Napriek tomu som sa rozhodol pristaviť sa a zakotviť v prístave „Rarity Železničnej spoločnosti Slovensko – časť druhá“. Dokonca zastaviť, z vlaku vystúpiť, resp. do neho nenastupovať. Nie je to tomu zase až tak dávno, čo náš pán premiér pod kepienkom budovania sociálneho štátu vyhlásil a v spolupráci s príslušnými orgánmi zaviedol bezplatnú dopravu vo vlakoch tejto spoločnosti pre starobných dôchodcov a študentov. Dopravu ZADARMO ! Keďže všetci dobre vieme (teda aspoň tí vzdelaní a rozhľadení), že nič nie je zadarmo a teda ani tá spomínaná vlaková doprava v podaní Železničnej spoločnosti Slovensko a.s., sme očakávali, do akej miery sa budú tieto vyhlásenia kryť so skutočnosťou, ako to celé dopadne. A dopadlo to tak, že hrdé vyhlásenie Doprava ZADARMO je síce stále na svete, ale nekorešponduje so skutočnosťou. A tá skutočnosť je taká, že skutočne dôchodca/študent má právo cestovať vlakom na našom území bezplatne, ale reálne sa čoraz častejšie stáva, že cestovať samozrejme môže, ale nie „zadarmo“, ale za plnú úhradu cestovného. Keďže podľa vysvetlenia zamestnancov železničnej spoločnosti (stále len a len pokladníčky, nakoľko tí ktorí by sa mali k tomu kompetentne a zmysluplne vyjadriť stále zarputilo mlčia a neodpovedajú mi ani na urgované e-mailové správy, však načo, pýta sa to len obyčajný občan...) zavedením možnosti bezplatného cestovania pre dané skupiny obyvateľstva, údajne zanikla predtým platná dôchodcovská/študentská zľava. A keďže je už nad slnko jasné, že kvóty určené pre jednotlivé rýchliky našej štátnej železničnej spoločnosti pre takéto bezplatné cestovanie neustále klesajú, dôchodcovia/študenti si o to častejšie musia platiť cestovný lístok v plnej výške.
Preto som sa v dobrej viere a na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám (č. 211/2000 Z. z.) obrátil na predmetnú Železničnú spoločnosť Slovensko a.s. a dovolil si príslušných jej kompetentných pracovníkov požiadať o informácie týkajúceho sa bezplatného cestovania vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko a.s. Jednalo sa o rýchliky na trase Bratislava – Košice a Košice – Bratislava.
Poprosil som a nasledovné informácie :
Aké sú počty voľných cestovných lístkov (pre dôchodcov a študentov) na jednotlivé vlaky (rýchliky) na vyššie spomenutých trasách . Poprosil by som to v absolútnom vyjadrení (počty) ako aj v percentuálnom vyjadrení k pomeru všetkých možných vydaných cestovných lístkov a to v rozpísaní na jednotlivé vlaky.
Ako sa zmenili tieto limity vydávania „voľných“ cestovných lístkov od pôvodného zavedenia k súčasnému dňu.
Ak nie je možné dostať „voľný“ cestovný lístok na celú dĺžku trasy, ktorú požaduje cestujúci, je možné tieto lístky kombinovať tak, že sa vyskladajú „voľné“ cestovné lístky (pre časť trasy, ktorá nie je „vypredaná“) s lístkami za peňažnú úhradu ( pre časť trasy, ktorá už nie je „voľná“) ?
Ak nie je možné dostať „voľný“ cestovný lístok (limit bol vyčerpaný), je možné zakúpiť si cestovný lístok so zľavou pre dôchodcov/študentov ? A ak nie, tak prečo potom zaniká akákoľvek dôchodcovská/študentská zľava na cestovanie, na ktorú má dôchodca/študent nárok ?
Bohužiaľ sa mi do dnešného dňa nik neozval, nik neodpovedal, nik nič nevysvetlil, neozrejmil, nezaujal stanovisko, neunúval sa. (Prečo ma to nijako neprekvapuje ?).
Nejde mi tu o obhajobu „cestovania zadarmo“. Ale keď už niekto niečo vyhlási, malo by to aj platiť. A to (nielen) v tomto rozhodne neplatí. A keď to už niekto vyhlási a deklaruje, mal by to mať prerátané, že na to (sociálny štát) má. A keď na to nemá, nehrať rolu mŕtveho chrobáka a tváriť sa, že to všetko funguje. Osobne si myslím, že stále stratová železničná osobná doprava sa zavedením tohto bezplatného cestovania stále viac a viac zadlžuje, sekera narastá, preto tie obmedzenia. Férovejšie a korektnejšie by bolo vyjsť s pravdou von a situáciu napraviť. Korigovať. Takýmto nespravodlivým a žiadnym legislatívnym počinom pokrytým diferencovaným prístupom je vo väčšine prípadov tejto skupine obyvateľstva upieraná táto deklarovaná (a je otázne či správna a spravodlivá) úľava, resp. je im upretá akákoľvek úľava. A ak takáto úľava je jej z hľadiska vyčerpania týchto administratívnych kvót upretá, nemôže jej byť upretá automaticky zľava na danom cestovnom, ktorá dôchodcom vzniká dovŕšením ich dôchodkového veku, resp. študentom, ak cestujú za vzdelaním vlakom. Myslím si, že by to mali právnici/legislatívci (ale tí nestraní) doriešiť. Alebo netreba nič riešiť a treba sa vrátiť k pôvodným dôchodcovským/študentským zľavám a nehrať stále tú populistickú pesničku. To by bolo, myslím, korektné.
A ešte jedna poznámka ma v tejto veci napadá. Rýchliky Železničnej spoločnosti Slovensko a.s. „nemajú“ povinne miestenkové vlaky. Takže čisto teoreticky môžu do každého vozňa predať (a aj predávajú) neobmedzený počet cestovných lístkov (trebárs aj 6 000...). Vieme, že koľkokrát sa cestuje aj „na jednej nohe“. Prečo potom naša milá železničná spoločnosť nevydá dôchodcovi/študentovi bezplatný cestovný lístok s tým, že nemá nárok na sedenie (nepredá mu miestenku), ak je ochotný zvládnuť túto cestu aj napr. na tej jednej nohe. Bezplatný lístok mu nevydá, ale lístok za plnú úhradu už áno. Hlava XXII ako vyšitá...
A stále je ticho. Len ten song, ten evergreen „Doprava ZADARMO“ sa neustále šíri éterom...