Zákon, tak ako ho predložilo ministerstvo na verejnú diskusiu obsahuje pojem Nepovolené stavby a hneď v niekoľkých paragrafoch dáva možnosť zneužitia na zlegalizovanie stavieb, ktoré sa postavili bez povolenia.
Konkrétne:
V § 65 v ods. 6
(6) Za nepovolené stavby sa nepovažujú stavby zhotovené a stavebné úpravy uskutočnené pred 1. októbrom 1976.
Takýmto spôsobom sa teda zlegalizujú všetky stavby, ktoré do účinnosti tohto zákona zlegalizované neboli.
V § 73 ods. 3:
(3) Kolaudácii nepodliehajú
.
.
.
d) neskolaudované stavby a stavebné úpravy, ktoré sa bez závad užívajú na rovnaký účel najmenej 20 rokov pred 1. júlom 2014.
Čo inak znamená, že všetko postavené od roku 1994 je vlastne týmto skolaudované zákonom a v podstate aj v prípade odlišnosti realizácie od stavebného povolenia sa vlastne NIČ nestalo.
Toto môžu byť nielen obytné, ale aj priemyselné objekty, o ktorých škodlivosti nikto nič netuší. Okrem toho, zákon ďalej nerieši, ako sa takéto stavby dostanú vlastne zapíšu do listu vlastníctva bez kolaudácie.
V § 165
(1) Stavebník nepovolenej stavby môže do 30. júna 2015 podať žiadosť o dodatočné povolenie nepovolenej stavby.
Toto vyvolá okamžitý boom čiernych stavieb. V celom procese tak budú vylúčené všetky dotknuté inštitúcie a občania. Teda, bez stavebného konania sa rozbehne nekontrolovaná výstavba ktorej legalizáciu začnú stavebníci až tesne pred dátumom uvedeným v zákone.
Stavebné konanie je dôležitý proces posudzovania vplyvov novej stavby na okolie, životné prostredie, život ľudí okolo. Všetky tieto posudzovania budú ignorované a posudzovanie začne, až stavebník požiada, teda v stave, keď bude pravdepodobne vykonaný taký zásah, že nebude jednoduché všetko vrátiť späť do pôvodného stavu.
Je, samozrejme, iná situácia, ak stavebné konanie predchádza výstavbe a keď je to naopak. Toto vyvolá tlak na stavebné úrady a korupčné správanie.
Stavebný zákon zavádza nové pojmy ako vyhradená stavba, stavebno-technický dozor, kontrolný statik a podobne, čo len ďalej skomplikuje projektovú prípravu.
Zákon zasahuje do osobných slobôd jednotlivcov a v niektorých prípadoch nariaďuje povinnosť zápisu predkupného práva v prospech obcí a miest do listov vlastníctva na základe územného plánu. O tomto podrobne píše Anna Zemanová, tímlíderka SaS pre životné prostredie vo svojom blogu.
Lapsusov ako tieto, je v návrhu veľa a namieste je otázka: Komunikuje ministerstvo s odbornou verejnosťou? Sú si vedomí na ministerstve, čo vznikne na stavebnom trhu a stavebných úradoch po prijatí takéhoto zákona?
Zákon pôjde pravdepodobne v najbližších dňoch do medzirezortného pripomienkovania, som naozaj zvedavý, či zmienené nedostatky budú odstránené.