Takmer nezaujatá recenzia jazdenej Toyoty Celica T23

Toyotu asi netreba predstavovať nikomu. Toyotu Celica poznajú snáď všetci motoristicky gramotnejší členovia pozemského spoločenstva. Tento test, resp. skôr recenziu vozidla som sa rozhodol napísať pre tých mladších medzi nami...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Toyota Celica T23 sa začala vyrábať v japonských závodoch Toyoty v roku 1999 a jej predaj sa ukončil v roku 2006 (ako posledná krajina s predajom Celici skončila Kanada koncom roku 2006). Celica bola vyrábaná v dvoch prevedeniach ZZT230, ktoré bolo poháňané relatívne ekonomickým motorom s objemom 1.8L a výkonom 140 koní (1ZZ-FE) a ZZT231 poháňané výkonnejším motorom 2ZZ-GE, vyrobeným v spolupráci s Yamahou. Motor je vybavený dvojstupňovým variabilným časovaním ventilov v spojení s ich variabilným zdvihom. CNNMoney.com označili Celicu za jedno z najlepších áut podľa ekonomiky prevádzky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celica bola od začiatku navrhovaná ako auto pre mladú (a asi aj nižšiu) generáciu. Dôraz bol kladený predovšetkým na ovládateľnosť a s tým priamo súvisiacu kvalitu podvozku. Všetky Celici sú vybavené podvozkom SS (nie to SS čo niektorých napadne, ale Super-Strut), ktorý vďaka špeciálnemu uloženiu tlmičov zabezpečuje odľahčenie celej nápravy a tým aj jej podstatne dlhšiu životnosť ako u klasického riešenia, tiež vyššiu stabilitu vozidla. Toto riešenie v spojení s nízkou hmotnosťou vozidla (okolo 1100 kg) robia z Celici ešte aj dnes (t.j. po 18 rokoch od jej uvedenia na trh) prednokolku s jedným z najkvalitnejších podvozkov na trhu, ak nie najkvalitnejším.

SkryťVypnúť reklamu
Super Strut vs konvenčné uloženie tlmičov.
Super Strut vs konvenčné uloženie tlmičov. (zdroj: CHRIS PHILPOT)

Motoricky nie je Celica žiaden trhač asfaltu (na rozdiel od predchádzajúcich generácií sa 7. generácia nevyrábala v úprave GT4). Základný model 1ZZ-FE s objemom 1.8 l poskytuje priemerných 145 koní pri 6400 otáčkach za minútu a 170 Nm. Z 0 na 100 zrýchli za 8,7 sekundy, čo nie je žiaden zázrak. Podstatne iný zážitok z jazdy poskytuje taktiež 1.8 l motor 2ZZ-GE s výkonom 190 koní pri 7600 otáčkach a 180 Nm. Z 0 na 100 zrýchli za 7,4 sekundy, a to je na 1.8 atmosferický motor viac ako slušné.

Čo sa výbavy týka, tak Celica bola na tú dobu vybavená veľmi slušne. Na výber bola manuálna alebo automatická klimatizácia, tempomat, xenónové reflektory, el. ovládané strešné okno, kožené čalúnenie rádio so vstavaným CD meničom a veľmi kvalitné ozvučenie z 6 kusov reproduktorov JBL. Samozrejmosťou bolo ABS, 4x Airbag, centrál na diaľkové ovládanie, servo, imobilizér, el. ovládané okná a spätné zrkadlá (aj s el. ohrevom). V modeloch s motorom 2ZZ-GE (modely sa označujú ako Celica TS) bolo súčasťou sériovej výbavy aj ESP (nie je ho možné vypnúť).

SkryťVypnúť reklamu

Keďže je Celica v prevedení karosérie hatchback, tak základný objem kufra 365l sa dá zväčšíť veľmi jednoducho odobratím krytu batožinového priestoru a to až na 600l. Na kupé je to naozaj neuveriteľné číslo. Jedinou konkurenciou v praktickosti využitia, ktorá ma momentálne napadá je snáď Mitsubishi Eclipse.

Celicu 7. generácie vlastním už 10 rokov a nemám voči nej vážnejšie výhrady, až na motor 1ZZ-FE, ten vďaka vrodenej vade časom začne papať olej a neskôr ho už papá viac ako benzínu až sa ním úplne zadrhne. Táto vada bola z väčšej miery, ale nie úplne odstránená po facelifte v roku 2002. Dnes je však už aj na Slovensku a v Čechách dostatok odborníkov, ktorí motor dokážu zrepasovať, vyvložkovať a túto závadu takpovediac na veky vekou odstrániť, celý tento špás stojí okolo 1500,-€, ale zákazník dostane motor s lepšími "vnútornosťami" ako mal originálny.

SkryťVypnúť reklamu

Celica sa vďaka svojej veľkej popularite teší aj zančnej podpore rôznych tuningových spoločností, takže majiteľ si ju vie takpovediac urobiť alebo porobiť a dorobiť podľa svojich predstáv. Od karosárskych prvkov (plast, laminát, karbón) cez podvozok, pohonnú jednotku, výfuk, svetlá až po tzv. "lambo dvere" je možné na Celicu kúpiť naozaj všetko. Z pohľadu peňaženky majiteľa sú to všetko veľmi nebezpečné pokušenia, ktorým málo kto odolá.

Celica s Bodykitom Veilside
Celica s Bodykitom Veilside (zdroj: Peter Pedro Zajak)
Celica s farbou Lamborghini
Celica s farbou Lamborghini (zdroj: Marek Šály)

V podstate, ak odhliadneme od motora 1ZZ (motor 2ZZ nemá žiadne vážnejšie nedostatky a je prakticky nezničiteľný) a jeho problému s pažravosťou oleja, je Celica jedno z najspoľahlivejších áut na trhu. Pokiaľ si kúpite už auto s odstráneným hladom po oleji, spôsobeným vadou ovality valcov (t.j. s kvalitným repasom motora), tak sa dá konštatovať, že na aute nebudete musieť okrem pravidelnej údržby (olej, brzdy, voda do ostrekovača, stierače) meniť vôbec nič. Moja Celica má už 17 rokov a jediné čo sa na nej menilo boli predné stabilizátory, všetko ostatné funguje ako má. Ďalšie výdavky neboli nevyhnutné a súvisia buď priamo alebo úplne priamo s dodatočnou inštaláciou Turbo-kitu, keďže 1ZZ si to vyslovene pýta. Kvôli vyššiemu výkonu (pôvodne 140 koní a 170 Nm, teraz 220 koní a 280 Nm) bolo potrebné vymeniť výfuk. Ten pôvodný "ustrelilo" hneď po odladení turba. Po 60.000 km od inštalácie turba som musel vymeniť katalyzátor (nový od Magnaflow stál 80,- €). Ďalej bolo potrebné vymeniť spojku (cca 300,- €) za športovú. Brzdy pokiaľ sa jazdí v rámci noriem a nie ako s čili papričkami v zadku postačujú sériové. Motor pri odladení turba do 8 PSi (0,55 bar) hravo zvláda všetko v sériovej výbave. Dokonca aj olej stále lejem 5W-30 bez toho, aby ho auto papalo. Spotreba benzínu stúpla z priemernej 7,8l /100 km na 8l/100 km, čo však k pomeru nárastu výkonu je naozaj zanedbateľné. Pre istotu som skrátil interval výmeny oleja na 10.000 km a sviečky musím meniť každých 5.000 km, keďže nezvládajú zvýšenú teplotu v motorovom priestore. 

Aj po 17-tich rokoch vyčnieva z radu.
Aj po 17-tich rokoch vyčnieva z radu. (zdroj: Miroslav Bóry)

Niekoho možno napadne otázka, prečo sa takto "babrať" s autom a nekúpiť si jednoducho niečo rýchlejšie už priamo od výroby?! Jednoducho preto, lebo Celica nie je auto pre klasického konzumenta a "živiča" autoservisov a autodílerov. Je to technologické dielo, ktoré je schopné aj po 17 rokoch života svoju posádku povoziť bez problémov po celej Európe, je spoľahlivé, bezpečné a čo sa pri "kupátkach" takmer vôbec nevidí, je ekonomické a priestranné. Nikdy nezabudnem na ten pohľad vodiča dodávky vo vedľajšom pruhu, keď videl, že v aute máme vzadu dieťa, v kufri kočík, veľkú cestovnú tašku, ďalšiu batožinu a na pri sedadle spolujazdca vaničku z kočíka :D Proste rodinné auto ako sa patrí. Bola súčasťou našej svadby, svadobnej cesty po celom Francúzsku, vozila našu prvú dcérku a teraz už vozí obidve :) V zime sa vďaka prednému náhonu a ľahkému zadku prederie aj do strmých kopcov, po neodhrnutých cestách, kde iné autá už dávno odstavili pri krajnici (pozdravujem Slovenský raj). Pri štartovaní nesklame ani v mrazoch pod -20°C. Obuť si vie od 15" až po 18" disky (pri 18" to už vyzerá síce skôr len na disky, keďže na pneumatiku veľa priestoru neostane). No a v zákrutách drží ako prikovaná. Posed je výborný aj vďaka veľmi kvalitným sedadlám zn. RECARO (škoda len, že sedadlo spolujazdca nie je výškovo nastaviteľné). Čo ma na japonca veľmi príjemne prekvapilo, je kvalita karosérie a absencia hlbšej hŕdze podvozku aj po rokoch.

Textilný interiér
Textilný interiér (zdroj: Dávid Pyres Piroško)
Kožený interiér
Kožený interiér (zdroj: Miroslav Bóry)

Nič však nie je úplne dokonalé. Slabším článkom Celici je životný priestor, ktorý pasažierom poskytuje. Pokiaľ máte do 180 cm, tak to nie je problém, ale ostatní budú mať občas chuť sedadlo posunúť pod úroveň podlahy, resp. treba sa často strihať, aby Vás neiritoval pocit neustáleho hladenia vlasov čalúnením stropu :) Miesto vzadu je tiež skôr pre osoby s výškou do 170 cm. Stalo sa mi, že keď vzadu sedel známy s výškou cez 180 cm a váhou približne paritnou, tak pri zatváraní kufra som mu skoro zalomil väz (neviem prečo sa rozťahoval až tak dozadu) tie vypúlené oči plné hrôzy mám doteraz živo pred sebou....a stále sa na tom ešte smejem. Jednoducho je to nízke auto, verné svojim stvoriteľom. Ďalším nedostatkom je interiér, plasty v ňom sú také tvrdé, že by sa nimi diamanty dali krájať, na druhej strane sa aspoň tak ľahko nedoškriabu. Kožené čalúnenie je však veľmi kvalitné a príjemné na omak :)

Celica mne a mojej manželke natoľko učarovala, že sme sa rozhodli si ju nechať navždy a raz, keď už všetci budeme jazdiť na elektromobiloch a po diaľniciach...nie, to už zachádzam do veeeeľmi vzdialenej budúcnosti...ostaňme teda pri tých elektromobiloch :) vyberieme Celicu raz za týždeň na prechádzku, trošku rozptýliť to ticho na ulici a začmudiť ten nechutne čerstvý vzduch všade okolo nás a teším sa, že sa pri tom s Vami stretnem ;)

CENY JAZDENIEK:

- modely 1ZZ s motorm v otáznej kvalite sa hýbu okolo 3000,-€ a vyššie

- modely s motorom po repase, resp. po roku 2002 sú v cenách od 5000,- €

- modely s motorm 2ZZ pri veľkej dávke šťastia nájdete od 5000,- €

CENA ROČNÉHO PZP:

- okolo 100,- €

PLUSY:

+ vysoká spoľahlivosť

+ pomerne veľký batožinový priestor

+ nízka hmotnosť

+ dobrá spotreba

+ úžasná ovládateľnosť

+ nízka cena náhradných dielov a ich množstvo na trhu

+ nadčasový dizajn

MÍNUSY:

- slabší výkon motora 1ZZ

- olejová nenásytnosť pri motoroch 1ZZ do roku výroby 2002

- menší priestor v kabíne

- tvrdé plasty v interiéri

CELKOVÉ HODNOTENIE ****

Jazdné vlastnosti *****

Rýchlosť a akcelerácia ***

Ekonomickosť prevádzky ****

Praktickosť ****

Vnútorný priestor ***

Spoľahlivosť ****

Miroslav Bóry

Miroslav Bóry

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  2x

V roku 2006 som promoval na UPJŠ v Košiciach v odbore Právo a v roku 2008 som získal titul JUDr. Stav našej justície a právneho systému ako celku je však pre silnejšie žalúdky ako je ten môj, a tak sa právu (predovšetkým pozemková, reštitučná agenda a z časti obchodné právo) venujem už len v súvislosti s mojimi podnikateľskými aktivitami. Je mi blízke všetko čo prispieva k ochrane nášho životného prostredia, preto odsudzujem lobbing firiem obchodujúcich s fosílnymi palivami a páči sa mi cesta, ktorou sa rozhodol vybrať Elon Musk. Podporujem inovatívne technológie, som liberál a zastávam teóriu nezasahovania štátu a cirkvi do spoločnosti v čo najvyššej prípustnej miere. Nerád sa len pasívne prizerám dianiu v spoločnosti a verím, že spravodlivosť si aj na Slovensko nájde cestu. S mojou priazňou k ochrane životného prostredia je v priamom kontraste moja láska k automobilom :) Nadovšetko milujem svoju rodinu a preto sa snažím svojou troškou prispieť k tomu, aby moje deti žili ešte v krajšom svete ako je ten náš. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

224 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
INESS

INESS

108 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu