Slovenské Černobyle I. Sedačka na Martinské hole.

Najskôr pár viet k nadpisu. Černobyľ je pre mňa symbol katastrofy. Niečoho, čo nenávratne zaniká. Pričom nemám na mysli priamy akt explózie. Ale to, čo prišlo plíživo v ďaľších rokoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Obrázky Pripjate s kolotočom či opustenými ulicami a rozpadajúcimi sa panelákmi.

Fascinuje ma urbex, tie naše "slovenské Černobyle". Ktoré ani nepotrebovali žiadnu explóziu. Len sa znenazdajky stali opustené a pomaličky chátrajú...

Sedačková lanovka Podstráne - Martinské hole. Dnes, keď vyjdete na vrch doliny na Podstráňach, naskytne sa vám pohľad na zničenú budovu dolnej stanice:

dolná stanica
dolná stanica (zdroj: -mg-)
Obrázok blogu
(zdroj: -mg-)

(fotografie sú z decembra 2019).

Pred prehliadkou si o nej niečo povedzme (zdroj lanovky.sk).

Jednalo sa o jednomiestnu sedačkovú lanovku z n.p. Transporta Chrudim, výstavba prebehla v rokoch 1967 - 1974. Uvedenie do prevádzky bolo 16.februára 1974. Čiastočné rekonštrukcie boli v roku 1992 (úpravy kladkových batérií výrobcom) a v roku 1996 (výmena lana). Posledný krát lanovka premávala 30.apríla 2005.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na tejto rozlúčke sme boli s celou rodinkou, bolo nám tak trocha clivo. Ale mysleli sme, že čoskoro tu bude nová, modernejšia nástupkyňa. Netušili sme, ako bude vyzerať interiér stanice o 15 rokov...

hygiena je už nefunkčná
hygiena je už nefunkčná (zdroj: -mg-)
schody
schody (zdroj: -mg-)
rozbité okná
rozbité okná (zdroj: -mg-)

Zopár technických údajov. 

Lanovka prepravila za hodinu 250 osôb. Nástupište dolnej stanice (Podstráne) je vo výške 622 m n.m., horná stanica (Martinské hole) je vo výške 1245 m n.m. Čisté prevýšenie je 623 m, šikmá dĺžka lanovky bola 2040 m. Pred ďalšími číslami si popozerajme exteriér. Vládne tu neporiadok aj umelecké výtvory. Tiež môžeme porovnať ceny lyžovačky vtedy a dnes (pamätáte si ešte konverzný kurz? :-)

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu
(zdroj: -mg-)
grafiti
grafiti (zdroj: -mg-)
grafiti
grafiti (zdroj: -mg-)
za koľko sme lyžovali
za koľko sme lyžovali (zdroj: -mg-)

No dokončime číselká. 

Počet podpier bol 36 (z toho 6 tlačných), hrúbka lana 28 mm, hlavný pohon 71 kW. 

Dopravná rýchlosť bola 2 m/s, časový interval vozňov 14 sekúnd, celkový čas jazdy 18 minút. Počet vozňov bol 148, vzdialenosť medzi nimi bola 28 metrov. A teraz pozor, samotná sedačka mala 25 kg, nosnosť bola ale iba 80 kg. Čiže dnes by som už musel ísť na dvakrát :-). 

(honosný názov "vozeň" predstavuje jednu sedačku).

Stačí si už len kúpiť v okienku lístok, nasadnúť do "vozňa" a lesným výrubom (vtedy vyzeral upravenejšie) sa vyviezť na hornú stanicu. Ak pravda nefúkal silnejší vietor ako 10 m/s. Kritická sila bola 13 m/s, neprípustná nad 16 m/s.

SkryťVypnúť reklamu
tu sa kupovali lístky
tu sa kupovali lístky (zdroj: -mg-)
lanovka už bez lana
lanovka už bez lana (zdroj: -mg-)
konečná, vystupovať!
konečná, vystupovať! (zdroj: -mg-)

Ja som touto sedačkou šiel prvýkrát v zime 1982, zrejme aj prvýkrát sedačkovou lanovkou vôbec (ale palec nad sviečku za to nedám). Ako chlapec z malého mesta som v detstve lyžoval len kopce, ktoré som si sám vyšliapal, lyže boli celodrevené vrátane sklznice, viazanie čelusťové a lyžiarky šnurovacie.

Ako dnes mám pred očami, ako som s narvaným ruksakom na bruchu nasadol do "vozňa", nevediac čo s lyžami a ako som sa hore elegantne zdrbal aký dlhý tak široký. Bol to lyžiarsky z výšky, katedra nám z malých miest zapožičala oranžové klipsové lyžiarky značky Botas (veľkomešťania mali vlastné Alpiny), normálne lyže s bezpečnostnou špičkou a upevňovacími lankami (brzdy ešte neboli, takže ak vám lyža vypla tak ste mali otrieskanú hlavu, keďže ani prilby ešte nefrčali). A pred nami bol nádherný slnečný týždeň super lyžovačky. Ale to je na samostatný blog :-).

SkryťVypnúť reklamu

Vráťme sa k sedačke. Vlastne kúsok pod ňu.

Po jej zavretí klesla návštevnosť Podstrání, čo spravilo Černobyľ aj z obľúbeného Horského hotela. Zvonka to na prvý pohľad až tak katastrofálne nevyzerá:

Horský hotel od  cesty
Horský hotel od cesty (zdroj: -mg-)
vchod už je mierne zdevastovaný
vchod už je mierne zdevastovaný (zdroj: -mg-)

Keď sa prejdete dookola, zistíte, že objekt je uzavretý. Z bočnej strany sa ale dá navštíviť cez nedokonale zadebnené okná.

Obrázok blogu
(zdroj: -mg-)
Obrázok blogu
(zdroj: -mg-)

Toalety vyzerajú ešte ako tak v núdzi použitelné. Ostatné relikvie (televízor, polámané stoličky, rozbitý telefón, pokladňa či kuchynská linka) sú už len vyčítavou spomienkou na staré dobré časy... 

toalety
toalety (zdroj: -mg-)
televízor už nevysiela
televízor už nevysiela (zdroj: -mg-)
pokladňa a telefón
pokladňa a telefón (zdroj: -mg-)
tu sa už nevarí
tu sa už nevarí (zdroj: -mg-)

Pred siedmimi rokmi sa v regionálnej tlači objavili správy o možnom oživení zašlej slávy.

Ale odvtedy je ticho...

Prednedávnom uplynulo 15 rokov od ukončenia prevádzky lanovky. Budeme ešte čakať ďalších 15 rokov?

 

  
Miroslav Galovič

Miroslav Galovič

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  244
  •  | 
  • Páči sa:  1 903x

Od mala som spojený so školou. Po absolvovaní základnej, strednej a vysokej školy som "prestúpil" za katedru a všetky stupne si zopakoval, tentoraz v opačnom poradí. A občas ma kopne aj spisovateľská múza :-)... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

319 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

232 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu