
Nuž, dosť prázdnym rečiam a pozrime sa na výsledky. V roku 2006 uverejnil časopis Sience Magazine štúdiu Angeline Lillard a Nicole Else - Quest s názvom Evaluácia montessori vzdelávania (http://www.sciencemag.org/content/313/5795/1893.full?ijkey=3UWZqF01vQgbY&keytype=ref&siteid=sci ).
V rámci štúdie boli hodnotené sociálne i akademické výsledky žiakov, ktorí boli vzdelávaní v systéme montessori vzdelávania a to v dvoch vekových úrovniach 3-6 rokov, čiže v predškolskom veku a na úrovni 6-12 rokov, teda u nás cca do šiesteho ročníka ZŠ.
Aby boli výsledky výskumu čo najviac vierohodné, boli pozorované deti prevažne z minoritného prostredia v štáte Wisconsin, pričom do experimentálnej skupiny boli deti vyberané losovaním a nie na základe ich študijných predpokladov. Po losovaní experimentálna skupina bola vzdelávaná v montessori škole v meste Milwaukee, kým deti z rovnakého prostredia boli zapísané do tradičných škôl a slúžili ako kontrolná skupina. V mnohých z týchto škôl existovali rôzne študijné programy pre deti z nízkopríjmových rodín ( školy charterového typu ), či špeciálne študijné programy typu discovery learning a pod.
Výsledky odhalili nezanedbateľné výhody v prospech žiakov vzdelávaných v montessori škole a to prekvapivo v kognitívnych aj behaviorálnych ukazovateľoch. Vo vzore 5-ročných detí sa prejavili markantné rozdiely najmä v oblasti jazyka a matematiky, konkrétne v úrovni poznania písmen, izolácie a lokalizácie hlások, poznania základných matematických symbolov, pričom výsledky detí z montessori škôlok boli na úrovni úspešného zvládnutia štandardizovaných testov čítania a jednoduchých matematických operácií. V oblasti sociálnej interakcie montessori deti prejavili omnoho vyššiu mieru záujmu o spravodlivosť, poctivosť, vzájomný rešpekt i vyššiu mieru zdvorilosti a trpezlivosti. Vo veku 12 rokov boli montessori žiaci schopnejší a kreatívnejší pri písaní esejí s využitím zložitejších vetných štruktúr, prejavili pozitívnejšie myslenie pri riešení sociálnych dilem a v omnoho vyššej miere sa prejavili ich zručnosti vo fungovaní v skupine a komunite.
Zdá sa, že montessori vyhrala na plnej čiare. Už len začať vyžadovať, aby sa uplatňovala i v našich školách. Naše deti totiž majú právo učiť sa s radosťou, hravo a ešte k tomu lepšie!
Ingrid Kosová - zriaďovateľka školských zariadení Montessori