Väčšina z nás minulý rok čítala to množstvo rozhorčených člankov, aká je len rakúska Ikea mnohonásobne lancejšia oproti slovenskej, čo je ale v súčasnosti len čiastočná pravda a všetci si môžeme takéto porovnania cien na nete overiť aj sami. V Beglicku, kde sme dva roky žili a ktoré je rozlohou menšie ako Slovensko, je niekoľko obchodných domov Ikea (len v samotnom Bruseli sú dve), a tak som mala možnosť porovnať nielen ceny v troch národných Ikeách: belgickej, slovenskej a rakúskej, ale v rámci jedinej krajiny. Zaujímavosťou napríklad je, že v Ikee v Antrevrpách ste mohli využiť poslednú šancu kúpiť nábytok, s ktorým sa už pre ďalšiu sezónu nerátalo.
Keďže sme v Belgicku strávili "dosť času", mala som tiež možnosť na vlastnej koži porovnať Ikeu aj s inými obchodnými reťazcami s nábytkom. V malom Belgicku je ich požehnane: každý má svoj štýl, ako aj cenovú a kvalitatívnu ktegóriu. Zistila som nielen, že v slovenskej Ikee nedostanete úplne celý sortiment bežnej belgickej Ikey a že drvivá väčšina cien tam naozaj bola omnoho nižšia, ale hlavne, že Ikea v Belgicku nie je obchod pre snobov.
Ikea sa ale nikdy na "imidžový" či "snobský" obchod neprofilovala. V každom katalógu sú zameraní hlavne na študentov a mladé rodiny. Tieto sociálne skupiny nemajú veľa peňazí, pomerne často sa sťahujú a je fajn, ak nábytok vyrastie spolu s deťmi, tj. že ho potom môžete vyhodiť s vedomím, že veď nebol drahý. Slováci však stále majú v podvedomí, že Ikea je niečo viac. Prečo?
Nuž, chápem postavenie Ikey v krajinách, kde sú minimálne dve, kde je veľká konkurencia podobných obrovských obchodov a kde si preto ceny nemôžu dovoliť ísť príliš vysoko. Ikea v Belgicku, či Holandsku je iba jedným z mnohých komplexne vytvorených reťazcov s nábytkom, pričom tieto reťazce si navzájom konkurujú v kvalite a teda hlavne v spôsobe využitia sortimentu. Ikea má svojou filozofiou a prístupom k zákazníkovi svoje nenahraditeľné miesto na trhu a nehrá sa na to, čím nie je. Lenže zrejme vďaka nedostatočnej konkurencii sme si ju na Slovensku až tak obľúbili, že nábytok a vybavenie z nej "má meno". Rôzne predajné akcie - praktiky predtým na Slovensku nechyrované - imidž značky Ikea zanechal v našom podvedomí takú stopu, za akú by sa nemusela hanbiť žiadna z renomovaných reklamiek: väčšina ju vo všeobecnosti berie ako synonymum luxusu.
Nikdy ma preto neprestane prekvapovať nepochopenie známych, ktorý sa nadchýnajú našou obývačkou a ja celkom úprimne poviem, že veď to je "IBA obyčajná" Ikea a že v ineteriéri ide hlavne o farby a rozmiestnenie! Pred desiatimi rokmi som v Anglicku sama nechápala, keď sa tam ktosi o nábytku vyjadril, že "to predsa nie je žiadna Ikea!" Myslel tým, že zariadenie má svoju skutočnú hodnotu a nie je to žiadny šmejd. (A to v Anglicku ani náhodou nepočuli o nábytku pôvodom z Poľska, ktorým si mnohí našinci húfne zapratávajú príbytky a potom sa čudujú, že "to nie je tá socialistická kvalita, čo vydržala roky" - tým sa teda fakt čudujem ja!)
Ikea je tým, čím je a vo svojej kampani sa nesnaží tváriť "dôležito". To, že v nej vidíme niečo viac, je náš problém. Je iba pre nás samých až zúfalo smutné, že sme posadnutí "značkovosťou" viac, než hľadaním skutočnej kvality. Sme v podstate nenároční konzumenti, ktorým stačí "nálepka", "značka", čiže pozlátko, a už sme ochotní rozhádzať aj celú výplatu. A pritom sa (hlavne v oblečení!) o žiadne značky nejedná, ide iba o veľké reťazce. Psychológovia by to lakonicky zhrnuli ako ďalší z postsocialistickým sydrómov, a ja verím, že naša mládež, ktorá toľko cestuje po svete a študuje v ňom, už tento problém mať nebude.
Pokiaľ sa ale vrátim k Ikee, nedá sa povedať, že by išlo o "nejaké šmejdy". Každý predsa musí uznať, že drevotriesková knižnica so šírkou 80 cm za pár euro vyrobená v Číne vám 50 kíl kníh asi neunesie! Ikea však ponúka aj nábytok pre náročnejších, hoci nezabúdajme, že sa stále pohybujeme v kategórii "nábytok pre všetkých". A tak tu nájdeme aj niekoľko naozaj kvalitných kúskov. Sama som náhodou zistila, že napríklad niektoré zrkadlá či skrinky sú veľmi veľmi podobné výrobkom anglickej značky Laura Ashley, teda ak chodíte s otvorenými očami a vezmete do hrsti klasický sedialcky rozum, môžete v Ikee nakúpiť naozaj krásne a výhodne!
Ikea svojou filozofiou vysoko prevyšuje spôsob predaja, na ktorý sme zvyknutí. Dôraz na prístup k jednotlivému zákazníkovi a pritom sortiment pre každú peňaženku z nej robí obchod, ktorý je slovenskom trhu stále výnimočný a preto aj dokonale konkurencieschopný. Ikea má stále svojich skalných fanúšikov - ich vernosť by jej mohla závidieť nejedna hviedzičková celebritka...
Prepáčte, ak na záver budem trochu osobná, ale Ikea pre mňa znamená ešte o trochu viac. Počas nášho pobytu v Belgicku, keď sa nám cnelo za domovom, chodievali sme na "guličky" do Ikey a pripomínalo mi to Bratislavu. A dnes, keď si chcem pripomenúť atmosféru Bruselu, ideme zasa na "guličky". Je to smiešne, viem, ale funguje to. A možno aj preto na Ikeu nedám dopustiť!