Byrokracia KSK nepozná hranice, nová šikana samospráv

Novelizácia stavebného zákona, a jej zneužitie KSK v praxi

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V rámci stavebného konania na území obce, už potrebujú obce aj súhlasné stanovisko KSK, teda idem si opraviť okná na svojom pozemku no nemôžem bez KSK. Ide o omyl nie ide o ďalšiu buzeráciu a byrokraciu zo strany Košického skorumpovaného kraja s cieľom si upevniť moc, a zahladiť stopy, pretože 400 mil.  EUR pre všetky samosprávy je výsmech, súčasne majú povinnosť pomáhať pri tvorbe strategických plánoch na rozvoj samospráv teda regiónu.  Maskujú svoje nedostatky.

Preto ako fizická osoba, som urobil prvý krok a začal som sa informovať na „ECAS – Division Your Europe Advice (YEA)“ - je online poradenská služba EÚ pre verejnosť, ktorú poskytujú právni experti z ECAS na základe zmluvy s Európskou komisiou. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Predmete som opísal že ide o : Košický samosprávny kraj na základe všeobecného záväzného nariadenia ktoré je v rozpore so vnútroštátnymi predpismi a tak isto je v rozpore so legislatívou EÚ.  Teda Košický Samosprávny kraj v rámci svojej kompetencie má pripravovať a najmä pomáhať s vypracovaním:

 

1.     Územného plánu obciam do 2000 obyvateľov

2.     Aktívne zbierať údaje  o potrebách miest a obcí, ktoré následne zapracuje do týchto 4 oblastí :

2.1 Koncepcia územného rozvoja Slovenska (KURS)

2.2 Územný plán regiónu (ÚPN-R)

2.3 Územný plán obce (ÚPN-O)

2.4 Územný plán zóny (ÚPN-Z)

3.   Uvedené údaje prerokuje na úrovní regiónov a samospráv, vyhotoví stratégiu a následne uvedie aké a kde majú ísť investície na predmetný rozvoj. Súčasne využíva svoje postavenie k výšim cieľom a to rozvoju celku a jednotlivých špecifických oblasti.

SkryťVypnúť reklamu

 

Pričom vydaním všeobecného záväzného nariadenia ktoré je postavené pod zákonmi a právnymi aktami únie, zaviazali samosprávy teda obce a mestá aby v rámci regionálneho rozvoja a koncepcie 4 oblastí v rámci pomocí, ktorú som menoval v bode 2. Musí každá obec a mesto pri akejkoľvek stavbe na území obce a mesta teda jej katastrálnom území požiadať  KSK – Košický Skorumpovaný kraj, o povolenie na realizáciu stavby a to v rámci toho aby bola predmetná stavba v súlade s regionálnym rozvoj kraja a koncepčným a strategickým plánom rozvoja vyššieho územného celku teda len KSK.

 

V praxi to znamená pre obce, že žiadosti od občanov na rekonštruckiu alebo výstavbu už nehodnotí stavebný úrad, v prípade väčších stavieb za účelom komerčného využitia aj úrad žiovtného prostredia či utvar hlavného architekta ale musí to schváliť aj odbor KSK. Ktorý:

SkryťVypnúť reklamu

1.     Nemá zákonné kompetencie na hodnotenie účelu stavby, má v rámci zákona a smerníc EÚ len pomocnú kompetenciu teda spísanie podkladov a pomoc napríklad pri spísaní potrieb obce, alebo spísaní územného plánu obci.

2.     V rámci samospráv má len poradný účinok a zastupovanie záujmov samospráv na úrovní štátu a Európskej únií.

 

 

Teda v rámci právnych predpisov EÚ ktoré boli implementované do nášho vnútroštátneho právneho systému, máme zo strany KSK tvrdý a neoprávnený zásah, a to do nezávislosti a potrieb samospráv, súčasne zvýšené byrokratické nároky, ktoré vedú k zdržaniu regionálného rozvoja pretože namiesto kontrol majú pomáhať obciam.

SkryťVypnúť reklamu

 

A to výchdázam z následujúcich právných predpisov EÚ ide najmä o :

 

1.     Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1303/2013 zo 17. decembra 2013, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde, Európskom poľnohospodárskom fonde pre rozvoj vidieka a Európskom námornom a rybárskom fonde, a ktorým sa stanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde a Európskom námornom a rybárskom fonde a ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (ES) č. 1083/2006 (Ú. v. EÚ L 347, 20. 12. 2013) v platnom znení, delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 240/2014 zo 7. januára 2014 o európskom kódexe správania pre partnerstvo v rámci európskych štrukturálnych a investičných fondov (Ú. v. EÚ L 74, 14. 3. 2014), nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1060 z 24. júna 2021, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde plus, Kohéznom fonde, Fonde na spravodlivú transformáciu a Európskom námornom, rybolovnom a akvakultúrnom fonde a rozpočtové pravidlá pre uvedené fondy, ako aj pre Fond pre azyl, migráciu a integráciu, Fond pre vnútornú bezpečnosť a Nástroj finančnej podpory na riadenie hraníc a vízovú politiku (Ú. v. EÚ L 231, 30. 6. 2021) v platnom znení, zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov, zákon č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva v znení neskorších predpisov, zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

2.    
Čl. 2 ods. 19 a čl. 33 nariadenia (EÚ) č. 1303/2013 v platnom znení.
Čl. 4 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/2220 z 23. decembra 2020, ktorým sa stanovujú určité prechodné ustanovenia týkajúce sa podpory z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV) a Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) v rokoch 2021 a 2022 a ktorým sa menia nariadenia (EÚ) č. 1305/2013, (EÚ) č. 1306/2013 a (EÚ) č. 1307/2013, pokiaľ ide o zdroje a uplatňovanie v rokoch 2021 a 2022, a nariadenie (EÚ) č. 1308/2013, pokiaľ ide o zdroje a distribúciu tejto podpory v rokoch 2021 a 2022 (Ú. v. EÚ L 437, 28. 12. 2020).
Čl. 32 nariadenia (EÚ) 2021/1060 v platnom znení.
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2115 z 2. decembra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá podpory strategických plánov, ktoré majú zostaviť členské štáty v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky (strategické plány SPP) a ktoré sú financované z Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV), a ktorým sa zrušujú nariadenia (EÚ) č. 1305/2013 a (EÚ) č. 1307/2013 (Ú. v. EÚ L 435, 6. 12. 2021) v platnom znení.

3.     Čl. 29 nariadenia (EÚ) 2021/1060 v platnom znení.

4.     Čl. 30 nariadenia (EÚ) 2021/1060 v platnom znení.

5.     Čl. 93 ods. 1 nariadenia Rady (ES) č. 1083/2006.

Uvedené právne akty sú implementované v našom právnom predpise
539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja.

Pričom v našom právnom systéme nemá KSK postavenie na to aby vo veci zasahoval do samosprávy a zásad subsidiarity. Ide o tieto predpisy v ktorých nie je jasne deklarovaná nadradenosť voči samosprávam obecné predpisy

·        Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch)

·        Zákon č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky

Oblasť územného plánovania:

·        Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)

·        Vyhláška MŽPSR č. 55/2001 Z.z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii

·        Zákon č 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch

Na základe uvedených skutočností mám preto nasledujúce otázky :

1.     V rámci takto zlej implementácie EU predpisov má kraj na základe zmluvy o fungovaní EÚ článku 258 nedodržanie politiky členským štátom, pretože týmto konaním brzdí a komplikuje i porušuje právne normy EÚ ?

2.     Existuje na úrovní EÚ napríklad  vo forme žaloby alebo prejudiciálnej otázky v rámci  CVURIA opravný záväzný prostriedok ?

3.     Alebo ide o vnútroštátny spor, v ktorom musí zakročiť nadriadení organ alebo nezávislí ako súd respektíve prokuratúra ?

4.     Ak máte iné návrhy alebo riešenia poprípade už ste mali podobný spor viete nám poradiť kde a na koho sa máme obrátiť, alebo ako postupovať ?

V závere väčšinou EC a príslušné inštitúcie na úrovni EÚ odpovedajú do mesiaca, rýchlejšie ako KSK áno narážam na infožiadosti a interpelácie poslancov KSK.

Miroslav Sabol

Miroslav Sabol

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  19x

Blogujem o Európska legislatíva, Politika EÚ, Vnútroštátna legislatíva, Ekonómia. Uplatňovanie Európskej legislatívy. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

108 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu