Približne okolo roku 1997 zo slovenských médií začali miznúť posledné náznaky tvrdšej hudby a netýkalo sa to len metalu, ale úplne všetkých ostatných žánrov. Metalové kapely z prvej vlny stratili dych čo sa najzhubnejšie prejavilo práve na Gladiátore. Potom čo objav MTV prešiel z kvalitného metalu na grunge... a ďalej je to škoda reči. Tento trend nakoniec spečatil aj koniec Rádia Ragtime, ktoré snáď ako jediné malo toľko odvahy púšťať do éteru niečo tvrdšie.
V tejto dobe to už vyzeralo že metal ako hudobný žáner to má snáď aj za sebou. Najznámejší predstavitelia žánru vyzerali že si užívajú zarobené milióny a albumy vydávajú len tak z rozmaru. A to sa podpisovalo na ich kvalite. V takýchto neblahých podmienkach si povedalo viac ľudí že to treba zmeniť. Pôvodne punkový a O! underground sa postupne obohatil o klasické metalové žánre.
(Ak ste z Bratislavy, tak "Garáže" stále fungujú a väčšie akcie sa najčastejšie odohrávajú v "Karpatskom trojuholníku". Ale k tomu pribudla aj jedna diera v slovenskej kultúre v starej továrenskej zóne. Viete kde?)
V Bratislave sa práve formovali thrash-metalový Majster Kat, progresívny Castaway, v Hlohovci death metalový Craniotomy i keď bratislavská skupina Galadriel sa chystala už na svoj štvrtý album, a Lunatic Gods z Martina tiež nenechali gitary pokojne odpočívať. Obdobie 1995-2005 nebolo až tak hluché ako by sa mohlo zdať, ale to ešte nedorazili sociopatické networy ako napríklad Friendface.
No a práve po roku 2005 začína ten prvý prelom, ktorý čiastočne spustili aj niektoré dnes veľmi známe internetové služby. Tým že umožnili lepšie šírenie hudby menej známych kapiel k potenciálnym fanúšikom vyplnili priestor, ktorý tradičné médiá vyplniť nechceli. Druhá vlna kapiel (a nielen u nás) tak zrazu dostala podporu prostredníctvom internetu a vďaka tomu našli nových fanúšikov. Čas nakoniec ukázal že internet dokáže skoro úplne nahradiť médiá, ktoré sa musia klaňať licenčným radám, a že veľké kapely v snahe brániť svoje zisky naozaj neboli schopné držať krok s dobou (toľko ku kauze Napster VS Metallica). Aby som ale nezabudol, k značnému zlepšeniu podmienok pre rozvoj kvalitnej metalovej hudby prispela aj nemenovaná tvrdo-rocková ba až metalová relácia v našom éteri.
Tieto nové možnosti nielenže podporili už existujúce kapely, ktoré mohli začať lepšie propagovať svoju hudbu i koncerty, ale zároveň zlepšili podmienky pre vznik nových kapiel. A práve po roku 2005 začína tretia vlna, ktorú (aspoň z mojej perspektívy) charakterizuje hlavne návrat ku koreňom thrash-metalu. V Bratislave vznikli Catastrofy a Radiation, Anstratus v Banskej Bystrici, Ezkator v Zlatých Moravciach. Mno a všetky tieto kapely bojujú o priazeň v jednej a tej istej thrashovej aréne. Ale nieje všetko tak monotónne ako by sa mohlo zdať. Morna z Novej Dubnice zase loví v temno-melodických vodách blízkych Galadriel, a nesmiem zabudnúť ani na kapelu Interface.
Za posledných sedem rokov začali vznikať kapely ako huby po daždi a na úrodu niektorých z nich ešte trošku počkáme. Rozhodne sa ale nebojím že by som nemal o čom písať.