Keď Vám niekto hodí reklamný leták do schránky, môžete ho vyhodiť. Keď Vás otravuje stupídna reklama v televízii, alebo rádiu, môžete ich vypnúť. Ale čo spravíte, keď Vám niekto vrazí reklamu medzi stromy v parku, kde sa chcete prejsť a odpočinúť si? Správne. Nič. Nič a s tým oni rátajú. Tak ako nemôžeme prestať dýchať vzduch, nemôžeme sa jednoducho prestať dívať. A v tom je tá pointa, geniálne jednoduché, zarábať na niečom, čo mi nepatrí. Na výhľade, na panoráme, na priezoroch, vyhliadkach, pohľadoch. Nájsť voľné miesto a prásk tam billboard. Najlepšie pred park, školu, na trávnik, do výhľadov. Tam chodia ľudia najviac, a nedívať sa nedá, to sa dá krásne vykšeftiť. Občan je bezmocný.
Lenže pohľady, výhľady, panorámy, vyhliadky atď. sú súčasťou, niečoho, čomu sa v urbanizme a architektúre miest hovorí verejný priestor. VEREJNÝ, pretože je určený pre VEREJNOSŤ a jej aj patrí. Nie agentúram, ale všetkým Bratislavčanom. Patrí verejnosti, tej, ktorá vytvára komunitu, ktorá tvorí a napĺňa mesto. Tak, ako je jeho súčasťou vzduch, ktorý dýchame (a verím, že nápady, ako zarobiť aj na tomto už v Bratislave čakajú na vhodnú príležitosť), sú súčasťou verejného priestoru aj námestia, ulice, parky, cesty, či výhľady a panorámy. Robiť si z nich biznis je nielen absurdné a nemorálne, je to bohapusté vykrádanie verejného priestoru. A najhoršie na tom je že tí, ktorí majú občanov a ich kvalitu života brániť a zlepšovať, t.j. samosprávy, tomu iba napomáhajú.
Za rozvoj a ochranu mestského verejného priestoru sú zodpovední magistrát a miestne úrady. Oni majú dbať na kvalitu života v Bratislave, na to, aby sa občania mohli pokochať zeleňou, pohľadom na úhľadné ulice, záhony kvetov, parky, symetrické línie domov, pohľadom na Malé Karpaty, výhľadmi na atraktívne mesto. Slovom, aby mali Bratislavčania pocit, že žijú v meste, ktoré pre nich niečo robí a nie v meste, ktoré využije každú príležitosť, aby na nich zarobilo. Veď kvalitný mestský priestor je odmena mesta svojim občanom zato, že si ho zvolili na život, že tu pracujú, platia dane, vychovávajú deti, utrácajú, slovom, že umožňujú mestu rásť. Za to má byť mesto vďačné.
Čo robí Bratislava? Buduje parky? Záhony kvetín? Športoviská? Verejné priestory? Nie, vyhlásila súťaž na prenájom ďalších pozemkov na reklamu. A firma sa činí, bigboardy rastú všade jedna radosť. Na magistráte im je už asi všetko jedno, idú voľby, po nás potopa, treba urvať čo to dá. Občania? Verejný priestor? Vylezte mi na hrb. Prachy....A samozrejme, obligátne, nedá sa, nemôžeme, nevieme, nemáme kompetencie, iní sú zodpovední, my by sme aj chceli, ale ruky sú zviazané...ešteže sú vrecká otvorené. A príslušné VZN o poplatkoch za reklamu pre istotu zrušené. Pravidlá neexistujú. Chvalabohu.
Že je kúsok od nás príklad ako sa veci majú robiť, Viedeň, mesto s najvyššou kvalitou života, na magistráte nikoho netrápi. Asi nesmie, lebo by si museli všimnúť ten absurdný rozdiel. Tam úhľadné ulice, záhony kvetov, aleje a výhľady na mesto, tu neporiadok, dostriekané steny a voľné priestory zapratané stovkami billboardov, reklamou. Vlastne v žiadnom civilizovanom európskom meste takéto kvantum reklamy vo verejnom priestore nenájdete. Krásny príklad toho, čo si na asi magistráte myslia o úlohe mesta. Nie príjemná kulisa na dobrý život. Dojná krava. Ťažko povedať, čo vedie úradníkov Bratislavského magistrátu a starostov miestnych úradov k takejto likvidácii mestských verejných priestorov. Či absolútna nekompetentnosť, ignorantstvo, alebo korupcia. Asi zo všetkého niečo. V každom prípade nám, Bratislavčanom, jasne odkazujú čo si myslia o nás, o Bratislave, načo sme im dobrí. Chcete žiť v Bratislave, tak držte hubu a krok.
A tak sa musíme na to dívať a užasnuto sledovať pokračujúci úpadok Bratislavy.

Vjazd do Bratislavy na Patrónke. 27 billboardov. Vitajte v hlavnom meste.

Chceli by ste vidieť Dunaj? Lanfranconi, športovisko? Smola. Iní chcú zarábať.

Načo sú chodcom chodníky? A v parku? Stačí keď sa tam zmestí reklama. Ľudia nech platia. Aj v Starom Meste.

Verejné priestory po bratislavsky. Víta Vás Ružinov.

Chcete vidieť stromy? Chyba, za stromy sa platí. Avionu sa radšej vyhnite.

Alebo sa pokochať výhľadom na námestie, alebo nebodaj Malé Karpaty? Takých by bolo. V Novom Meste nie je miesto na city.

Načo sú nám stromy? Vyťať a nahradiť reklamou, Záhradnícka si to pýta.

Že park okrášľuje mesto? Ale nie v Ružinove.

Načo sú nám stromy a ulice? Drieňová si vystačí bez.

Rozlúčka s hlavným mestom na Trnavskej, dovidenia Bratislava.
V tomto meste je niečo choré. Bojím sa, že nevyliečiteľne.