavením na úrovni 4* hotela bol len taká ochutnávka. Požičali sme si bicykle a šli objavovať okolie, keďže to ale neboli žiadne horské bicykle, turistické trasy sme si nechali na druhý deň a túlali sa cestami. Onedlho sme ale skončili na krásnej piesočnej pláži, kde okrem nás bola len jedna rodinka, ktorá si užívala divoké more a ja som ľutoval, že som si plavky zabudol doma.

Na druhý deň sme si privstali a prešli si blízku trasu okolím, ktorú sme nemohli zvládnuť na bicykli a rannú prechádzku zakončili na ďalšej pláži, kde akurát mladý chalan venčil svojho psa a evidentne si užíval tú krásu naokolo. Piesočnatá pláž plná stôp od vtákov, žiaden ruch a príjemný morský vietor...vedel by som si tu predstaviť aj týždennú dovolenku s niekoľkými knihami.

Pred obedom sme vyrazili presunúť sa južnejšie ku mestu Soderhamn, kde sme objavili obrovský kemp, v ktorom som ale odložil foťák a použil ho len ráno, keď som si všimol na čom prišli naši susedia. Avšak zbehli sme aspoň na chvíľku obzrieť mesto, ktoré okrem akurát zavretého leteckého múzea (areál však bol otvorený a pôsobil veľmi zaujímavo, budovami ako z filmov z rokov 50tych), ponúka malú vyhliadku z rozhľadne Oscarsborg, ku ktorej je nutné vyšlapať si 125 schodov a kostol Ulryka Eleonora Kyrka červenej (bedeker písal ružový, ale mne prišiel červený) farby a krížového pôdorysu. Nič iné sa v tomto meste nezachovalo z dôvodu ruských útokov a štyroch veľkých požiarov v minulosti. Ale aj vďaka tomu je dnes celé mesto obkolesené parkami a lesmi.

Našu párdňovú tour de pobrežie sme ďalší deň zakončili v kempe Ängskärs Havsbad Och Camping, 25minút od najbližšej dediny s obchodom. Tento kemp ponúka maličké piesočnaté pláže, ale hneď kúsok vedľa užasné skalnaté výbežky do mora, ktoré boli po celom dni krásne vyhriate a nie len nás lákali sa na ne zložiť a len tak relaxovať. Čo ma tu prekvapilo bola skvelá podpora turizmu pre celé rodiny. Aj keď sme boli ďaleko od civilizácie, v kempe sa nachádzalo detské ihrisko a z niekoľkých karavanov sa na ňom zbehlo pár malých detí a hralo sa, kým ich rodičia nestiahli na večeru. Toto ma utvrdilo, že keď sa chce, netreba na cestovanie zanevrieť po narodení dieťaťa, či už chodiť len do hotelových rezortov s detskými animátormi.

Po pár dňoch na pobreží Švédska sme sa vybrali smerom späť ku Stockholmu, kde sme ale ešte pred odovzdaním auta v požičovni navštívili historické mesto Upsalla a zámok Skokloster s jeho okolím....

Miroslav Babič

...dusou cestovatel.. zakladateľ portálu UVOstat.sk Zoznam autorových rubrík:  Myšlienky z nevyspatej hlavyTour de Europe 2009Potulky EurópouPotulky svetomParódia na životSúkromnéFotkyOstatnéSprostostiŠtatistikyOpendata