Mazda CX7 2.2 MZR-CD - recenzia

Mazda CX7 vniesla do segmentu SUV veľmi svieži závan a písmenku S v skratke SUV (Sports Utility Vehicle) pridala aj reálny zmysel.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Model CX7 ma zaujal svojim dizajnom už pri uvedení na trh. Poznáte ten pocit ako by, nejaké deja vu ("deža-wu"), keď niečo vidíte a vo vnútri cítite, že to chcete mať, a že to aj mať budete. Presne tento pocit som mal, keď som prvý krát zbadal CX7. To som ešte nevedel, že je len benzínová verzia (v tom čase) s úžasnou dynamikou (260k a takmer 400 Nm rozhýbalo toto 1,6t teliatko naozaj excelentne) a vesmírnou spotrebou 13-15l na 100 km! Nové dimenzie však otvoril facelift modelu ku koncu roka 2009 spolu s uvedením dieslového agregátu 2.2 MZR-CD s výkonom 176 koní a 380 Nm. Spotreba klesla na prijateľných 7,5-8l na 100 km a auto sa hneď stalo bestsellerom v dieselovej Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Ku kúpe CX7 ma začiatkom roka 2014 priviedla náhoda, teda vlastne nie náhoda, lebo o rozrastení sa rodiny sme už doma nejaký ten deň vedeli. Jednoducho bolo treba rozšíriť vozový park aj o niečo priestrannejšie ako Toyota Celica :) V tom čase prišla na trh mladšia sestra CX7, a to Mazda CX5, neváhal som a hneď som si ju šiel vyskúšať. Auto je to naozaj podarené a asi po všetkých stránkach lepšie ako CX7, má menej pažravý, ale zároveň mierne výkonnejší dieselový motor, disponuje väčším batožinovým priestorom, je ľahšie, interiér je modernejší, avšak všetko to zatienil fakt, že po dizajnovej stránke mi toto auto veľmi nesadlo a doteraz mu neviem prísť na chuť. RAV4 a ani CR-V ma nijako neoslovili. BMW X3 som taktiež zavrhol a rozhodoval som sa medzi CX7 a Mercedesom GLK. Nakoniec zvíťazil zaoblenejší a podľa mňa kompaktnejší vzhľad Mazdy CX7.

SkryťVypnúť reklamu

Našu CX7 som našiel v predajni Mazdy nedaľeko Mníchova a hneď po prvej jazde som vedel, že to auto má to čo hľadám. Jazdné vlastnosti Mazdy CX7 sú naozaj výborné. Karoséria sa nenakláňa ani v prudších zákrutách, aj napriek dieselu si zachovala svoju dynamiku (pomohlo tomu aj nachipovanie na 220 koní a 450 Nm) a vzhľadom na svoje rozmery a váhu poskytuje nevýdaný pocit radosti z jazdy. Brzdný účinok je krásne plynulo vystupňovaný a prevodovka radí úplne presne a prevodové dráhy má naozaj krátke. Spotreba nie je najlepšia v segmente, ale dojazdom okolo 780 km na nádrž určite neurazí. Vedel som, že auto má pohon 4x4 regulovaný automaticky a s pomerom 80:20 v prospech prednej nápravy, preto som nejaké zázraky nečakal, ale ostal som veľmi príjemne prekvapený. Podarilo sa mi s autom šikovne nacúvať do zarastenej priekopy pri jednom stavenisku a ostal som s predným kolesom vysieť vo vzduchu. Už som videl ako vystupujem z auta a volám stavbárov nech ma prídu vytiahnuť s náklaďákom...no proste hanba ako sa patrí :) Skúsil som, ale najskôr zaradiť jednotku, auto som pohladkal po palubovke a poprosil ho, nech ma nenechá v štychu... na moje vlastné prekvapenie sa zadné kolesá krásne zahryzli do zmesy hliny a trávy a auto vytiahli von z priekopy! Naozaj klobúk dole, čo si to auto dalo. Na snehu ma taktiež nenechalo nikdy v štychu a zadný náhon zapne naozaj okamžite v momente, keď je ho treba. Tu nie je Mazde naozaj čo vytknúť. Diesel je hlavne po zahriati veľmi kultivovaný a má skvelý ťah. Schválne hovorím, až po zahriatí, nakoľko jeho slabšou stránkou je chod za studena, keď občas pri nižších otáčkach (1500-2000) rachotí akoby mu mali ventily von hlavou vyskočiť. Trvá to našťastie len veľmi krátko. Výborne je vyriešené zohriatie chladiacej kvapaliny, ktorá sa na pomery dieselu zahreje porovnateľne rýchlo ako benzín, čo ocení každý majiteľ hlavne v zime, keď auto už po krátkom čase hreje ako dieslová piecka :)

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Z dizajnu Mazdy je cítiť, že bola primárne vyvíjané pre amerického konzumenta a vonkajšími rozmermi sa nešetrilo. Možno je to mojím vkusom, ale jednoducho, Mazda CX7 je podľa mňa, ešte aj dnes (t.j. viac ako 10 rokov od uvedenia) stále jedno krásne elegantné SUV (hlavne v spojení s chromovanými časťami karosérie). Interiér je taktiež aj na dnešnú dobu veľmi podarený, aj keď v dnešnej dobe už je prekonaný, možno až na Subaru :)Tak trochu komicky pôsobí pomerne malý displej navigácie, ktorý navyše vôbec neladí s grafikou displeja autorádia, ktorý je hneď vedľa neho. Inak je všetko veľmi ergonomicky usporiadané, volant perfektne padne do ruky, a všetko potrebné k ovládaniu tempomatu, autorádia, telefónu je priamo na ňom. Zo začiatku môže na vodiča pôsobiť mätúco, ale keď sa v ňom raz zorientuje, všetko začne dávať zmysel. Feng-suej tu však nehľadajte. Čo nie je až také super, je tvar sedadla. Osobne mám radšej, keď ma sedadlo obopne a tu je na môj vkus posed až príliš voľný. Taktiež pasažieri by mohli mať vzadu viac miesta na nohy. Veľkosť kufra nie je tiež žiaden zázrak a svojimi 450l je skôr pod priemerom kategórie (aj keď dvojité dno v sebe skrýva ešte ďalších cca 20l a aj plnohodnotnú rezervu). Šikovne je riešené sklápanie zadných sedadiel, ktoré pri sklopení vytvoria rovinu s batožinovým priestorom, takže v aute preveziete aj naozaj veľké veci (napr. aj vianočný stromček). Možnosť rozšíriť batožinový priestor odložením jeho krytu, a to až po strop v štýle "na rumuna" tiež pomôže. Zbalenie dvoch detských kočíkov a cestovnej tašky s príručnou batožinou preto nie je nezvládnuteľné. Potešia aj odkladacie priestory na fľaše alebo poháre v každých dverách. Celkovo je ich v aute toľko, ako keby každý doň šiel len dopĺňať tekutiny. 

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Mazda CX7 ponúka na svoju dobu (dokonca ešte aj na dnešnú dobu) veľmi nadštandardnú výbavu. Posúďte sami...okrem ebzpečnostných prvkov ako 8x Airbag, ESP, ABS, TCS, ISOFIX majú majitelia verzie Revolution High k dispozícii kožené sedadlá s bedrovou oporou, s možnosťou uloženia 3 konfigurácii polohy sedadla, ktorú je navyš možné uložiť aj priamo do kľúča. Znamená to, že sedadlo v aute sa nastaví hneď po odomknutí vozidla podľa polohy, ktorá je na kľúči, ktorý auto odomkol. K ďalšej výbave patrí, bezkľúčové otváranie dverí a štartovanie (aj keď tu si viem predstaviť aj elegantnejšie prevedenie). Tempomat je samozrejmosťou, rovnako aj autorádio s CD meničom a podporou MP3. Ušiam polahodí 10x repro BOSE a poteší aj podpora pre iPod cez bluetooth. Hlasové voládanie telefónu je taktiež veľmi pohodlné (aj keď občas vytočí niečo úplne iné). Svetelný senzor, dažďový senzor, automaticky zatmievacie vnútorné zrkadlo, kontrola mŕtveho uhla zabudovaná v spätných zrkadlách sklápateľné spätné zrkadlá, vyhrievané sedadlá, cúvacia kamera a xenóny už len podčiarkujú túto bohatú výbavu. Po tejto stránke nie je CX7 naozaj čo vytknúť.

Poďme k spoľahlivosti. Mazda je japonec, čiže je to vo všeobecnosti spoľahlivé auto. Avšak Mazda je medzi japoncami niečo ako BMW medzi Nemcami. To znamená, že je spoľahlivá, ale potrebuje vychytať muchy a treba vedieť na čo si dávať pozor, inak Vás kopne do zadnej časti tela takou silou, že už to nerozchodíte. V prvom rade je potrebné počítať s výrobnou vadou motora MZR-CD, ktorá spôsobuje usádzanie nadmerného množstva karbónu okolo tesnenia hlavy motora a následné zanášanie oleja týmito usadeninami. Mazda už túto vadu eliminovala novým tesnením. V prípade, ak toto tesnenie auto ešte nemá vymenené, je potrebné rátať s investíciou okolo 300€ pri najazdení cca 120.000 km. Ďalším problémom sú pomerne poddimenzované ložiská (dedičstvo po spolupráci s Fordom), kde je taktiež potrebné počítať s výmenou po cca 100.000 km. Jedno ložisko stojí približne 50 € (zadné kolesá), resp. 80,- € (predné kolesá, nakoľko tu sa mení celý náboj). Kto by chcel originál od Mazdy, tak cena je cca 200,- €, resp. 300,- €. Medzi nákladnejšie vady patrí porucha ohrevu nádrže močoviny (AdBlue). Životnosť ohrevu je cca 6-7 rokov a Mazda to rieši výmenou celej nádrže v cene okolo 1000,- €. Odporúčam preto radšej posurfovať po internete a kúpiť si len samotný ohrevný káblik v cene okolo 160,-€. Posledným a najnákladnejším problémom je opotrebenie predného a zadného dierenciálu. Výrobca udáva, že olej v diferenciáloch nie je potrebné meniť. Skutočnoť je však taká, že dizaj hlavne predného diferenciálu je pomerne nešťastný a magnetická šrúba na zachytávanie kovových pilín sa pomerne rýchlo zanesie a prestane plniť svoju funkciu, čím dôjde k obrúseniu kovových častí diferenciálu a jeho následnému zadretiu. Oprava je nerentabilná a nový predný diferenciál stoji aj s pomocnou prevodovkou okolo 2500,-€. Ak ste došli až takto ďaleko, tak je najlepším riešením, opäž raz internet, kde je možné zohnať už novší diferenciál s eliminovanou vadou, a to v cene cca 600,- €. Aj pri novších diferenciáloch (výroba po roku 2012) sa však odporúča meniť olej každých 60000 km a pri starších pre istotu každých 40000 km. Takto sa tejto celej nešťastnej veci dá pomerne elegantne a za malý náklad vyhnúť. Môžem sa popýšiť tým, že všetky tieto muchy som si odžil na vlastnej koži a som im vďačný za to, že ma toho o autách pomerne dosť naučili :) Zároveň som rád, že tieto informácie môžem posunúť ďalej a snáď pomôcť majiteľom a budúcim majiteľom tohto inak nádherného a praktického auta predísť zbytočným výdavkom. Našťastie už dávno neplatí floskula, že japonské autá majú drahé ND a nie je ich možné pozháňať.

Ked sa obzriem spätne do roku 2014 a zvážim, či by som si CX7 kúpil opäť, tak môžem s čistým svedomím a bez váhania povedať "ÁNO".

CENY JAZDENIEK:

- benzínové modely od 6500,- € (stav v tejto cene je otázny)

- dieselové modely (od 8500,- € v základnej výbave po 15000,-€)

CENA ROČNÉHO PZP:

- okolo 140,- €

PLUSY:

+ skvelé jazdné vlastnosti

+ praktický interiér

+ variabilita úložného priestoru

+ veľmi bohatá výbava

+ nadčasový dizajn

+ kultivovaný chod dieselového motora

MÍNUSY:

- menší objem základného batožinového priestoru

- nie až také pohodlné sedadlo vodiča

- menej priestoru pre nohy vzadu

- vymenované výrobné vady

CELKOVÉ HODNOTENIE ****

Jazdné vlastnosti *****

Rýchlosť a akcelerácia ****

Ekonomickosť prevádzky ***

Praktickosť ****

Vnútorný priestor ****

Spoľahlivosť ***

Miroslav Bóry

Miroslav Bóry

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  2x

V roku 2006 som promoval na UPJŠ v Košiciach v odbore Právo a v roku 2008 som získal titul JUDr. Stav našej justície a právneho systému ako celku je však pre silnejšie žalúdky ako je ten môj, a tak sa právu (predovšetkým pozemková, reštitučná agenda a z časti obchodné právo) venujem už len v súvislosti s mojimi podnikateľskými aktivitami. Je mi blízke všetko čo prispieva k ochrane nášho životného prostredia, preto odsudzujem lobbing firiem obchodujúcich s fosílnymi palivami a páči sa mi cesta, ktorou sa rozhodol vybrať Elon Musk. Podporujem inovatívne technológie, som liberál a zastávam teóriu nezasahovania štátu a cirkvi do spoločnosti v čo najvyššej prípustnej miere. Nerád sa len pasívne prizerám dianiu v spoločnosti a verím, že spravodlivosť si aj na Slovensko nájde cestu. S mojou priazňou k ochrane životného prostredia je v priamom kontraste moja láska k automobilom :) Nadovšetko milujem svoju rodinu a preto sa snažím svojou troškou prispieť k tomu, aby moje deti žili ešte v krajšom svete ako je ten náš. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu