reklama

Kam sa bude ďalej UBERať slovenská osobná doprava?

Na Slovensko prišla podnikať v oblasti osobnej dopravy spoločnosť UBER a neostalo to bez komentárov. Verejnosti aj médií. Ich príchod na trh niekoho potešil, niekoho nie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (30)

Taxikári sú nespokojní, lebo im pribudla konkurencia. Štátni úradníci si nevedia rady, či to je legálne podnikanie, alebo nie je. Dôvodov pre uvedené úvahy je viac:

1. Sú automobily používané na prepravu bezpečné?

2. Sú vodiči, ktorí vykonávajú prepravu, spoľahliví?

3. Nejedná sa náhodou o daňové úniky?

Ak si podrobne rozoberieme všetky 3 otázky, riešenie celej situácie môže byť veľmi jednoduché.

Upravme zákon, ktorý už nezodpovedá dobe a nechajme na ľudí, ktorú z foriem prepravy si vyberú.

UBER prišiel s nápadom a nastavil zrkadlo nášmu skostnatenému systému licencovania osobnej dopravy. A nielen nám, ale vo viacerých krajinách Európy a celého sveta. Problémom nie je UBER a ich akcieschopnosť, ale to, že byrokratickými bariérami sťahujeme slučku podnikateľom v doprave a tak poškodzujeme zákazníkov, podnikateľov a nakoniec aj štát ako taký (ale to nižšie).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K bodu 1: Všetky osobné automobily sú vyrábané na prepravu osôb a majú stanovené pravidelné technické prehliadky zákonom. Aký je dôvod, aby tie, čo sa používajú v rámci komerčnej prepravy mali prísnejší režim? Alebo nám na životoch ľudí, ktorí sa vozia vo vlastných autách, alebo vozia svoje rodiny, nezáleží? Ak vozidlo spĺňa podmienky STK, potom nie je žiaden logický dôvod, aby na komerčnú prepravu také vozidlo spĺňalo ešte ďalšie nezmyselné požiadavky.

K bodu 2: Predpokladám, že autoškoly a následne vykonávané testy sú garanciou schopnosti vodiča riadiť vozidlo. V ktorom často vozí svojich najdrahších, svoje rodiny. Aký logický dôvod má vyžadovať od vodiča v komerčnej sfére ďalšie požiadavky? Alebo má platný VP, alebo nemá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K bodu 3: Ten súvisí aj s ďalšou podmienkou vydania koncesie a to namontovaným taxametrom. Ak viem, koľko mám zaplatiť, nikto taxameter nepotrebuje. A čo sa týka účtov za prepravu, úprimne, koľkí z vás si niekedy vypýtali bloček za platbu v taxíku? Spôsob, akým sa vyberá platba za prepravu u zmieneného prepravcu je garanciou oveľa väčšej transparentnosti a výberu daní, ako je tomu teraz.

Preto, ak chce štát niečo v tejto situácii robiť, je načase prestať bojovať s tými, ktorí prinášajú nápady a okamžite prispôsobiť legislatívu tak, aby každý, kto má chuť v doprave podnikať, mal možnosť. A neklásť mu polená pod nohy. Lebo práve konkurencia na trhu má šancu zvyšovať kvalitu služby, znižovať ceny a dávať spotrebiteľovi možnosť výberu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sociálne siete sú už dnes plné ponúk na zdieľanie prepravy. Stačí, aby sa len takáto činnosť zlegalizovala zákonom.

Nakoniec, masovo rozšírené zdieľanie vozidiel pri preprave môže mať veľmi pozitívny vplyv na zníženie nezamestnanosti (je veľa ľudí, ktorí si tak môžu privyrábať) a môže mať nakoniec aj efekt na znížení počtu motorových vozidiel na cestách...

Na záver. Taxislužby sú len jednou z foriem prepravy osôb, ktoré sú legislatívne podchytené v Zákone o cestnej doprave. Stále živý prípad spoločnosti RegioJet, keď VÚC rozhodlo neudeliť licenciu na zriadenie linky Banská Bystrica-Bratislava, je ďalším dôkazom nefungujúceho trhu v oblasti dopravy. Návrh strany SaS o zmenu zákona poslanci Smeru nepodporili. Meškanie Ministerstva dopravy v liberalizácii železničnej prepravy a zásadné vpustenie súkromných prepravcov do tohto sektora (zatiaľ len linka Komárno-Bratislava) je ďalším príkladom liknavosti a neschopnosti reagovať na vývoj trhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V strane Sloboda a Solidarita v súčasnosti finišujeme s volebným programom. V časti Doprava to bude zásadné riešenie liberalizovania podmienok na trhu osobnej dopravy. Autobusovej, železničnej a prevádzky taxislužieb. Slobodné podnikanie totiž znamená príležitosti pre šikovných a zlepšenie dostupnosti a zníženie cien pre cestujúcich. Je to ďalší krok, aby sa na Slovensku oplatilo žiť, pracovať a podnikať. A o to by nám malo ísť. 

Miroslav Ivan

Miroslav Ivan

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sme to MY, kto rozhoduje a kým nebudeme MY všetci politikmi so záujmom o verejné veci, nič v našej krajine sa nezmení.Občan tejto krajiny, ktorý chce prispieť k zlepšeniu života svojich detí a ďalších generácií na Slovensku. Poslanec NRSR za stranu SaS a tímlíder pre Dopravu a Stavebníctvo. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu