Je historickým faktom že Jozef Tiso bol katolícky kňaz, popredný člen Hlinkovej Slovenskej Ľudovej Strany a neskoršie prezidentom takzvaného Slovenského Štátu. Menej známym faktom je, že v HSĽS nepatril k radikákom ale umierneným. Nechcel aplikovať formát norimberských zákonov na rasovom základe, ale na základe konfesnom.
V praxi by to znamenalo ak by židia konvertovali na kresťanstvo a už by neboli občanmi druhej kategórie. Vojtech Tuka, Alexander Mach a nemeckí poradcovia ako Dieter Wisliceny však trvali na diskriminácii na základe rasy a radikálne krídlo strany získalo prevahu.
Potom čo Slovenský štát bol nútený odstúpiť južné oblasti Maďarsku, doktor Tiso inicializoval presun židovského obyvateľstva na južné územia. Maďarsko preto zareagovalo uzatvorením hraníc a nevpustilo na svoje územie ani svojich občanov, z obavy že majú sfalšované doklady. Vďaka týmto historickým okolnostiam moji starí rodičia ostali žiť v Bratislave a vďaka tomu som tu a môžem o tom písať.
Pán Anton Čulen, člen ĽSNS sa vyjadril že je neprípustné aby metafora vyjadrila že "náboženstvo prikrýva zločin".
Ja s týmto vyjadrením súhlasím. Je neprípustné spájať náboženstvo a všetkých jeho priaznivcov s trestnou činnosťou len na základe toho že sú veriaci. Ale nemalo by sa to obmedzovať len na kresťanov, ale na všetky presvedčenia.
Prial by som pánovi Čulenovi a iným členom ĽSNS aby takto uvažovali o všetkých náboženstvách a presvedčeniach vrátane ateizmu. Dosť som sa totiž napríklad tu na blogoch SME dočítal že "bez Boha niet morálky, pretože aj tá je od Boha". Je dosť ľudí čo si predstavuje že všetci ateisti uctievajú diabla, do materializmu, sú nadšenci do incestu a násilia a náboženského prenasledovania v štýle 50tych rokov. Islam je len témou posledných mesiacov. V ani prípade ateizmu ani v prípade Islamu si nedávajú ich odporcovia príliš veľa práce svoje tvrdenia niečím podložiť.
Aký je kontext hry Natálka?
V prvom rade historický. Hra má zjavne poukazovať na obdobie okolo roku 1938-39. Ak teraz pánovi Čulenovi a Cagáňovi vadí spájanie obrazov Panny Márie a hákového kríža, prečo im nevadí historický fakt, že na čele fašistického štátu stál kňaz? Alebo im táto širšia súvislosť unikla? Rozhodne nemá reflektovať na súčastnosť.
Aký je kontext vyjadrení Mizíka a Mazureka?
Pán Mizík ani pán Mazurek nepoužívali žiadne metafory, keď sa "ospravedlnili". Nepoužívali žiadny historický kontext, neodkazovali v metaforách na minulosť. Prečítali verše staré 1400 rokov a povedali že TERAZ ich dodržiavanie porušuje naše zvyklosti a vyzýva k trestnej činnosti. Ich vyjadrenia v parlamente chráni imunita a preto dostali len pokutu hoci defacto spáchali trestný čin.
Takže ak sa chceme baviť na detinskej úrovni nekritických obdivovateľov, kto je podľa vás väčší geroj? Tiso, alebo Mohamed?
Nemyslím si že si majú navzájom čo vyčítať, hlavne ak beriem v úvahu len tie najhoršie veci čo som o nich počul, pretože len tie najhoršie a najviac šokujúce veci sú zaručená pravda. *Cough* Každému "pravdovravcovi" na facebooku priženú veľa lajkov.
Otvorene si myslím že Tiso si to po vojne "vyžral" aj za Tuku a hlavne Macha a jeho popredná pozícia znamenala, že mu je prisudzovaná zodpovednosť za viac než mal na rováši. Nepoznám osobne pána Cagáňa a ani jeho dôvody prečo obdivuje Jozefa Tisa, avšak ak by som ho konfrontoval s tým že Tisa obdivuje zároveň veľa ľudí s prepojením na neonacistické hnutie skinheads, bral by som jeho obhajobu že nemôže byť braný na zodpovednosť za každého kto vyjadril sympatie k dr. Tisovi. Len je z mojej perspektívy zvláštne že mu nevadí byť živým prepojením medzi súčasnosťou katolicizmu a temnými dňami jej minulosti tu na Slovensku.
Tak ako môže pán Čulen a Cagáň niesť zodpovednosť len za svoje činy, tak nesie za svoje činy zodpovednosť každý iný človek, či už moslim, ateista alebo kresťan. Súčasťou toho je zmieriť sa s minulosťou a neuhýbať jej pohľadom - o tom celý ich podnet na prokuratúru je.
Je však smutné že ĽSNS pokračuje v kampani strpčovania života kultúrnym inštitúciám a štát s tým robí málo.