Najväčší "vešiak" na svete

Takúto, nie veľmi lichotivú prezývku, dostal na južnej pologuli prekrásny most - Sydney Harbour Bridge. Je jednou z troch najvýznamnejších dominánt Austrálie. Už od roku 1932 spája v Sydney vnútorné mesto s jeho severnou časťou. Predtým dopravu z  centra mesta na južnej strane zálivu do obytných štvrtí na severnej strane zabezpečovali iba trajektové linky alebo cestná obchádzka v dĺžke 20 km.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Stavebné práce tomto jednooblúkovom moste, ktorého hlavným konštruktérom bol Dr. John Bradfield, začali v roku 1925 a ukončili sa po ôsmich rokoch. Most sa budoval v čase hospodárskej krízy a v tých časoch to bol najväčší stavebný zámer kontinentu, čo u nezamestnaných vzbudzovalo nádej na prácu. Už vtedy s názvom "Železné pľúca mesta" sa stal populárnym, lebo sa robotníkom postaral o 1 400 pracovných miest, pomohol im finančne a dal im „dýchať“. Žiaľ, pri nehodách počas výstavby zahynulo 16 robotníkov. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu


Most má celkovú dĺžku 1 149 metrov a svojou hmotnosťou 52 735 ton sa považuje za jeden z najťažších mostov sveta. Základy mosta, zapustené do pieskovcovej skaly, sú hlboké 12 m. Hlavný oblúk má rozpätie 503 m, šírku 49 metrov. Začal sa stavať súčasne z obidvoch koncov, ktoré provizórne držali oceľové laná a po spojení obidvoch častí sa budovala mostovka. Kotvové tunely sú dlhé 36 m a tiež sú vyhĺbené do skaly. Nosné laná boli povoľované 12 dní, kým sa spojili obidve časti oblúka. Mostovka vedie vo výške 59 m nad hladinou mora a bola montovaná od stredu k okrajom. Oceľový oblúk je na obidvoch koncoch zakončený závesmi, na ktorých leží plná váha mosta, ktorú roznášajú do základov. Tieto závesy dovoľujú pohyby konštrukcie, spôsobené rozťahovaním a sťahovaním ocele vplyvom vetra alebo vplyvom teplôt.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu


Na obidvoch koncoch mostového oblúka sa nachádzajú 89 metrov vysoké kamenné pylóny. Nemajú nosnú funkciu, akoby sa opticky zdalo a pre most nie sú žiadnou oporou. Vyzerajú však pôsobivo a podčiarkujú monumentálnosť mosta. Počas druhej svetovej vojny boli na nich nainštalované zbrane protileteckej obrany. V súčasnosti jeden z pilierov slúži turistom ako vyhliadková plošina.

Obrázok blogu


Zaťažkávacia skúška mosta sa robila tak, že na koľaje sa postavilo 96 lokomotív, čo bola váha 7 680 ton a malo to predstavovať 5 900 áut. Most sa preliačil iba o 16 milimetrov. Ak by sa skutočne zaplnilo naraz všetkých 8 jazdných pruhov, nebolo by na moste viac ako 900 áut.

Most bol otvorený v roku 1932 a slávnostný ceremoniál narušil kapitán Francis de Groot z konzervatívnej organizácie New Guard. Keďže na slávnostné zahájenie tejto oceľovej symfónie predseda vlády Nového Južného Walesu, labouristický politik John Thomas Lang, nepozval nikoho z kráľovskej rodiny, členovia z New Guard boli pobúrení. Keď sa premiér John Lang blížil s nožnicami v ruke, aby slávnostne prestrihol stuhu, objavil sa pri ňom neznámy jazdec v starej britskej uniforme a preťal pásku šabľou. Kapitána chvíľu naháňali po moste a nakoniec musel zaplatiť pokutu za budenie verejného pohoršenia. Pretrhnutú pásku narýchlo zviazali a most slávnostne otvorili. Ešte v ten deň po ňom prešlo 300 000 ľudí. 

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Dopravu po Harbour Bridge zabezpečuje osem jazdných pruhov, dve železničné koľaje, priestor pre cyklistov a chodník pre peších. Už v roku 1932 bola priemerná denná premávka 11 000 vozidiel. Dnes prejde po ňom denne takmer 200 000 áut, čím je jeho kapacita vyčerpaná a bolo ju treba zvýšiť výstavbou tunela.

Obrázok blogu


Náklady na výstavbu dosiahli výšku 6,25 miliónov starých austrálskych libier, ale všetky pôžičky na most boli splatené už v roku 1988. Dnes sa z peňazí, ktoré sa vyberú za prejazd po moste, hradí údržba a náklady na vybudovanie Sydney Bridge Tunnela, otvoreného v roku 1992.

Obrázok blogu


Natieranie mosta farbou je nikdy neskončená úloha. Oceľová konštrukcia má na sebe tri vrstvy náteru, pri každej z nich sa spotrebuje viac ako 30 000 litrov farby, ktorá by vystačila na plochu 60 futbalových ihrísk. Medzi natieračov mosta niekedy patril aj Paul Hogan, dnes slávny herec a hlavná postava z filmu Crocodile Dundee. Keď nástupcovia Paula Hogana natierajú najvyšší bod mostového oblúka, nachádzajú sa vo výške 134 metrov nad morom. Kompletné natretie mosta trvá desať rokov a stále sa dookola opakuje, preto na jeho náteri neuvidíte ani najmenší kaz.

Pokochať sa nádhernou vyhliadkou a oboznámiť sa s celou históriou mosta môžu turisti po absolvovaní dvesto schodov na vyhliadku Pylon Lookout and Exhibition.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu


Medzi zaujímavé, ale finančne náročné turistické atrakcie, sa zaraďuje aj ponuka s adrenalínovým nádychom firmy Bridge Climb. Okrem premietnutia filmu o histórii mosta a poskytnutia množstva informácií, vás skúsení pracovníci oblečú do špeciálnych oblekov, pripoja na bezpečnostné lano a prevedú až na najvyšší vrchol konštrukcie v strede mosta. Výstup, dlhý skoro 1 500 metrov, vedie po údržbárskych schodištiach, lavičkách a rebríkoch priamo po mostnom oblúku.

Obrázok blogu


Jedna perlička na záver. Najslávnejší most na južnej pologuli Harbour Bridge v Sydney, ktorý obdivujú turisti z celého sveta, drží pokope asi šesť miliónov nitov. Tieto nity boli na prelome 20. a 30. rokov minulého storočia vyrobené vo Vítkovických železiarňach, v bývalom Československu!

Ľudmila Moleková

Ľudmila Moleková

Bloger 
  • Počet článkov:  121
  •  | 
  • Páči sa:  3x

"Váš čas je obmedzený, tak ním neplytvajte tak, že budete žiť život niekoho iného. Nenechajte sa vlákať do pasce dogmy - teda žiť na základe výsledkov myslenia iných ľudí. Nedovoľte, aby hluk cudzích názorov utopil váš vnútorný hlas. A čo je najdôležitejšie, majte odvahu ísť za vlastným srdcom a intuíciou." Steve Jobs Zoznam autorových rubrík:  Hrady, zámky, kostolySlovenskoCestovanieAustráliaAmerikaÁziaEurópaAfrikaGreyhound

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu