Siedmy deňslúži pre odpočinok. Človek má šesť dní pracovať a siedmy deň odpočívať.Táto dobrá rada je stará niekoľko tisíc rokov. Organizmus a ani psychikačloveka nevydržia pracovať vkuse. Vypnúť každý siedmy deň je nevyhnutné prezdravý a normálny život ľudí.
Prvé ohlasyproti otvoreným hypermarketom v nedeľu sa niesli v duchu práva nanedeľný odpočinok. Teda aj zamestnanec tejto predajnej siete má nárok na to,aby v nedeľu mohol odpočívať, nebyť v zamestnaní, ísť do kostola,sláviť nedeľu. Zaujal ma však fakt, že iniciátori týchto myšlienok, tiežväčšinou v nedele nepracujúci, trávia nedele rôzne. Zájdu do kostola, dajúsi obed v reštaurácii, posedia si v cukrárni alebo na pive, večerzájdu do kina alebo si pozrú večerné správy. Krásny nedeľný program. Ale asiprehliadajú to, že aj ten človek, ktorý im otvorí kostol, je v nedeľuv zamestnaní. Podobne aj kuchár v reštaurácii, spolu s čašníkom,sú tiež v nedeľu v práci. Rovnako aj zamestnanci cukrární, krčiem,kín, alebo aj hlásateľka v televízii. Tak ako? Jedným nechceme umožniťpracovať v nedeľu a iným áno? Nehovorím už o nevyhnutnej prácilekárov, polície, požiarnikov, vodičov hromadnej dopravy, atď.
Tak ako je námpohodlné využívať v nedeľu reštauráciu alebo kino, rovnako pohodlné môžebyť pre niekoho nakupovanie. Každý relaxuje inak. A tiež ako je dobréa užitočné pozvať priateľov do reštaurácie, môže byť užitočné rýchloodbehnúť niečo kúpiť, čo nemáme doma, keď nám má prísť práve ohlásená nedeľná návšteva.Možno sa to stalo aj ľuďom, ktorí tak primitívne vystupujú proti hypermarketomotvoreným v nedeľu.
V duchovnomživote nie je podstatné to, čo je vonkajšie, ale to, čo má každý vo svojomvnútri. Môžem všetky nedele okrem návštevy kostola presedieť nečinne v záhradev tráve a hľadieť na oblohu až do západu slnka. Len aby som náhodounepodporil nepriamo niekoho, kto musí kvôli mne v nedeľu pracovať. Alepozor! Z nič nerobenia sa môže človek napríklad zblázniť a budepotrebovať lekársku pohotovosť, ktorá musí byť v strehu nonstop, aj kvôlitakýmto (možno chorým) ľuďom.
Aj sám Ježiša jeho učeníci trhali klasy v deň odpočinku, lebo mali hlad.A keď im to farizeji vyčítali, Ježiš im poukázal presne na to, že suchédodržiavanie nejakého zákona nerobí ľudí ani slobodnými, ani lepšími, anišťastnejšími. Podstatný je naozaj náš vzťah, či už k Bohu, k ľuďom,alebo k siedmemu dňu. Ten vzťah, ktorý máme v srdci, a nienejaká pretvárka navonok.
U nás nieje totalita. Ani komunistická ani katolícka totalita. (Jedna horšia ako druhá)Každý má právo si vybrať, kedy ísť do práce. Aj predavačka v hypermarketenerobí sedem dní v týždni vkuse. Jeden zo siedmych dní určite oddychuje.Inak by to bolo proti zákonníku práce. A keď chce mať voľno právev nedeľu, neverím, že sa nedá dohodnúť so svojím nadriadeným, ktorýrozdeľuje smeny. A keď chce mať voľno úplne všetky nedele, vždy má možnosťnájsť si inú prácu. (Aj keď viem, že to nie je až také ľahké) No nikto ju aninasilu nenúti robiť, ani nerobiť. Nikto ju za to neupáli. (Chvála Bohu!)
Pre kresťanaje siedmym dňom nedeľa, práve preto, že v nedeľu vstal Ježiš zmŕtvych.(To, čo budeme sláviť najbližšiu nedeľu.) Svätiť tento deň znamená to, žev ten deň mám viac premýšľať o Bohu, o transcendentných veciach,o mojom vzťahu k duchovnu. A to je jedno, či o tompremýšľam pri varení obeda, pri sedení na lavičke, či okopávaní záhradky alebokosení trávnika. A ak sa nedá inak a mám ísť v ten deň dozamestnania, tak môžem premýšľať tam. Ja neverím, že Boh sa na toto môžehnevať. A nikto mi nedokáže, že je tomu inak.