Pozrime sa, čo sa ma autor snažil "naučiť" (tučnou kurzívou sú citáty zo stránky).
AKO ISLAM ZARUČUJE ĽUDSKÉ PRÁVA?
Sloboda vyznania je ustanovená v samotnom Koráne:
„Niet žiadneho donucovania v náboženstve!"
(Korán 2:256)
Uvedený verš som už spomínala. Ale fajn, pozrime sa naň bližšie.
"V náboženstve niet donútenia. Správne a rozumné od nesprávneho a nerozumného je už rozlíšené. Kto odmietne nasledovať a veriť v tágúta (v satana a vo všetky negatívne vlastnosti a predsudky, ako je bezprávie, neviera a iné) a uverí v Boha, ten sa uchopí pevnej rukoväti, ktorá sa nikdy nerozlomí. A Boh všetko počuje a všetko vie."
Aby som "nevytrhávala z kontextu", nasledujúci verš:
Boh je ochrancom tých, ktorí uverili, vyvádza ich z temnôt do svetla. A tí, ktorí odmietli veriť, tých ochrancom je tágút (satan a všetky negatívne vlastnosti a prostriedky, ako je bezprávie, neviera a iné, ktoré takýchto ľudí podnecujú) , vyvádza ich zo svetla do temnôt. Tí budú obyvateľmi ohňa, budú v ňom naveky.
Teraz je jasné, prečo uviedli z celého verša len túto jednu vetu. Celý kontext znie dosť paradoxne: si slobodný rozhodnúť sa či prijmeš islam alebo nie, ale už ti musí byť jasné, že islam je skutočné náboženstvo od boha. Ak si ho vyberieš, boh ťa ochráni, ak nie, vyberáš si všetko hnusné na zemi a aláh ťa bude naveky týrať v pekelnom ohni. Ale hej! Naozaj niet donútenia v náboženstve, vyber si slobodne (pokiaľ si sa nenarodil islamským rodičom)!
Ale teraz vážne.
Najprv "Niet donútenia v náboženstve" a potom "Bojuj proti neveriacim" a "bojuj na aláhovej ceste" (napr. 9:73, 61:10-12, atď, atď). Ako tento rozdiel vysvetľujú islamskí učenci?
Súčasný islamský učenec, šejk Sobhi as-Saleh nevidí medzi 2:256 a neskoršími násilnými veršami príklad abrogácie (novší verš ruší platnosť skoršieho), ale vysvetľuje to ako možnosť odložiť boj proti neveriacim na neskôr. Svoj názor podporuje učením Imáma Suyuti, autora Itqan Fi 'Ulum al- Qur'an:
"Rozkaz bojovať proti neveriacim bol odložený dovtedy, kým sa moslimovia stali silnými, ale kým boli slabí, bolo im prikázané vyčkať a byť trpezliví." Sobhy as_Saleh, Mabaheth Fi 'Ulum al- Qur'an, Dar al-'Ilm Lel-Malayeen, Beirut , 1983, p. 269
Dr. Sobhi komentuje názor učenca Zarkashi v poznámke pod čiarou:
"Aláh najvyšší a múdry zoslal Mohamedovi v nepriaznivej situácii to čo sa hodilo najlepšie, vďaka Jeho milosti k nemu a jeho nasledovníkom. Lebo ak by im prikázal boj keď boli príliš slabí, bol by zahanbujúci a príliš ťažký. No len čo Najvyšší dal Islamu zvíťaziť, prikázal prorokovi čo sa hodilo v danej situácii, t.j. žiadať ľud Knihy (moja pozn.: Židia a Kresťania) prijať islam alebo platiť džiziu, a neveriacich (moja pozn.: polyteisti, modloslužobníci) vybrať si prijať islam alebo smrť. To sú dve možnosti, bojovať alebo žiť v mieri v závislosti od toho, či sú moslimovia silní alebo slabí. (ibid p. 270)
Nahas píše:
"názory učencov v súvislosti verša 2:256 sa líšia. Niektorí hovoria: Bol abrogovaný (zrušený), lebo Prorok nútil Arabov prijať islam a bojoval proti nim a neprijal žiadnu inú možnosť než aby sa podriadili islamu. Abrogujúci verš je 9:73 "Ó prorok, bojuj proti neveriacim a proti pokrytcom (moja pozn.: falošní/zlí moslimovia; takí čo uznávajú islam len keď sa im to hodí, alebo si z islamu vyberajú iba to čo sa im hodí) a buď k nim tvrdý." Mohamed žiadal Aláha povolenie bojovať, a to mu bolo dané. Iní učenci hovoria, že 2:246 nebol abrogovaný, ale že má špeciálnu platnosť. Bol zoslaný v súvislosti s ľuďmi Knihy. Nemôžu byť prinútení prijať islam ak platia džiziu (daň nemoslimov žijúcich pod vládou moslimov). Nútení k islamu sú len modloslužobníci, lebo na tých sa vzťahuje 9:73. To je názor Ibn ‘Abbasa, čo je najlepší názor vzhľadom na autenticitu postupnosti autorít." [ al-Nahas, An-Nasikh wal-Mansukh, p.80; Ibn Hazm al-Andalusi, A-Nnasikh wal-Mansukh, Dar al-Kotob al-'Elmeyah, birute, 1986, p.42.]
Ibn Hazm al-Andaluzi píše:
"Bojuj na ceste Aláha proti tým čo proti tebe bojujú ale neútoč: Aláh nemá rád útočníkov (2:190)" Pod autoritou Ga'far ar-Razi od Rabi' Ibn ‘Ons, od ‘Abil-'Aliyah ktorý povedal: Toto je prvý verš zoslaný o boji v Medíne. Keď bol zoslaný, Prorok zvykol bojovať proti tým čo proti nemu bojovali a vyhýbal sa tým čo sa mu vyhýbali (moja pozn.: aké idilické spolunažívanie), kým bola zoslaná Súra 9. A toto je názor ‘Abd ar-Rahman Ibn Zayd Ibn ‘Aslama, ktorý povedal že verš 2:190 bol zrušený veršom 9:5 "Zabi neveriacich kdekoľvek ich nájdeš". [ bn Hazm al-Andalusi, An-Nasikh wal- Mansukh, Dar al-Kotob al-'Elmeyah, birute, 1986, P.27]
Život a majetok každého občana sú považované za nedotknuteľné, či už je dotyčný muslimom alebo nie.
Áno samozrejme, islamskí učenci to vysvetlili veľmi zreteľne a jasne. I Korán obsahuje okrem kopy bludov, povier, vyhrážok a násilia aj verše jasne dokazujúce toto tvrdenie, lebo boh chcel zabezpečiť aby v jeho mene nikdy netrpeli nevinní a aby jeho náboženstvo nemohlo byť zneužité teroristami. (myslené ironicky)
Nabudúce ten o "Rasizmus je pre muslimov nepochopiteľný, lebo Korán hovorí o rovnoprávnosti"
Pekný víkend.