Je to taká smiešna analógiak problematike existencie Boha. Podobné tvrdenia som počul a čítal užveľmi veľa krát. Boh môže za všetko zlo, za vojny, hlad, násilie i zavšetko ostatné zlo. Ale zároveň Boh vlastne neexistuje. Keby existoval, nikdyby nedopustil toto zlo. Na celom svete by bolo iba samé dobro. Preto Bohnejestvuje. Kde ho možno vidieť? Dokonalosť vesmíru a prírodných zákonov?Ale kdeže. Náhoda! Keby Boh existoval, dokonalosť by bola naozaj viditeľnávšade, aj medzi ľuďmi. (Toto je už asi známe všetkým.)
Zaujímavé,však? Boh a náboženstvo sú príčinou všetkého zla. Ale zároveň ten istý Bohneexistuje. A keď neexistuje Boh, neexistuje ani náboženstvo. Alenáboženstvá tu sú od počiatku ľudstva! Vznikli iba okolo nejakej falošnej idei?To by asi dlho nevydržali. Prečo za mnohé problémy viníme Boha? (Aj keď vlastneneexistuje.) Prečo nehľadáme príčinu ďalej?
Každýmôže mať úplne inú predstavu Boha, a niekto prijíma tvrdeniao neexistencii Boha. V poriadku. Nikomu neberiem tú jeho predstavu.(A už vôbec nerozlišujem ľudí na veriacich a neveriacich. Ľudia sú dobría menej dobrí, či už sú veriaci alebo neveriaci.) Pre mňa je Boh ten,ktorý dal zmysel môjmu životu, tým že umožnil mojej duši žiť a spoznať Ho.A najmä dal mi rozum a slobodnú vôľu. To, že človek má rozuma slobodnú vôľu si uvedomuje hádam väčšina ľudí, bez ohľadu na našerozdielne pohľady na Boha, či iné nadprirodzené skutočnosti. Prečo tedanehľadáme príčinu zla tam? Nemôže za zlo práve naša slobodná vôľa? Keby Bohzasahoval do každého môjho zlého skutku, aby mu zabránil (aby bolo na svete ibasamé dobro), polovicu svojich skutkov by som ani nevykonal. A už by somnebol slobodný človek, ale bábka na šnúrkach, poťahovaných zhora. Takého Bohanechcem.
Nikdyťa nenapadlo, že za hlad v Afrike, za vojnu v Iraku, alebo za iné zlomôžeš aj ty? Predstav si situáciu, kedy ja dnes vynadám mladému bezdomovcovi zato, že smrdí a fetuje. Zajtra urobíš presne to isté ty. Pozajtra mu nášznámy za to strelí facku. A bezdomovec bude mať toho tak dosť, že večervyjde na ulicu a pichne nožnom prvého okoloidúceho. Ten ďalší deň zvolásvojich známych a dobijú partiu nejakých chudákov. Tí ďalší deň zvolajúsvojich rómskych kamarátov a dobijú úplne inú skupinku (bielych) mladíkov,len preto, že aj ich napadli nejakí „biely gadžovia“. A jedenz mladíkov zomrie. A my budeme nadávať na rómskych občanov, nanevzdelaných ľudí, na štát a samozrejme na Boha. Všetci sú na vine. Alekeby Boh v tomto vymyslenom príbehu zasiahol do každého zlého skutku, asiby neexistoval žiadny pohyb, žiadna činnosť. Iba tá, ktorú riadi Režisér. Ale takéhorežiséra ja nechcem. Radšej si chcem uvedomiť, že prvotnou príčinou veľkého zlasom mohol byť aj ja, aj ty, hocijakým malým zlým skutkom. A pritom sa vždynájde aj iná alternatíva. Aj ja som namiesto nadávky bezdomovcovi mohol radšejprispieť tým, ktorí sa starajú o bezdomovcov. A tak je tos každým zlom. Môžeme za neho ja a ty a všetci ostatníobyvatelia tejto planéty, ľudského rodu, s rozumom a slobodnou vôľou.
Pretoje rovnako smiešne uvažovať nad tým či peniaze existujú, keď vieme že áno,a aj nad tým, či Boh existuje, lebo sa to počas pozemského životanedozvieme. Môžeme iba veriť. Ale o tom, že za zlo sme zodpovední právemy, o tom nemusíme pochybovať. A o tom, či dnes trochuprispejeme k celkovému zlu, rozhodujeme iba my sami. No radšej by som bol,keby sme prispievali k celkovému dobru. Lebo iba v dobrom svete sadobre žije!