Jej prvé fotky a hlavný prvotný záujem sa zameriaval na cestovnú fotografiu, kým jedného dňa v Tokyu nenarazila na zaujímavé hračkárstvo, ktoré zmenilo jej život.
Naozaj veľmi japonská kreácia v diele nazvanom: "BENTO" (Bento je japonský názov pre jedlo prinesené z domu.)

Vtiahlo ju do surealistického sveta japonských miniatúr a príbehov, ktoré rozprávali. Odvtedy začala pracovať s bábikami a cítila, ako sa jej tvorba vďaka nim vyvíja. Pochopila, že na vyjadrenie veľkej myšlienky stačia malé gestá, ktoré tieto posolstvá pradoxne znásobujú.
Názov tohto diela: "KÁVA": ...rána nie sú to pravé bez prvej šálky!

Nad týmito obrázkami sa môžeme pousmiať, lebo protagonistami, nositeľmi jeho príbehov sú iba plastové hračky. Ale v niektorých prípadoch sa Mariel Clayton skutočne triafa do ustálených stereotypných predstáv dokonale! Nemyslíte?

Mariel Clayton nie je ani prvá a ani jediná, koho tvorba sa zameriava na pokázanie negatívneho sociálno-kultúrneho dopadu kultu, vytvoreného okolo bábiky Barbie. Mohli by sme sa preto, ako mnohí v zdĺhavých filozofických traktátoch, zamýšľať nad nereálnosťou toho, čo bábika zosobňuje - veď napr. žiadna skutočná dospelá žena ako Barbie nevyzerá. Mohli by sme zapremýšľať, ako takáto predstava, podvedome bábikou vštepovaná do celých generácii detí (pretože vplýva rovnako na dievčatká ako aj chlapcov), vyvoláva v konečnom dôsledku rôzne podmienené ako aj nepodmienené frustrácie. Mohli by sme sa zamýšľať nad kontextami Barbie fenoménu na rôzne aspekty našej reality. Ale tvorba Mariel Clayton to bravúrne a s gustom robí za nás!

Preklad textu k ďalšiemu dielku z autorkinej www-stránky:
"TEN JEDINÝ":
Uvádzame nový model 'Ultimate Platinum Deluxe', model osobného sprievodcu z radu 'M.U.Ž.I.' - 'M.E.N' (Masculine Entertainment Network). Prinášame novú titánovú konštrukciu tela "HadrbodyTM" s praktickým ovládačom "One-Touch", o ktorý sa už nikdy nebudete musieť deliť. Tento nový 'M.U.Ž' - 'M.A.N.' (Masculine Attendant Novelty) vám zaručene zabezpečí celoživotnú pozornosť a vyhovujúce služby.

Dve z autorkiných mnohých poetických zátiší (pretože Mariel vytvára aj menej agresívne diela, napr. Barbie verzie klasických umeleckých diel, ako napr. Dievča s perlovou náušnicou - nájdete na jej stránkach).
"THE CYGNET":

Sama Mariel Clayton lakonicky konštatuje, že jej fotografie nie sú pre každého. Ich geniálny podtext môže vyvolávať rôzne reakcie: od pobavenia, cez odpor, dokonca môže šokovať. Rozhodne diváka nenecháva ľahostajným.
"HYOHAKUSHA":

Nasledujúca fotografia sa trochu vymyká z jej úzkeho zamerania sa na Barbie bábiku. V jednoduchom geste však vytvorila celý príbeh. Dielo nazvala: "ÚTOK POTVORY"

Ako každé dobré umenie, aj tieto diela Mariel Clayton nastavujú zrkadlo. Vysmievajú sa zabehnutým predstavám, aby ich tak posunuli do novej roviny, nového uhla pohľadu, nového kontextu, v ktorom ich môžeme vnímať, aby sme ich videli inak a náš život sa tak tiež mohol posunúť, zmeniť alebo aspoň obohatiť.
Zdroj a viac fotografii na:
www.thephotographymarielclayton.com
www.redbubble.com/people/sniperphotog
PS: Pokiaľ ste "krvavejšie založení" ako ja, rozhodne si nenechajte ujsť jej stránky. Ja som schválne vyberala tie vtipnejšie diela, kde netečie krv potokom, bez irónie na úkor vzťahov či sexu alebo napr. kde ženská/ľudská hlúposť nevíťazí nad láskou... :-)
PS2: Pri prehliadke fotiek na domovskej stránke si nezabudnite všimnúť drobné nenápadné šípky na preklikávanie pod obrázkami.