MLMká, lietadlá, mítingy, nábory, biznisy, polopravdy

Mnoho „šikovných“ špekulantov, obchodníkov,  firiem a inštitúcií sa snaží využíť zlú finančnú situáciu ľudí, nedostatok pracovných miest v poniektorých regiónoch, chudobu, zúfalstvo a naivitu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Odniekiaľ sa vynoria a snažia sa dať ľuďom nádej a riešenie ich zlej situácie, no je to len špekulantstvo, hra so slovíčkami a polopravdy. Zhadzujú zaužívanosti a istoty a ponúkajú modernú víziu rýchleho zbohatnutia a úspechu v obchodnej činnosti. Oslovujú a zbierajú ľudí na rôzne druhy stretnutí, prednášok, mítingov, aby im vysvetlili, ako to všetko vlastne funguje. Že oni majú ten recept a riešenie. Že majú aboslútnu pravdu a všetky možné, aj nemožné informácie a poznatky. Usmievajú sa, snažia pôsobiť spokojne a navlečení do oblekov vzbudzujú u ľudí serióznosť, eleganciu, odbornosť a vážnosť. Pritom sa zakaždým jedná len o tzv. pyramídovú schému – podvodný systém, ktorý sa nedá dlhodobo udržať, no vždy sa nájde dosť ľudí, ktorí naletia. Tí, ktorí začnú včas, tak aj niečo zarobia, bohužiaľ väčšina nezíska nič. V druhom, lepšom prípade ide o MLM - viacstupňový obchodný systém, ktorý dokáže fungovať dlhodobo a aj človek pod vami vás dokáže v hierarchii predbehnúť. Obe skupiny sa pritom oháňajú knihami od Kiyosakiho /pričom aj on v jednej zo svojich kníh spochybňuje tento obchodný systém MLM/ a nenápadne ľudí zosmiešňujú. Zhadzujú ich profesie, štúdium, rodinný život.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tvária sa ako víťazi, neohrození obchodníci, ktorí výhradne ponúkajú exkluzívne produkty, poväčšine v oblasti financií, ale aj zlato, parfémy, komodity, šperky, služby ..., no mnohokrát je vidieť, že títo ľudia nemajú elementárne vedomosti z oblasti ekonomiky a manažmentu. Poznajú len svoje najlepšie riešenia, ktoré im vtĺkol do hlavy ich školiteľ, alebo nadriadený. Ale pozrite si film Riziko. Presne takto to chodi aj v skutočnosti.

Bol som prítomný na mnohých školeniach, prednáškach, mítingoch, ktorých účelom bolo náborovať nových členov do štruktúr. Niekedy zo zvedavosti, inokedy zo záujmu. Vždy sa to všetko točí okolo slova úspech. Nejak im ale nikomu nedochádza, že úspech nie je podmienený bohatstvu a nadobúdaniu. Úspech je aj dokončiť umelecké dielo, úspech je vyliečiť sa z ťažkej choroby, úspech je splodiť potomka, úspech je dobehnúť na záchod a po ceste to nepustiť do gatí. Oni vám ale prezentujú lesk, peniaze, hotely, dovolenky, autá, domy, diamanty, kariéru, školenia, akadémiu, výhody, súťaže ... . Je ľahké sa chytiť. Základ je, aby ste pochopili, že svoj čas využijete efektívne a správne jedine prácou s ich produktmi. Že vás práca na hlavný pracovný pomer brzdí v tom, aby ste dosahovali svoje ciele a automaticky berú, že cieľom všetkých ľudí je nekonečné bohatstvo. Po zaplatení rôznych registračných poplatkov, schovávajúcich sa za ceny za kadejaké školiace materiály sa vám začnú naplno venovať. Bohužiaľ nie kvôli dosahovaniu vašich cieľov, ale aby ste pomáhali dosahovať tie ich. Vtĺkajú vám do hláv rôzne predajné techniky, schopnosť argumentovať, absolvujete školenia rétoriky, kde vám nakážu, ako sa správne obliekať, ako rozprávať, intonovať, artikulovať, gestikulovať, ako sa správať. Jednoducho psychologický nátlak. Povedia vám, že nebudete agenti, ani obchodníci, ani makléri, ani brokeri a odprezentujú vám vlastné pomenovanie činnosti, ktorú budete vykonávať, dokonca ošetrenú ochrannou známkou.

SkryťVypnúť reklamu

Navlečú vás do oblekov, dajú vám pocit dôležitosti, veľkoleposti a potencionálneho zbohatnutia. Povedia vám, že od tejto chvíle ste podnikatelia a podľa toho sa musíte aj správať. Niekde vám dokonca povedia, že musíte kvôli biznisu zabudnúť na to, že má vaše dieťa narodeniny, alebo vaša matka pohreb. Proste musíte naháňať peniaze na úkor vzťahov, kamarátstiev, rodiny. Nad každým začnete vidieť krútiaci sa zlatý znak eura a každú debatu budete smerovať k naverbovaniu do biznisu, alebo k uzatvoreniu obchodu. 

Vsugerujú vám myšlienku, že podnikáte, ale definícia podnikania je vykonávanie obchodnej činnosti pod vlastným menom, za účelom dosahovania zisku. Lenže v tomto biznise nepredávate a neprezentujete svoj nápad, ani svoj produkt. Nie je to vaša myšlienka, ani vaše logo, ani váš systém. Nemáte kontrolu nad firmou, ani nad kolegami.

SkryťVypnúť reklamu

Poväčšine ide o predaj exkluzívnych produktov finančných inštitúcií, zabalených do rôznych názvov a definícii, aby pôsobili dôležito a vzbudzovali dojem, že nie sú pre každého. Že každý, koho oslovíte, je ten vyvolený a nadobudne pocit dôležitosti a podstatnosti. Začnete ho nútiť do rušenia zmlúv, ktoré má, zhodíte a spochybníte inštitúcie, ktoré mu tie produkty vyhotovili a ponúknete mu najlepšiu variantu na trhu. Absolútny top, ktorý nikto iný neponúka a je vlastne šťastie, že vás tento človek stretol.

Po prečítaní mandátnej zmluvy, alebo zmluvy o obchodnom zastúpení zistíte, že v prípade, že o ich produktoch, praktikách a informáciách budete jednať s konkurenciou, alebo sa rozhodnete k nej prejst, zaplatíte astronomickú pokutu. Suma, z ktorej sa vám zatočí hlava. A nie je to kvôli tomu, aby ochránili svoje know how, ale preto, aby ste nemali možnosť porovnať si podobné produkty u ostatných inšitúcii. Možno by ste prišli na zaujímavé skutočnosti. Že možno nie sú až tak top na trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Je na školiteľoch – motivátoroch, aby vám už od prvého mítingu úspešne gumovali mozog na štýl sekty, aby ste nikdy a nikde nepripustili, že by sa firma mýlila a v biznise bola akákoľvek chyba. Nepripustíte žiadne argumenty iných ľudí, ich spochybnenia a radšej z takýchto diskusií odídete, dokonca ste schopní ukončiť kamarátstva a vzťahy, pretože čo tí hlúpi ľudia o tom tak môžu asi vedieť.

Úlohou takýchto motivátorov je taktiež udržať vás v biznise aj keď sa vám nebude dariť a nebudete zarábať. Proste robiť čo najdlhšie, a to aj zadarmo. Úspech predsa musí raz prísť, len musíš vydržať. Chyba je len a len v tebe a je na tebe, kedy ju odstrániš.

O špinavosti týchto biznisov som sa presvedčil na vlastnej koži, aj ako pracovník, aj ako klient. Mnoho vecí som si preveril, overil a venoval sa im aj vo svojom voľnom čase a je to fakt hnus.

Moja posledná skúsenosť súvisela s prácou pre nemenovanú pôžičkáreň. Nebankový subjekt, ktorý ochotne požičia ľuďom v núdzi, samozrejme za úrok. A z tých úrokov a podmienok sa mi riadne zatočila hlava. Všetky pôžičky sa dajú urobiť dvoma spôsobmi. Jeden je výhodný pre klienta, tým pádom nevýhodný pre obchodníka a jeho províziu, druhý spôsob je výrazne nevýhodný pre klienta, ale tým pádom výhodný pre obchodníka. Samozrejme, že som dostal radu poskytovať pôžičky čo najmenej výhodné klientovi. Pre istotu som ani nezačal a odišiel som. Ten 50 eurový vstupný poplatok „za materiály“ mi nestál za to, aby sa zo mňa stala zrúda.

A moje prvé stretnutie s „úspešným“ motivátorom, vraj kedysi najlepšim v Európe?

Prišiel chlap na luxusnom aute, s výrazom šialenca v tvári, oháknutý do drahého obleku a suverénne rozprával, ako strašne napredujú a že ich úspech a pokrok sa nedá zastaviť. Že je to šialené tempo, ako veľa zarábajú, darí sa im a chodia na luxusné dovolenky. Že si už nevie predstaviť, aby robil niečo iné. Potom vošiel do kaviarne a nechal si zaliať vlastný čaj, pretože mal z toho stresu vážne žalúdočné problémy. A mnohí ďaší majú podobné problémy, či už zdravotné, alebo rodinné, alebo sú tajne zadĺžení. Tak aký úspech to je? Aká je cena za tento „úspech“? Zdieľať rôzne citáty známych osobností, zamerané na slovo „úspech“ , naháňajú ľudí a presviedčajú ľudí, že ich produkty sú tie top. Koho ale o tom vlastne presviedčajú?

Vedú obchodné pohovory a prednášky s predpokladom, že toto je už definitívny svet, kde sa všetko meria peniazmi a porovnáva majetkom, ale ľudia nue sú ešte natoľko hlúpi a ignorantskí. Povedia vám, že musíte ľuďom klamať o výške svojich prijmov, pretože ináč pre vás pracovať nebudú. Hrajú svoje divadelné role, ktorých súčasťou je úsmev klauna. Na jednej strane lesk, majetok, peniaze, zlaté karty a na druhej strane nedostatok času pre svoje rodiny, choroby, nevera, nedostatok priateľstiev a pochopenia.

Aký je toto úspech? Kde je ukrytá kvalita života? Kde má svoje miesto láska, rodina, čas, priateľstvo, porozumenie? Kde končí honba za peniazmi, bohatstvom, majetkom, postavením? Akú cenu má pravda, úprimnosť, zdravie? Kde je hranica medzi populizmom, naháňaním sa za peniazmi a skutočným záujmom o ľudí a ich potreby? Kde je to načúvanie ostatným?

Miroslav Hnát

Miroslav Hnát

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Žijem Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,079 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu