Viete, že za dva dni v škole zaplatíte rovnako, ako za hodinu v autoservise?

V starom Ríme mali základne pravidlo moci – divide et impera, po slovensky rozdeľuj a panuj. Na Slovensku v súčasnosti skôr platí základne pravidlo bezmocnosti – rozhodni sa a potom ustúp.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

To mi napadlo ako prvé, keď minister P. Plavčan vyhlásil, že bude naďalej ponechaný zvýšený normatív pre školy pod 250 žiakov. Pamätám si, ako ani mne sa to spočiatku nepáčilo, keď som tento zámer prvýkrát počul. A nie preto, že som celú svoju prax pôsobil na škole s menej ako 250 žiakmi. Nepáčilo sa mi to najmä preto, lebo takéto vyhlásenia a zámery vždy logicky narazia na odpor, ale čo je najdôležitejšie, opäť zas rozdelia pedagogickú verejnosť. A to podstatné nám potom uniká - nastavenie skutočne spravodlivého financovania regionálneho školstva. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Ak by som chcel túto tému hneď na úvod jemne nadľahčiť, tak možno ministerstvo naznačuje cestu akou sa vzdelávacie inštitúcie majú uberať - všetky školy by mali ísť pod 250 žiakov, navýšia sa financie, učiteľ bude mať viac času na menej žiakov. Ale teraz vážne, poďme sa pozrieť na reálne čísla. 

Máme 2103 základných škôl, zvýhodnený normatív má 1447. Čiže nám ostane znevýhodnených 659 škôl, čo je 31% percent. Ostatných 69% ho bude mať môcť naďalej vyšší, ako je stanovený príspevok na žiaka. Máme 1021 škôl do 150 žiakov a tieto školy dostávajú na žiaka 1,495 normatívu. Považujete za normálne, že polovica škôl (presne 48,5%) na Slovensku dostáva takmer 1,5 krát viac na žiaka ako zvyšok? Je spravodlivé, keď štát vynakladá na 60 793 žiakov 1,5krát vyšší normatív (a na ďalších 82 361 tiež o niečo vyšší) ako na zvyšných 290 161?

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Zdroj: CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR

Alebo ešte presnejšie - na 60 793 žiakov ide základný normatív po 2 352,30 €, na 82 361 žiakov ide normatív v závislosti od počtu od 1 573,45 do 2 352,30 € (čím menej žiakov, tým vyšší normatív) a na zvyšných 290 161 žiakov ide po 1 573,45 €. 

Je spravodlivé, keď na tretinu žiakov vynakladá štát viac ako na zvyšné dve tretiny? Veď už podľa Správy o stave školstva z roku 2013 malo približne 24 percent základných škôl menej žiakov ako 37 žiakov. A na 220 základných školách, čiže na každej desiatej, je počet žiakov do 20

Ak budete namietať, že to nie je diskriminačné, tak si ukážme pár príkladov z praxe: 

SkryťVypnúť reklamu
  • Na fyzike, chémii, ktoré učíme cez praktické cvičenia a pokusy, sa snaží učiteľ pripraviť stoly, pomôcky, pracovné listy, chemikálie nie pre 8 – 10 žiakov, ako v tých zvýhodnených školách, ale pre 25 – 28, zaujať ich pozornosť, zabezpečiť bezpečnosť. 

  • Na matematike, slovenskom jazyku a iných nedelených predmetoch máte nie desať, dvanásť, ale rovno 25 a viac. Koľko pozornosti sa ujde jednému dieťaťu? A k týmto dajme tomu 20 bežným žiakom priraďme troch, štyroch ďalších, ktorí vyžadujú zvýšené úsilie učiteľa pre ich poruchy, ochorenia, integráciu a podobne. Skvelá práca, ktorá nie je ani ohodnotená osobným príplatkom, lebo veď normatív je len základný, niet z čoho. 

  • Mať dnes v škole 250 - 350 žiakov je čo sa financií týka takmer tragédia. Veď v prepočte na učiteľa je výhodnejší počet žiakov 200 ako 250 - 350. Ako môžete motivovať pedagógov, keď im nedokážete dať ani pár eur osobného za vedenie predmetovej komisie, za poobedňajšie aktivity, za správu počítačovej učebne, za vedenie knižníc, kabinetov, učební, za výsledky v súťažiach... Jednoducho za nič. 

Takže aké má byť riešenie? Odstrániť túto diskrimináciu veľkých škôl, kde chodí väčšina našich detí. Nie sme tak bohatý štát, aby sme si mohli dovoliť financovať malé školy, ktoré pôsobia v blízkosti tých väčších. Myslím si, že musíme brať do úvahy to, keď je takto financovaná malá škola v menej dostupnej oblasti, kde by malé deti museli dochádzať niekoľko kilometrov, alebo sú takto financované viaceré malé školy v jednej oblasti, kde zriaďovateľ nedokáže prijať rozhodnutie a situáciu zracionalizovať. Toto by dokázal v spravodlivo nastavenom normatíve riešiť napr. koeficient dopravnej dostupnosti - ak existuje dnes funkčná autobusová linka, ktorá deti dokáže za 15 minút doviezť do školy v susednej dedine, nie je predsa nutné mať školu. Veď napokon čas odchodu autobusu sa vo verejnom záujme dá posunúť. Umožnilo by to prežiť zároveň malým školám, kde je priveľká vzdialenosť pre dochádzanie najmä menších detí. 

SkryťVypnúť reklamu

Racionalizácia siete škôl je nevyhnutná tak v základnom, ale rovnako (ak nie viac) aj v strednom školstve. Ale rozumná racionalizácia, ktorá bude prebiehať až po nastavení spravodlivých kritérií aj pri financovaní a postupnými krokmi.

V závere mi ostáva len zopakovať názor, ktorý tu už dlho zaznieva a je potrebné ho viac hovoriť nahlas. Ak máme ostať pri tomto spôsobe financovania – a osobne by som si dovolil byť proti vytváraniu opäť nejakého nového spôsobu, ktorý sa nám môže zvrhnúť na rovnaký hybrid – tak musíme prejsť od financovania školskej infraštruktúry k financovaniu vzdelávacích potrieb detí. A tomu podriadiť všetky kritéria. Za jednu vyučovaciu hodinu pre jedného žiaka štát dnes základnej škole platí 1,77 €. Skúste nájsť na trhu vzdelávací kurz za takú cenu! (Pre porovnanie: automechanik v lacnejšom servise si za to, že sa venuje vášmu autu, vypýta 10-krát viac.) Spoločensky a následne i politicky sa musíme rozhodnúť, že ak chceme financovať vzdelávanie žiaka, normatív treba zvýšiť veľmi výrazne. Na to bude treba viac peňazí zo štátneho rozpočtu. A nielen to. Tie peniaze bude treba dať tam, kde sa vzdeláva dieťa. Nebudeme si môcť dovoliť nerešpektovanie hodnoty za peniaze a dopustiť akékoľvek odlievanie peňazí tým správnym ľuďom. 

Tak aká perspektíva sa vám viac pozdáva? 1,77 € na vzdelávanie v súčasných podmienkach a kvalite, alebo napr. 5 € za vzdelávanie v podstatne iných podmienkach a s potenciálom na rast kvality. Rozhodnutie je na nás všetkých. 
 

Miroslav Sopko

Miroslav Sopko

Bloger 
  • Počet článkov:  62
  •  | 
  • Páči sa:  79x

manžel, otec, tvorca a správca webu www.zavretaskola.sk Zoznam autorových rubrík:  ŠkolstvoSpoločnosťNezaradenéVzdelávanie

Prémioví blogeri

Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

139 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama

SME si všimli

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Vladimír Benčík

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Príbeh ako z thrilleru - CIA na diaľku odhalila polohu Archy zmluvy

  • 4. apr
  • Páči sa: 21x
  • Prečítané: 1 208x
  • 1
Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Jozef Foltýn

Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Marek Glodič bol ten najslušnejší človek akého som v živote stretol

  • 3. apr
  • Páči sa: 132x
  • Prečítané: 3 794x
  • 4
Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 7x
  • Prečítané: 429x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 19x
  • Prečítané: 1 071x
  • 2
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 44x
  • Prečítané: 2 334x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 107x
  • Prečítané: 2 197x
  • 2

Hlavné správy zo SME.sk

O zubné benefity požiadali už tisíce ľudí. Ako budú vyzerať, povedala už aj Union
Bombic pokračuje v nenávistných príspevkoch. Vyšetrovateľ nevie, čo s ním
Prieskum Focusu: Matovičovo hnutie predbehlo SaS, KDH preskočilo Republiku

TASR a 1 ďalší

Prieskum Focusu: Matovičovo hnutie predbehlo SaS, KDH preskočilo Republiku

Prvá trojica strán v apríli stratila.

  • 36m
V takejto situácii sme nikdy neboli. Čaká nás najťažšie obdobie, tvrdí Kmotrík
reklama
SkryťZatvoriť reklamu