Infiniti Q50 bolo uvedené na trh v roku 2013 a bolo prvým modelom z kompletne novej rady modelov Infiniti, od tej doby označovanej Q30, Q50, Q70, QX70,...
Prinieslo revolučný systém riadenia DAS (Direct Adaptive Steering). Zjednodušene povedané, na cesty prinieslo riadenie, aké poznáme z lietadiel alebo videohier. Volantom len dávate signál riadiacej jednotke a tá ho následne prenesie na kolesá. Systém umožňuje aj menej skúseným vodičom plynulo (pôvodne som chcel použiť slovo priamočiaro, ale to by sa nehodilo) vybrať zákrutu. Kto čaká, že ovládanie tak bude úplne odtrhnuté od reality, tak ostane prekvapený. Nevravím, že rozdiel nerozpoznáte, ale vôbec nie je rušivý, nakoľko odozva volantu na vozovku je veľmi dobrá. Systém DAS spočiatku trpel viacerymi muchami a ľuďom sa stávalo, že volant nemali vycentrovaný a podobne. To sa výrobcovi podarilo odstrániť updatom softvéru riadiacej jednotky a zapracovaním možnosti samostatného nakalibrovania systému riadenia pomocou pár jednoduchých krokov. Výhodou je, že už nikdy sa Vám nestane, že volant nebudete mať vycentrovaný ako má byť, tak ako je to pomerne bežné pri ostatných autách bez DAS. O výhodách DAS pre menej skúsených vodičov v kominácii so zadným náhonom, hádam ani netreba hovoriť.

Infiniti Q50 v sebe spája neopozeraný jedinečný americko-japonský dizajn, japonskú spoľahlivosť (koniec koncov je to NISSAN) a nemecké srdce v podobe 2.2 litrového dieslu od firmy Daimler-Benz (áno, presne ten, ktorý nájdete v Mercedesoch C alebo E). Na výber je ešte benzínová a hybridná verzia.
Auto už z vonku pôsobí mohutne a rozmerne. Ťažko ho zaradiť, do konkrétnej triedy. Medzi Mercedes C alebo BMW 3 mi nepasuje, nakoľko je rozmermi skôr bližšie E-čkovej resp. 5-kovej rade, avšak ich dimenzie nedosahuje, takže je to niečo medzi tým. Šírkou je totožné s E-čkom alebo 5-kovým BMW, avšak v dĺžke stráca 7 cm (a vieme, že niektorí chlapi by pre 7 cm aj vraždili).

Dizajn Infiniti je v našich končinách "neokukaný" a je veľmi príjemným spetrením európskych ciest. Nemožno čakať, že týchto vozidiel budú jazdiť stovky, takže tak sokoro sa určite neopozerá. Z môjho pohľadu je vyslovene "vyjašením sa" dizajnérov tvar reflektorov a predného nárazníka, hlavne v popisovanej verzii sport. 19" disky (taktiež len vo verzii sport) tiež pridajú na elegancii a spolu s chromovými doplnkami je dielo dokonané na výbornú.
Čo sa interiéru týka, tak ten mi pripomenul časy za volantom Dodge Charger, kde som mal problém dočiahnuť na navigáciu na čelnom skle. Auto je z vnútra skutočne veľmi priestranné, avšak všetko je pekne po ruke. Ergonomická smrť v podaní francúzskych inžinierov sa tu našťastie nekoná ani náhodou. Na svoje si prídu hlavne milovníci rôznych dát, aplikácií a internet connect, nakoľko informačný systém v aute je veľmi bohatý a umožňuje dokonca aj prijímať e-maily a inštalovať si rôzne aplikácie (či už užitočné alebo aj menej užitočné). Je možné nastaviť si viac užívateľov a centrálny panel sa po prihlásení prispôsobí automaticky konkrétnemu užívateľovi. Možnosť nastaviť si individuálne jazdné vlastnosti vďaka systému DAS je taktiež vítaným spestrením. Osobne som sa s tým zatiaľ nevyhral, skúšal som len preddefinované režimy a v režime sport mi pripadal volant až príliš tuhý, takže tam by nekonečná jazda asi netrvala veľmi dlho, keďže by mi auto utrhlo po niekoľko sto kilometroch minimálne jednu ruku. Režim standard je v tomro prípade aspoň pre mňa ideálnym riešením.

Bluetooth je samozrejmosťou, rovnako ako aj bezkľúčové štartovanie a odomykanie, či pamäť spätných zrkadiel a nastavení sedadiel na konkrétneho vodiča. Strešné okno (len verzia sport) je spracované ako sa na danú triedu patrí a nespôsobuje nepríjemný hluk ani pri vyšších rýchlostiach. Sedadlá sú spracované nádherne, veľmi dobre držia osadenstvo (platí pre verziu sport) a celkovo posed v nich neunaví ani po x hodinách jazdy. Výborným pomocníkom najme v zime je možnosť zapnutia automaticky regulovaného ohrevu sedadiel. Viaczónová klimatizácia samozrejme tiež nesmie chýbať, rovnako ani 360° sonar monitorovania okolia auta. Poteší aj asistent rozjazdu do kopca, dokonca aj pri manuálnej prevodovke. Veľmi dobrým pomocníkom je aj automatická zmena uhlu spätných zrkadiel pri cúvaní. Netreba sa ani obávať zadného náhonu, elektronika aj pomôže aj menej skúseným vodičom a nebudú mať problémy ani na snehu. Ale aby som sa len nerozplýval, tak napríklad funkcia start/stop mi pri diesli jemne prekáža, nakoľko roztočiť dieslový kolos je menej kultivované ako benzínový motor a je to cítiť. Vďaka rázvoru takmer 2,9 m majú aj osoby na zadných sedadlách dostatok miesta. Zadné sedadlá sú taktiež veľmi dobre tvarované a pohodlné, a čo je skvelé, tak sú sklápateľné (čo pri autách so zadným náhonom nie je celkom bežné a väčšnou je to príplatková výbava). Čo mi však vzadu vzhľadom na rozmery auta mierne absentuje, sú prieduchy vetrania, tie si pri danej výbave výrobca naozaj mohol dovoliť zakonponovať. Kufor je mierne nadpriemerný a s objemom 500 litrov určite neurazí, nedostatkom však je jeho pomerne veľká členitosť. Kto niekedy mal napríklad sedan od Volva, tak vie o čom píšem. Jeho efektívne využitie pri plnom naložení môže preto byť niekedy trochu ako skladať puzzle. Americký pôvod nám v kufri pripomenie plastové tiahlo s ikonou postavy utekajúcej z kufra. Áno, to je to tiahlo, ktoré v kufri svetielkuje, aby Vaša obeť vedela za čo potiahnuť, keď sa naskytne možnosť utiecť z kufra. Ešte som zabudol spomenúť pomerne podstatnú vec, a to, že celý interface vrátane navigácie je v Slovenskom jazyku!!! Dobre čítate, Infiniti, ktoré ani na Slovensku vozidla nepredáva oficiálne si dalo tú námahu, preložiť celý informačný systém do slovenčiny. Čo na to chlapci z VW a Peugeotu, ktorí to nespravili dodnes?

Čo sa jazdných vlastností týka, tak auto vo verzii sport a 19" diskoch má tvrdší podvozok, avšak určite to nie je žiadna "trasorítka" a ak hľadáte lymfodrenáž počas jazdy, tak tu nebudete na správnej adrese (rovnako márne budete hľadať rezervné koleso, musíte si vystačiť s opravnou sadou), podvozok výborne filtruje nerovnosti a auto sa v zákrutach prakticky nenakláňa. Motor so 175 koníkmi v sérii je vzhľadom na krútiaci moment 400 Nm pri 1400-2800 otáčkach dostatočne živý a spotreba pri 130 km/h je výborných 5l/100 km (nie je problém motor nachipovať, nakoľko je to straý známy z Mercedesu). V meste je spotreba okolo 7,6-8l na 100 km. AdBlue sa tu ešte nekoná, takže milovníci moču v aute si musia vystačiť sami... Jediné čo by som motoru vytkol, je pomerne hlučný chod na voľnobeh, Mercedes sa tu teda naozaj nepredviedol v najlepšom svetle (tu sa hodí audio sústava BOSE s 12 reproduktormi a subwooferom, ktorá je súčasťou výbavy sport). Pri otáčkach je už ale auto krásne tichučké a veľmi komfortné, nedosahuje síce parametre Lexus IS300h, ale to asi žiadne auto v danej triede, takže Infiniti sa nemá za čo hanbiť. 6-stupňová manuálna prevodovka sa k verzii sport veľmi dobre hodí a radenie je krátke a veľmi presné.

Infiniti ma svojim počinom určite nesklamalo, áno má svoje muchy, ale kto ich nemá. V konečnom dôsledku sa aj tak väčšina z nás rozhoduje podľa subjektívnych dojmov a samozrejme peňaženky. Ja mám pri jazde týmto vozidlom neustále pocit radosti z toho, že v ňom sedím a z toho čo mi ponúka. Osobne razím filozofiu, keď už mám za niečo "vysoliť" silno veľa peňazí, tak nech je to niečo, čím sa od ostatných odlíšim. Infiniti mi toto všetko ponúka. Neopozeraný dizajn, skvelé jazdné vlastnosti a úžasný komfort. Mnohí sa možno obávajú, kto také auto na Slovensku opraví, tak všetkých ukľudním. Jedná sa o Nissan, čiže náhradné diely zoženiete v každom Nissane + dokonca pasujú aj diely z Nissanov. S náhradnými dielmi tak ani od neutorizovaných predajcov nebude žiaden problém a ich cena je často nižšia ako u VW alebo BMW. Ešte by som snáď rád skúsil 300k verziu s hybridným systémom a 3.5l benzínovým motorom.
CENY JAZDENIEK:
- bežné modely sa hýbu okolo 17.000,- € a vyššie
- modely Sport s manuálnou prevodovkou sa hýbu v cenách 20.000,- € a vyššie
- hybridné modely sú v cene 22.000,- € a vyššie
CENA ROČNÉHO PZP:
- okolo 180,- €
PLUSY:
+ radosť z jazdy
+ skvelý posed
+ bohatá výbava
+ pomerne veľký batožinový priestor
+ dobrá spotreba
+ skvelé riadenie a priestranný interier
+ neopozeraný dizajn
+ ergonomické riešenie prvkov interiéru
MÍNUSY:
- hlučný chod motora na voľnobeh
- členitý kufor
- absencia prieduchov vzadu
- diesel???
CELKOVÉ HODNOTENIE ****
Jazdné vlastnosti ****+
Rýchlosť a akcelerácia ***+
Ekonomickosť prevádzky ****
Praktickosť ****
Vnútorný priestor ****
Spoľahlivosť ****