Stavebné práce tomto jednooblúkovom moste, ktorého hlavným konštruktérom bol Dr. John Bradfield, začali v roku 1925 a ukončili sa po ôsmich rokoch. Most sa budoval v čase hospodárskej krízy a v tých časoch to bol najväčší stavebný zámer kontinentu, čo u nezamestnaných vzbudzovalo nádej na prácu. Už vtedy s názvom "Železné pľúca mesta" sa stal populárnym, lebo sa robotníkom postaral o 1 400 pracovných miest, pomohol im finančne a dal im „dýchať“. Žiaľ, pri nehodách počas výstavby zahynulo 16 robotníkov.

Most má celkovú dĺžku 1 149 metrov a svojou hmotnosťou 52 735 ton sa považuje za jeden z najťažších mostov sveta. Základy mosta, zapustené do pieskovcovej skaly, sú hlboké 12 m. Hlavný oblúk má rozpätie 503 m, šírku 49 metrov. Začal sa stavať súčasne z obidvoch koncov, ktoré provizórne držali oceľové laná a po spojení obidvoch častí sa budovala mostovka. Kotvové tunely sú dlhé 36 m a tiež sú vyhĺbené do skaly. Nosné laná boli povoľované 12 dní, kým sa spojili obidve časti oblúka. Mostovka vedie vo výške 59 m nad hladinou mora a bola montovaná od stredu k okrajom. Oceľový oblúk je na obidvoch koncoch zakončený závesmi, na ktorých leží plná váha mosta, ktorú roznášajú do základov. Tieto závesy dovoľujú pohyby konštrukcie, spôsobené rozťahovaním a sťahovaním ocele vplyvom vetra alebo vplyvom teplôt.

Na obidvoch koncoch mostového oblúka sa nachádzajú 89 metrov vysoké kamenné pylóny. Nemajú nosnú funkciu, akoby sa opticky zdalo a pre most nie sú žiadnou oporou. Vyzerajú však pôsobivo a podčiarkujú monumentálnosť mosta. Počas druhej svetovej vojny boli na nich nainštalované zbrane protileteckej obrany. V súčasnosti jeden z pilierov slúži turistom ako vyhliadková plošina.

Zaťažkávacia skúška mosta sa robila tak, že na koľaje sa postavilo 96 lokomotív, čo bola váha 7 680 ton a malo to predstavovať 5 900 áut. Most sa preliačil iba o 16 milimetrov. Ak by sa skutočne zaplnilo naraz všetkých 8 jazdných pruhov, nebolo by na moste viac ako 900 áut.
Most bol otvorený v roku 1932 a slávnostný ceremoniál narušil kapitán Francis de Groot z konzervatívnej organizácie New Guard. Keďže na slávnostné zahájenie tejto oceľovej symfónie predseda vlády Nového Južného Walesu, labouristický politik John Thomas Lang, nepozval nikoho z kráľovskej rodiny, členovia z New Guard boli pobúrení. Keď sa premiér John Lang blížil s nožnicami v ruke, aby slávnostne prestrihol stuhu, objavil sa pri ňom neznámy jazdec v starej britskej uniforme a preťal pásku šabľou. Kapitána chvíľu naháňali po moste a nakoniec musel zaplatiť pokutu za budenie verejného pohoršenia. Pretrhnutú pásku narýchlo zviazali a most slávnostne otvorili. Ešte v ten deň po ňom prešlo 300 000 ľudí.

Dopravu po Harbour Bridge zabezpečuje osem jazdných pruhov, dve železničné koľaje, priestor pre cyklistov a chodník pre peších. Už v roku 1932 bola priemerná denná premávka 11 000 vozidiel. Dnes prejde po ňom denne takmer 200 000 áut, čím je jeho kapacita vyčerpaná a bolo ju treba zvýšiť výstavbou tunela.

Náklady na výstavbu dosiahli výšku 6,25 miliónov starých austrálskych libier, ale všetky pôžičky na most boli splatené už v roku 1988. Dnes sa z peňazí, ktoré sa vyberú za prejazd po moste, hradí údržba a náklady na vybudovanie Sydney Bridge Tunnela, otvoreného v roku 1992.

Natieranie mosta farbou je nikdy neskončená úloha. Oceľová konštrukcia má na sebe tri vrstvy náteru, pri každej z nich sa spotrebuje viac ako 30 000 litrov farby, ktorá by vystačila na plochu 60 futbalových ihrísk. Medzi natieračov mosta niekedy patril aj Paul Hogan, dnes slávny herec a hlavná postava z filmu Crocodile Dundee. Keď nástupcovia Paula Hogana natierajú najvyšší bod mostového oblúka, nachádzajú sa vo výške 134 metrov nad morom. Kompletné natretie mosta trvá desať rokov a stále sa dookola opakuje, preto na jeho náteri neuvidíte ani najmenší kaz.
Pokochať sa nádhernou vyhliadkou a oboznámiť sa s celou históriou mosta môžu turisti po absolvovaní dvesto schodov na vyhliadku Pylon Lookout and Exhibition.

Medzi zaujímavé, ale finančne náročné turistické atrakcie, sa zaraďuje aj ponuka s adrenalínovým nádychom firmy Bridge Climb. Okrem premietnutia filmu o histórii mosta a poskytnutia množstva informácií, vás skúsení pracovníci oblečú do špeciálnych oblekov, pripoja na bezpečnostné lano a prevedú až na najvyšší vrchol konštrukcie v strede mosta. Výstup, dlhý skoro 1 500 metrov, vedie po údržbárskych schodištiach, lavičkách a rebríkoch priamo po mostnom oblúku.

Jedna perlička na záver. Najslávnejší most na južnej pologuli Harbour Bridge v Sydney, ktorý obdivujú turisti z celého sveta, drží pokope asi šesť miliónov nitov. Tieto nity boli na prelome 20. a 30. rokov minulého storočia vyrobené vo Vítkovických železiarňach, v bývalom Československu!