Venovať sa tanečnej (tuc-tuc) hudbe profesionálne, s úmyslom zarobiť sa dá robiť dvoma spôsobmi. Jeden je byť fakt dobrý, robiť kvalitnú počúvateľnú hudbu s určitou dávkou originality (Daft Punk, Chemical Brothers, Tiesto, Paul Oakenfold a ďaľší), alebo snažiť sa preraziť aspoň so sezónnymi hitmi, ktoré sa púšťajú na letných zábavách keď už je väčšina v stave ťažko vnímať.
Ale aj tie sezónne hity sa dajú spraviť chytľavé, príjemné na posluch. Pri tých pravdepodobnejšie najznámejších za posledných 10-15 rokov ( Macarena a Asereje ) je dokonca vidieť, že nie vždy je nutné spievať len v angličtine. Veľa interpretov sa snaží preraziť s overeným hitom ( Mad House - Like a prayer , Jan Wayne - Because the night , Hi Tack - Say say say ) a ak ho vyslovene nepokazia, úspech býva často zaručený. Je tu však jeden problém. Keď už prerazia s cover verziami, málokto ich začne brať vážne s vlastnou tvorbou. Väčšina týchto interpretov po prvom albume už ďalej neprerazila a žije z jednorázového úspechu. Nanešťastie nás poslucháčov, i overený hit sa dá pokaziť. Stačí byť až moc invenčný (kvázi rapovanie do tanečnej hudby fakt nieje ono - 2 Unlimited tu boli dávno), či nesebakritický (keď môj hlas nieje počúvateľný tak ho elektronicky upravím, alebo zaplatím speváčku s chytľavým hlasom) a pokazím aj to čo sa nedá.
Ak už chcem preraziť vlastnou tvorbou tak by som sa mal snažiť ísť s dobou a nestagnovať na jednom mieste. Dobrý príklad v tomto je napríklad Moby. Keď si vypočujem jeho starú tvorbu a porovnám s novou tak obe sú počúvateľné, ale je tam cítiť zmena. Doba danceflooru už prehrmela a moj subjektívny pocit je, že sa už nevráti. Nebola to zlá hudba, dali sa nájsť fakt chytľavé skladby ( Snap - Rhythm is a dancer , La Bouche - Be my lover ). Preraziť však teraz tanečnou hudbou, vyberiem sa asi iným smerom. Buď to bude niečo, čo už pri prvom počutí v mysli vyvolá letnú atmosféru ( Modjo - Lady , Dj Spiller - Groovejet , Dj Tonka - Don't be afraid ), alebo niečo rýchlejšie ( Ida Corr - Let me think about it , David Guetta - World is mine , Arman Van Helden - My my my ).
Ďaľšia kapitola je videoklip, prezentácia v televízii je dôležitá. Tu už nestačí mať dobrú hudbu, pretože zlý videoklip ju dokáže doslova zabiť. Našťastie veľa interpretov si to uvedomilo (možno oni sami, možno ich manažéri) a v klipe radšej ukážu pár pekných slečien, šupnú zábery pekných prírodných scenérií ako by sa tam mali sami otŕčať. Výpovedná hodnota nebude žiadna, ale aspoň sa na to tie 3-4 minúty dobre pozerá ( Benny Benassi - Satisfaction , Eric Prydz - Call on me ). Často však interpretovi chýba sebakritika, nápad a klip dopadne zúfalo. Prekombinovať ho ako to robia hip-hopové "hviezdy" sa moc neoplatí. Drahé autá, pár polonahých slečien, ktoré pôsobia skôr lacno ako pekne a ja, hviezda najväčšia sa tvárim do kamery drsnejšie než šmirgľový papier.
Nie každému sa podarí tanečnou hudbou preraziť. Sú interpreti, ktorí ostali vo vodách bežným poslucháčom Funrádia či MTV neznámi a žnú úspechy u ľudí, ktorí si ich nájdu, lebo ich tá hudba oslovila. Alebo sú takí, ktorí sa presadili s pár hitovkami, zožali veľký úspech, vyhrali nejakú tu cenu a pomaličky sa na nich zabudlo. Oni to pochopili a nesnažia sa silou mocou tlačiť naspäť. A potom je tu špeciálna kategória, ktorá je komerčne úspešná, hraná v TV či rádiách a tak isto obľúbená u tých čo nesledujú čo práve letí. Interpreti ako Daft Punk , Tiesto , Paul Van Dyk , Chemical Brothers či ďaľší im podobní dokázali, že aj tanečnou, elektronickou hudbou sa dá uspieť aj dlhodobo. U nich to je ale talent, ktorý to dokázal a nie jednorazový marketingový ťah.
Schválne som nespomínal tanečný underground (dnb, či poriadne techno) ale len veci, ktoré sa bežne hrávajú. Kto by mal záujem vypočuť si niečo, čo nepočuje každý deň aspoň tri krát, nech skúsi stránku www.newmixes.com. Sú tam mixy Dj-ov z rôznych akcií, či relácií v rádiach (osobne odporúčam Tiestov Club life, DJ Laidback Luke, Ferry Corsten, či Above and Beyond). Väčšina z nich je prekvapivo dobrá.
Všetci sme hluchí, len maduar je lietadlo
Hudba sa dá robiť aj ináč, resp môj pohľad na súčasnú aj minulú tanečnú, elektronickú hudbu...