Na výmene hrdzavých, prípadne pokrivených alebo nejako inak znehodnotených by nebolo nič divné. Okoloidúcim vodičom je však viac ako zrejmé, že tie, čo tam boli, vyzerali funkčne a zachovalo.
Koho majú tieto zvodidlá vlastne chrániť? A komu pomôcť (ekonomicky)? Už laickým pohľadom je jasné, že tie, čo tam teraz NDS montuje sú subtílnejšie a vzdialenosť zvodnice ( to je tá vodorovná časť zvodidla) od vozovky je výrazne vyššia, ako to bolo predtým. Je asi každému jasné, že základným dôvodom výmeny zvodidiel je nedostatočné čerpanie eurofondov a keďže 31.12.2015 nám uplynie posledný deň, kedy nám ešte nejaké peniaze môžu byť z rozpočtového obdobia 2007-2013, je treba vyčerpať, čo sa dá. A teda jediný, komu výmena funkčných zvodidiel nakoniec pomôže je Ministerstvo dopravy, ktoré tak bude deklarovať o niečo lepšie čerpanie, ako by nakoniec bolo. Lebo, to, že vyčerpané nebudú je už viac menej každému jasné.
A koho majú chrániť? Z pohľadu bezpečnosti? Na to by som rád počul odpoveď od ministra dopravy. Motocyklisti to celkom určite nie sú. Sám jazdím na motocykli a precestoval som na ňom po Európe viac, ako 35 tis. km. Mototuristika sa tu stáva novodobým fenoménom a v ostatných rokoch po celej západnej Európe vznikajú hotely a reštaurácie špecializujúce sa na mototuristov. Môžete u nich garážovať a prípadne urobiť si malý servis na svojom motocykli. Vznikajú cestovné kancelárie, ktoré pochopili, že tu drieme obrovský potenciál záujemcov o poznávanie Európy zo sedla motocykla. Požičovne, atď. Krajiny ako Rakúsko a Nemecko si to veľmi dobre uvedomujú a aj preto investujú nemálo prostriedkov do ochrany motocyklistov v prípade kolíznych situácii. Zvodidlá nevynímajúc.
Aj preto pod zvodnice už niekoľko rokov inštalujú ďalšie ochranné prvky, ktoré majú zabrániť pádu motocyklistu pod zvodnicu, prípadne priamo na stĺpik. A zachrániť mu život. Áno, ťažko sa to číta, ale oveľa ťažšie sa čítajú tie každodenné správy o úmrtiach motocyklistov na našich cestách. A nepíšem teraz o kaskadéroch, ktorí si mýlia cesty s pretekárskym okruhom, ale zodpovedných motorkároch, ktorí sa napriek maximálnej pozornosti nemusia vyhnúť kolízii. Napríklad kvôli výtlku, alebo štrku v zákrute...
A nielen západná Európa si to uvedomuje, ale veľké pokroky v tomto robí aj nový minister dopravy Českej republiky, Ing. Dan Ťok. Viac o jeho krokoch k ochrane motocyklistov v tomto linku. Nedávno som sa na jednom motovýlete po Alpách zoznámil s motorkárom z ČR. Sťažoval si na rekonštrukcie obrovského množstva ciest po celej ČR. Bodaj by sme si mohli posťažovať takto raz aj my...

Pýtam sa teda, pán minister Počiatek, kedy prídu na rad motocyklisti???? Kedy budeme mať prvé kilometre zákrut zabezpečených tak , ako napríklad v ČR?
A ešte jednu otázku. Rád by som vedel, kde končia tie demontované časti zvodidiel, ktoré sú nahrádzané? Z viac, ako 170 km ich bude celkom dosť! A predpokladám, že okrem mňa, toto by celkom určite zaujímalo napríklad predsedov niektorých samosprávnych krajov, v ktorých sú cesty 2. a 3. triedy v katastrofálnom stave, vrátane zvodidiel...
Celkom určite by ich vedeli (po posúdení technického stavu, samozrejme) v prípade nízkych nákladoch na ich obnovu, využiť v ich regiónoch na cesty 2. a 3. triedy
Úprimne, neverím, že sa do volieb 2016 odpovede na tieto otázky dočkáme. Pevne ale verím a dúfam, že voliči budú po týchto rokoch nesystémového bačovania z rozpočtom a eurofondami vládou SMERu pozornejšie čítať volebné programy a podľa toho voliť. A že sa dočkáme na poste ministra dopravy človeka, o ktorom budú motoristi hovoriť niečo podobné, ako ten motocyklista, ktorého som spomenul.