Už v predloženom materiáli boli ostatné modely financovania ( štátny rozpočet, eurofondy) odmietnuté, ako nereálne a všetky argumenty v prospech modelu PPP uprednostňované.
Aké sú teda fakty v schválenom materiáli?
Do konca roka 2015 má vláda vybrať koncesionára, ktorý zabezpečí :
výstavbu,
financovanie,
a nasledovných 30 rokov správu a údržbu Projektu.
Považujem za nehorázne plytvanie našimi daňami, ak za 30 rokov zaplatíme namiesto 1,3 mld. EUR celkovo viac ako 3 násobok! A v prípade využitia eurofondov je tento pomer ešte vyšší.
Neobstoja ani tvrdenia ministerstva dopravy, že to je jediná možnosť.
Ak už platíme do Bruselu viac ako 7 mld. EUR a v rozpočtovom období 2014-2020 môžeme čerpať 15,3 mld. EUR, musí byť v najvyššom záujme ministerských úradníkov využiť každé jedno euro z eurofondov. Z uvedenej sumy má ísť na operačný program Doprava 4,1 mld. eur.
Tvrdenia ministerstva, že táto suma je už plne využitá projektmi z celého Slovenska (bez obchvatu BA) a že tento obchvat tam už nebolo možné zaradiť možno považovať za pravdivé, ale zároveň nie za strategické.
Vždy sa totiž počas plánovania, územných a stavebných konaní jednotlivých úsekov vyskytnú objektívne zdržania, ktoré mohol málokto predpokladať a je veľkou nezodpovednosťou, ak v zásobníku projektov nebude dostatočná rezerva na tie projekty a úseky, ktoré sú na výstavbu už pripravené.
Aké sú skúsenosti z čerpania eurofondov doteraz?
V rozpočtovom období 2007-2013 sme mohli v OP Doprava celkovo čerpať 3,8 mld EUR. K 31.12.2014 boli podľa správy Ministerstva financií čerpané na úrovni 61,76%. Je rok 2015 a čerpať ich môžeme maximálne do konca tohto roku. Je vážny predpoklad, že prídeme o niekoľko sto miliónov.
Toto sa nemuselo stať, ak by sme mali pripravené náhradné projekty v zásobníku.
A čo ide urobiť vláda?
Sme na začiatku rozpočtového obdobia, z toho minulého sme vyčerpali 62% a ministerstvo dopravy tvrdí, že iná možnosť ako cez PPP nie je!
Celkom určite je!
Ak by sa tento Projekt zahrnul do zásobníka projektov financovaných cez eurofondy, tak je veľká pravdepodobnosť, že nám žiadne neprepadnú a až potom, keď budú všetky vyčerpané, otvorme model PPP. Samozrejme, je tu ešte ďalšia možnosť, presunúť eurofondy v rámci OP Doprava z niektorej Prioritnej osi ( kde sa nečerpá tempom, akým by sa malo) alebo z iných Operačných programov. Ak dnes vláda tvrdí, že obchvat je dopravnou prioritou Slovenska, potom, nech sa podľa toho aj riadi.
Okrem toho je pre mňa nepochopiteľné, že práve relatívne jednoduchý Projekt ( čo sa týka projektovej prípravy a realizácie) chceme riešiť modelom cez PPP, pričom by to malo byť práve naopak. Detto R1.
Vzhľadom k umiestneniu obchvatu v BA kraji by bolo financovanie štátu vo výške 50%. Koľko by nás potom obchvat stál?
650 mil počas 5 rokov, teda 130 mil ročne, čo je rovnaká suma, ako by sme platili cez PPP ( ale len 5 rokov, nie 30).
Rovnaká suma z eurofondov.
A správa a údržba? Na to máme Národnú diaľničnú spoločnosť. Platíme diaľničné známky a mýtne poplatky. Výber z nich po očistení nákladov je 82 mil. EUR ročne. Dnes dáva NDS na správu a údržbu svojej diaľničnej siete cca 57 mil EUR.
Náklady na tento úsek sú podľa prepočtov súčasných nákladov NDS cca 5 mil EUR ročne, teda o toľko by stúpli náklady NDS na správu a údržbu.
Nevidím dôvod, aby sme okrem týchto platieb platili cez dane správu a údržbu v rámci PPP splátok.
A výsledok?
Za 5 rokov by sme tu mali hotový a zaplatený obchvat Bratislavy.
Celkovo by nás stál 650 mil. EUR, namiesto 4,5mld!!!!
130 mil.EUR ročne a to 30 rokov, nám bude všetkým chýbať. Na školy, nemocnice a sociálne programy pre tých, čo to naozaj potrebujú.
Vyzývam ministra dopravy, aby zastavil celý tento proces a zadlžovanie ďalších generácií.
A aby na projekty budovania infraštruktúry využíval v prvom rade eurofondy.