Povedzme si, čo sú čakacie listiny. Sú to zoznamy pacientov čakajúcich na plánovanú zdravotnú starostlivosť, ktorej odklad neohrozí život či nezhorší a neskomplikuje zdravotný stav. Vytvárajú sa pri vybraných diagnózach, ako sú choroby oka vyžadujúce implantáciu zdravotníckej pomôcky; choroby obehovej sústavy ; choroby svalovej a kostrovej sústavy vyžadujúce implantáciu zdravotníckej pomôcky; mamografia; vrodené chyby; deformácie a chromozómové anomálie; liečba tyreotoxikózy.
Spomedzi pacientov Všeobecnej zdravotnej poisťovne je ich 7 600 na čakacích zoznamoch. V priemere čakajú niečo vyše pol roka. V priemere je to výborné. Skutočnosť je iná. Veľká časť z nich čaká aj viac ako rok v bolestiach! To už také výborné nie je. A hlavne tento priemer a počet nezahŕňajú napríklad pacientov, ktorí čakajú na obyčajné prvé ambulantné vyšetrenie. Nie je nič nezvyklé čakať aj viac ako 3 mesiace na vyšetrenie u neurológa...
Podľa pripravovanej zmeny budú pacienti absurdne rozdelení na tých, čo čakajú dobrovoľne a takých, čo nedobrovoľne. Vážení manažéri poisťovne, ale veď tu ide o chorých ľudí, ktorí trpia bolesťami a neraz aj strachom o život!
Jedna časť pacientov vraj "dobrovoľne" čaká na operatéra alebo konkrétnu nemocnicu, čo je hlavne prípad očných operácií. Druhá časť pacientov vraj čaká "nedobrovoľne". Rozdelíme ich a z jednej čakacej listiny budú listiny dve. Čo sa zmení? Nič, čakať sa bude rovnako dlho, len na dvoch listinách. Mimochodom, ešte som nevidel pacienta, ktorý by dobrovoľne čakal na liečbu, ak by mal možnosť liečiť sa skôr. Vlastne nie skôr, ale včas.
Práca v zdravotníctve je verejnou službou. Ale aj tu musí platiť, že každý výkon má svoju reálnu cenu. To však u nás neplatí a platba je stále len zhruba na úrovni 70 percent reálnej hodnoty. Bez riešenia tohto problému sa nepohneme ďalej ani v otázke zvyšovania dostupnosti zdravotnej starostlivosti.
Príčin čakania je viac. Poisťovňu by mala zaujímať efektivita. Väčšinou ide o pacientov čakajúcich na operačnú liečbu. Otázkou je, či operujeme efektívne a či sa nedá viac. Pracovný čas má osem hodín. Ako sú využívané operačné sály? Koľko času sa naozaj operuje ? V praxi nie je nič výnimočné, že operačný program sa začína až o 09:00. Nestrácame takto jedného pacienta na každú operačnú sálu a deň? Má poisťovňa prehľad o efektívnosti využívania sál?
Absurdné je, že aj keby zdravotnícke zariadenia urobili viac výkonov, poisťovňa preplatí len ňou od zeleného stola určený limit. Čiže nepreplatí všetko a ešte aj vytvorí zisk!
Nášmu verejnému zdravotníctvu nepomôžu byrokratické zmeny, ale systémové riešenia. K nim patria moderne vybavené zdravotnícke zariadenia a dostatok zdravotníckeho personálu. Tu by sa malo začať. Skutočnosť je taká, že mnohé budovy stoja len silou vôle a niekedy aj proti všetkým zákonom fyziky. Nesystémové riešenia a neúcta k zdravotníckemu personálu dospela k tomu, že nám urgentne chýba niekoľko tisíc zdravotných sestier.
Avšak naspäť k listinám. To, čo navrhuje poisťovňa, je kúzlo na úrovni nepodareného čísla na stužkovej slávnosti. Zdravotníctvo však nepotrebuje žiadne čary, ani Davida Copperfielda. Potrebuje len múdrych manažérov, nie komunistických mäsiarov.